نماد ملی کشور کانادا

زمان مطالعه: 7 دقیقه

َامروزه همه مردم در سراسر جهان پرچم ملی کانادا را با برگ قرمز درخت افرا می‌شناسند. رنگ پرچم کانادا قرمز و برگ افرای قرمز درون مربعی سفید قرار دارد. استفاده از رنگ قرمز در پرچم کانادا به عنوان نمادی از نبرد ویمی‌ریج در ویمی فرانسه است. برگ درخت افرا از قرن هجدهم به عنوان نماد طبیعت و محیط زیست کشور کانادا وارد پرچم این کشور شد. علاوه بر این خوب است بدانید، این پرچم به زبان فرانسوی (L’Unifolié) برگ افرا خوانده می‌شود. به این ترتیب رنگ‌های قرمز و سفید به عنوان رنگ‌های رسمی کانادا تعیین شدند.

تاریخچه پرچم کانادا

در طول تاریخ، پرچم کانادا فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. اولین پرچمی که در کانادا استفاده شد پرچم صلیب مقدس است. این پرچم حتی بعد از استقلال کانادا از بریتانیا نیز استفاده می‌شد.در سال 1867 فدراسیون کانادا اعلام کرد که به پرچمی جدید نیاز است. در فاصله 1867 تا 1930 سه پرچم با طرح‌های مختلف استفاده شد. همین پرچم‌ها در جنگ جهانی دوم به عنوان پرچم رسمی کانادا استفاده شد. در سال 1945 سنا تصمیم گرفت پرچمی جدید طراحی کند. 2400 طرح نیز برایشان ارسال شد.

 سال بعد کمیته پیشنهاد داد که از رنگ قرمز برای برگ درخت افرا استفاده شود. اما هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفت.در سال 1960 بحث‌ها بر سر انتخاب پرچم جدید بالا گرفت. بالاخره در سال 1965 جورج استنلی پرچم جدید کانادا را طراحی کرد و طرحش چند روز بعد پذیرفته شد. این پرچم به عنوان پرچم ملی و رسمی کانادا تا به امروز دست نخورده باقی مانده است.

نماد برگ افرا در پرچم کانادا

درخت افرا از گذشته‌های دور یکی از اجزای اصلی زمین‌های مردم شمال آمریکای شمالی بوده است. قبل از این‌که اروپاییان پا به خاک کانادا بگذارند، بومیان این منطقه متوجه شده بودند که می‌توانند شیره درخت افرا را به عنوان غذا یا برای مصارف دیگر استفاده کنند. آن‌ها هر سال شیره این درخت را در بهار جمع می‌کردند و در طول سال از آن استفاده می‌کردند. شیره درخت افرا به عنوان بخش اساسی دستور غذایی آن‌ها محسوب می‌شد.

طراحی پرچم ملی کانادا

همزمان که نخست وزیر کانادا و آقای لستر بولز پیرسون در سال 1964، خواستار اولویت بخشی به ایجاد پرچمی جدید برای این کشور شدند، هزاران طرح پیشنهادی به کمیته ویژه پرچم کانادا ارسال شد که در نهایت از میان آن‌ها سه طرح انتخاب شدند:

1.طرح اول با سه برگ افرای قرمز در وسط و دو نوار آبی در طرفین (معروف به Pearson Pennant)

2