اشتغال به عنوان روانشناس در کانادا

زمان مطالعه: 7 دقیقه
در کانادا فرد با داشتن یک مدرک لیسانس در روانشناسی نمی تواند به عنوان روانشناس استخدام شود. برای اشتغال به عنوان روانشناس حداقل به یک مدرک ارشد و در بسیاری از حوزه ها نیاز به مدرک دکترا دارید. اگر قصد فعالیت به عنوان روانشناس را دارید باید در دوره های تحصیلات تکمیلی ثبت نام کنید. البته داشتن مدرک لیسانس روانشناسی گام اول برای ادامه تحصیلات تکمیلی می باشد. بعد از اخذ مدرک لیسانس باید در دور های تحصیلات تکمیلی روانشناسی در مقطع ارشد یا دکترا حضور داشته باشید. در مقطع ارشد فرد می تواند یک مدرک ارشد علوم انسانی (MA) یا ارشد علوم (M.Sc) را اخذ کند. به طور کلی در یک برنامه ی ارشد، دانشجویان باید دروس آموزشی را بگذارنند، یک پروژه ( به طور مثال پایان نامه ی پژوهشی یا یک بازبینی کلی از ادبیات) را ارائه نمایند و از پایان نامه ی خود دفاع نمایند. این دوره دانشجویان را برای حضور در دوره های دکترا آماده می کند. یک مدرک ارشد آموزش هایی برای محیط های کاربردی مختلفی از جمله مدارس، کسب و کار و صنعت، مراکز بهداشت روان و دولت ارائه می کند. در مقطع دکترا فرد می تواند مدرک دکترای روانشناسی بالینی یا روانشناسی تجربی را اخذ کند. مدرک دکترای روانشناسی بالینی نیازمند تخصص های تحقیقاتی و کارورزی می باشد اما دکترای روانشناسی تجربی به یک سال کارورزی نیاز ندارد. در کانادا معمولا یک مدرک دکترا (PhD) به عنوان مدرک پایه برای حرفه ی روانشناسی در نظر گرفته می شود.

 

مسیر شغلی رشته ی روانشناسی در کانادا:

برخی از دانشجویان بعد از اخذ مدرک BA یا BSc روانشناسی تصمیم می گیرند که شغلی در روانشناسی را دنبال نکنند. در واقع بسیاری از مهارت ها و توانایی های کسب شده به عنوان دانشجوی روانشناسی قابل استفاده در مشاغلی است که ارتباط مستقیم با حوزه ی روانشناسی ندارند. ولی اگر قصد ادامه ی رشته ی روانشناسی را دارید سه مسیر عمومی را می توانید دنبال نمایید:

1.شغل روانشناسی:
داشتن مدرک لیسانس روانشناسی گام اول در مسیر تبدیل شدن به یک روانشناس است. برای اینکه فرد بتواند خود را روانشناس خطاب نماید باید حداقل یک مدرک ارشد و به طور معمول مدرک دکترا در روانشناسی داشته باشد. این مدارک هم در مشاغل پژوهشی (به طور مثال پروفسور دانشگاه) و به عنوان یک روانشناس حرفه ای به کار می رود. برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در دوره های آموزش عالی در مقطع ارشد یا دکترا را دارند، چند حوزه ی تخصصص وجود دارد که می توانند یک تخصص را برای تدریس، تحقیق، کارورزی و یا ترکیبی از این سه فعالیت، انتخاب نمایند.

2.مشاغل مرتبط برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی :
مهارت ها و دانش کسب شده در دوره ی لیسانس روانشناسی افراد را برای مشاغل مختلفی آماده می کند. یک مدرک لیسانس روانشناسی اغلب به عنوان گام اولیه برای بسیاری از مشاغل حرفه ای دیگر همانند پزشکی، داروسازی، حقوق، مدیریت، کارهای اجتماعی و آموزش به کار می رود.

 
3. مشاغل استفاده کننده از دانش و مهارت های روانشناسی:
فارغ التحصیلان روانشناسی گاهی اوقات مشاغلی مانند حقوق، روزنامه نگاری و تجارت را نیز دنبال می کنند.

روانشناسی از حرفه های گسترده است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در همه ی حوزه های زندگی فعالیت داشته باشند. مشاغل رشته ی روانشناسی در کانادا مانند اکثر مناطق جهان بسیار متنوع است. بسیاری از آنها به عنوان محقق و کادر آموزشی در دانشگاه ها و در سازمان های دولتی یا غیر دولتی، موسسات مشاوره ای، آزمونی، تحقیقاتی به منظور تدریس دوره های تحصیلات تکمیلی یا حل مشکلات یادگیری و رفتاری دانشجویان و … مشغول به کار می شوند. برخی در روابط نیروی کار و یا به منظور بهبود بهره وری و کیفیت شیوه ی کار، برخی دیگر در بیمارستان ها و کلینیک ها به منظور مقابله با بیماری و جراحاتشان فعالیت می کنند. بسیاری از فارغ التحصیلان روانشناسی نیز ممکن است در مدارس، مراکز اصلاح رفتار، دفاتر خصوصی، در تبلیغات، روابط و محصولات مشتریان، مخابرات، ارتش، تفریحات و ورزش استخدام شوند. روانشناسان همچنین با وکیلانی که در موارد مدنی یا جنایی درگیر هستند نیز همکاری می کنند. آنها ارزیابی های روانشناسی را انجام داده و یافته های خود را تفسیر و ارائه می کنند. بسیاری از روانشناسان تجربی در مشاغلی که روش ها و تکنیک هایی را برای روانشناسان کاربردی را بسط می دهند، اشتغال دارند. آنها اغلب با افرادی در حوزه ی پزشکی از جمله عصب شناسای همکاری دارند تا نحوه ی اثر برخی از بیماری های عصب شناختی را درک کنند و همچنین برای بسط درمان های دارویی با شیمی دان ها و داروسازان همکاری می کنند.
 
چشم انداز شغلی رشته ی روانشناسی در کانادا:
بر طبق سازمان استخدام و توسعه ی اجتماعی کانادا، چشم انداز شغلی روانشناسی در کانادا تا سال 2020 بسیار مطلوب است. دولت پیش بینی می کند که در آینده ای نزدیک تعداد افرادی که به دنبال پر کردن سمت های این رشته هستند، پایین آمده و در نتیجه نیاز به نیروی کار بیشتری در این رشته احساس خواهد شد. اظهار شده است که 77,000 سمت شغلی بین سال های 2011 تا 2020 برای روانشناسان، کارکنان اجتماعی، مشاوران، مددکاران و مشاغل مرتبط وجود خواهد داشت که در حال حاضر فقط 69,000 نفر در این حوزه فعالیت دارند.

مجوز کار رشته روانشناسی در کانادا:

برای فعالیت در شغل روانشناسی در کانادا همانند بسیاری از مشاغل مرتبط به مراقبت های بهداشت و سلامت، روانشناسان نیز باید مجوز و پروانه کار کسب کنند. مجوز کار معمولا توسط مراجع صدرو مجوز در هر یک از استان ها و مناطق کانادا ارائه می شود.

شرایط اخذ مجوز روانشناسی در کانادا:

شرایط اخذ مجوز کار رشته ی روانشناسی در کانادا در هر منطقه است. در برخی از مناطق ثبت نام مجوز کار با مدرک دکترا امکان پذیر است ولی در برخی از مناطق داشتن مدرک ارشد برای اخذ مجوز کار کفایت می کند. روانشناسان با مدرک دکترا از عنوان Dr استفاده می کنند. افرادی که در خارج از کانادا تحصیل کرده اند برای اخذ مجوز کار باید با حوزه ای که قصد اقامت و اشتغال در آنجا را دارند، تماس برقرار کنند.
استان هایی که عنوان روانشناس با مدرک دکترا ارائه می شود: کبک، انتاریو، مانیتوبا و بریتیش کلمبیا
استان هایی که عنوان روانشناس با مدرک ارشد ارائه می شود: نیوفاندلند و لابرادور، نوااسکوشیا، نیوبرانزویک، ساسکاچوان، آلبرتا و مناطق شمال غرب
 
 
 

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به مهاجرت به کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما با دید بازتر و اطلاعات کامل و مطمئن پروسه مهاجرتی خود را استارت بزنید.

ما در اینستاگرام کانادا از ایران دنبال کنید.

 

 

کانال تلگرام گروه کانادا از ایران

 
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
0

نویسنده این مطلب: Samaneh

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا