حمل ونقل عمومی در کانادا

زمان مطالعه: 11 دقیقه

یکی از مهمترین موضوعاتی که پیش از مهاجرت باید به آن توجه داشت، شرایط حمل و نقل عمومی در کشور مقصد است.

دلیل اصلی اهمیت این موضوع آن است که معمولا افراد پس از ورود به کشور مقصد، اجازه رانندگی نخواهند داشت بنابراین باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. کشور کانادا یکی از کشور های پیشرفته در جهان است و بدیهی است که سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از فاکتور های توسعه، در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد تا در اختیار افراد قرار بگیرد.

ساکنان کانادایی امکان استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا و بسیاری دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی را در اختیار دارند و با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می توانند از هر یک از آنها استفاده کنند.

حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان خارجی در کانادا است اگرچه بسیاری از افراد در خوابگاه های دانشجویی سکونت دارند، برخی نیز از این مهم بی بهره اند و باید از سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا خود را به دانشگاه برسانند و این مسئله مکان یابی محل سکونت آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. 

 

یکی از مهم ترین دلایل بررسی شرایط حمل و نقل عمومی در کشور کانادا آن است که افرادی که از طریق ویزای تحصیلی کانادا در طول دوره تحصیل خود به شدت به این موضوع نیاز پیدا خواهند کرد. با توجه به این موضوع که دانشجویان نمی توانند به صورت عادی و مانند سایر شهروندان به کار مشغول شوند، دولت ها محلی با ارائه تخفیفاتی به دانشجویان، به آن ها کمک می کنند تا هزینه کمتری را برای حمل و نقل عمومی پرداخت کنند.

 

البته امکان استفاده از این تخفیفات زمانی فراهم می شود که دانشجویان کارت های دانشجویی خاص داشته باشند.

بسیاری از دانشجویان اما به منظور کاهش هزینه های خود در بحث حمل و نقل عمومی، اقدام به خرید دوچرخه می کنند. با این وجود توصیه می شود که پیش از هر چیز قوانین مربوط به رانندگی در کانادا را بیاموزید. همچنین باید یک نقشه راهنما نیز برای خود تهیه کنید که معمولا دولت های محلی آن را از طریق کیوسک های راهنمایی و یا وب سایت های رسمی بدست آورد. فروشگاه های محلی مربوط به دوچرخه نیز می توانند این خدمات را در اختیار قرار دهند.

بسیاری از دانشجویان اما به منظور کاهش هزینه های خود در بحث حمل و نقل عمومی، اقدام به خرید دوچرخه می کنند. با این وجود توصیه می شود که پیش از هر چیز قوانین مربوط به رانندگی در کانادا را بیاموزید.

همچنین باید یک نقشه راهنما نیز برای خود تهیه کنید که معمولا دولت های محلی آن را از طریق کیوسک های راهنمایی و یا وب سایت های رسمی بدست آورد.

فروشگاه های محلی مربوط به دوچرخه نیز می توانند این خدمات را در اختیار قرار دهند.

بلیط های حمل و نقل عمومی را در بیشتر شهرهای کانادا می توان از مکان های زیر تهیه کنید:

از راننده اتوبوس (به شرط این که مبلغ دقیق را به صورت نقد بپردازید)

ایستگاه های اصلی حمل و نقل

فروشگاه های زنجیره ای

ممکن است که هنگام ورود به کشور کانادا و یا یک شهر جدید نتوانید اطلاعات کاملی در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی آن شهر داشته باشید بنابر این بهتر است تا اطلاعات خود را از مراجع رسمی دریافت کنید. برای این کار می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

برقراری ارتباط با یکی از خطوط اطلاعات حمل و نقل

مراجعه به وب سایت رسمی شهر محل زندگی خود

مراجعه به کیوسک های اطلاعاتی در ایستگاه های اصلی حمل و نقل

 

در بسیاری از موارد، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند دشوار است اما خوشبختانه در کانادا کمتر کسی با چنین مسئله ای روبرو می شود چرا که در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در کانادا خدمات ویژه ای برای افراد ناتوان در نظر گرفته شده است. ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند  به جای استفاده از حمل و نقل عمومی، از ماشین شخصی استفاده کنند. البته برای اینکه بتوانید در کانادا رانندگی کنید، قبل از هر چیزی دانستن قوانین دریافت گواهینامه رانندگی در کانادا مهم است.

سیستم حمل و نقل هوایی در کانادا

تردیدی وجود ندارد که یکی از ضروری ترین روش های حمل و نقل در کشوری مانند کانادا، استفاده از خطوط هوایی است.

 

کانادا دومین کشور جهان از نظر وسعت است و به همین دلیل، بسیاری از شهروندان کانادا برای جا به جایی میان شهرهای اصلی، از ناوگان حمل و نقل هوایی یا هواپیما استفاده می کنند.

تمامی شهر های بزرگ و اصلی کانادا فرودگاه اختصاصی دارند و بر اساس برنامه پروازها، همواره پرواز های زیادی به و از شهرهای دیگر دارند.

شهرهای کوچک در کانادا معمولا فاقد فرودگاه هستند و به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای رسیدن به مقصد نهایی خود، از نزدیکترین فرودگاه استفاده می کنند و با استفاده از قطار یا اتوبوس، خود را به مقصد مورد نظر می رسانند.

برای این که بتوانید از سیستم حمل و نقل هوایی کانادا استفاده کنید، به عنوان یک شهروند خارجی حتما باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و در غیر این صورت باید یک مدرک شناسایی عکس دار که به تایید یک دولت فدرال یا دولت محلی در کانادا رسیده باشد را ارائه دهید.

شرایط استفاده از تاکسی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی

در شهر های مختلف کانادا دست کم یک یا دو شرکت وجود دارد که خدمات تاکسی را ارائه می کنند.

بر خلاف ایران که اکثر مردم از تاکسی برای جابجایی استفاده می کنند، در کانادا این اتفاق به ندرت رخ می دهد چرا که هزینه استفاده از این سرویس حمل و نقل عمومی بالاست و افراد تنها در زمانی از آن استفاده می کنند که گزینه دیگری در دسترس نباشد.

البته در سال های اخیر با فعالیت شرکت هایی مثل اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) هزینه ی حمل و نقل با تاکسی کاهش پیدا کرده است و مردم بسیاری تمایل به استفاده از این نوع تاکسی ها دارند.

اگر بخواهیم معادل سازی کنیم، اسنپ و تپسی در ایران معادل این دو شرکت هستند. می توان گفت در 5 سال اخیر، تاکسی های کمتری در کانادا دیده می شوند و سهم خود را به اوبر و لیفت داده اند.

سیستم حمل و نقل در کانادا

سیستم حمل و نقل در کانادا بسیار مطمئن است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از وسایل نقلیۀ عمومی یا دوچرخه استفاده یا حتی مسیر محل سکونت تا دانشگاه را پیاده طی کنند. سیستم حمل و نقل در کانادا اتوبوس و قطار و مترو را شامل می‌شود. گفتنی است برای دانشجویان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانند در هزینۀ رفت‌وآمدشان صرفه‌جویی کنند. 

 

اتوبوس

اتوبوس‌ یکی از وسایل نقلیۀ رایج در کاناداست و در میان استان‌ها و شهرهای این کشور، تورنتو بزرگ‌ترین سیستم اتوبوس‌رانی را دارد.

 

مترو

هنگام شلوغی اتوبان‌ها و جاده‌ها و سنگین‌بودن ترافیک، بهترین وسیلۀ حمل و نقل متروست. مترو از جمله وسایل نقلیۀ محبوب در میان مردم کانادا شناخته می‌شود و اولین‌بار نیز در تورنتو به‌کار گرفته شده است. در‌حال‌حاضر، مونترال، ادمونتون، کلگری، ونکوور و اتاوا نیز از سیستم حمل و نقل زیرزمینی پرسرعت بهره می‌برند.

 

قطار مسافرتی

قطار مسافرتی از دیگر وسایل نقلیه برای حمل و نقل در کانادا به‌شمار می‌رود و برای مسافرانی بسیار مناسب است که از حاشیه به مرکز شهر سفر می‌کنند. بااین‌حال، برای دانشجویان چندان کارآمد نیست و اگر آنان بخواهند به اطراف محل زندگی‌شان بروند، می‌توانند از قطار مسافرتی استفاده کنند.

 

دوچرخه

دوچرخه سالم‌ترین وسیله برای عبور‌و‌مرور است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا دانشجویانشان را با ارائۀ برنامه‌هایی مانند امکان بهره‌بردن از دوچرخه‌های اشتراکی، به استفاده از دوچرخه بدون نیاز به خریدن آن تشویق می‌کنند. گفتنی است استفاده از دوچرخه به‌دلیل سرما و یخ‌بندان در برخی از فصول امکان‌پذیر نیست. البته افراد غیر دانشجو نیز می‌توانند دوچرخه را از ایستگاه‌های موجود در سطح شهر کرایه کنند.

 

تاکسی

یکی دیگر از وسایل نقلیۀ حمل و نقل عمومی در کانادا تاکسی است که در تمامی شهرهای بزرگ این کشور دردسترس قرار دارد. بیشترِ شهرهای بزرگ حداقل سه شرکت تاکسی‌رانی دارند و مقام‌های محلی مبالغ مدنظر برای کرایۀ آن‌ها را تعیین می‌کنند. شایان ذکر است هزینهٔ کرایۀ تاکسی درمقایسه‌با دیگر وسایل حمل و نقل در کانادا بیشتر است و از ۲۰ دلار کانادا آغاز می‌شود. انعام‌دادن به رانندگان تاکسی نیز در این کشور بسیار رایج است و حدود ۲۰درصد کرایه را باید برای این منظور در نظر گرفت.

حمل و نقل عمومی در کانادا

بدون تردید یکی از مباحثی که در رابطه با حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار گیرد، هزینه هایی است که هر فرد باید در این رابطه پرداخت کند. به گزارش سایت Numbeo به عنوان یک منبع معتبر، حمل و نقل عمومی به طور متوسط  تقریبا 9.8% از هزینه های زندگی شهروندان کانادایی را شامل می شود. به طور کلی، به طور میانگین هزینه یک بلیط یک طرفه برای استفاده از حمل و نقل عمومی، به طور متوسط تقریبا 3.25$ دلار کانادا است.

 

افرادی که به صورت مداوم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، معمولا از بلیت های ماهیانه استفاده می کنند که به طور متوسط 95$ دلار کانادا هزینه دارد و تقریبا معادل هزینه خرید 29 بلیت یک طرفه است. هزینه درخواست تاکسی در ترافیک عادی، تقریبا 4$ دلار کانادا است و هزینه هر کیلومتر مسافت طی شده نیز تقریبا2$ دلار کانادا اعلام شده است. 

استفاده از اتوبوس و قطار در  حمل و نقل عمومی 

حمل و نقل ریلی یکی از مناسب ترین روش های حمل و نقل برای مسافت های طولانی است. خطوط ریلی در سراسر کانادا کشیده شده است و این خود یک امکان بسیار مناسب به شمار می رود. قطار ها در کانادا بسیار ایمن و راحت هستند.

 

حمل و نقل با قطار معمولا بسیار کم هزینه تر است و به همین دلیل است که گاهی در مسیر های طولانی نیز قطار بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

سفر با اتوبوس برای مسافت های طولانی میتواند بسیار خسته کننده باشد اما حقیقت امر آن است که استفاده از اتوبوس می تواند فواید زیادی را برای شما به همراه داشته باشد چرا که اتوبوس معمولا ارزان قیمت ترین راه برای جا به جایی است و همچنین اگر شما رانندگی نمی کنید، اتوبوس تنها وسیله ای است که میتواند شما را به شهر های کوچک برساند.

 

از سوی دیگر باید اشاره کرد که اتوبوس ها در کانادا دارای سیستم تهویه هوا و روشویی هستند.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
1+

نویسنده این مطلب: Pardis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا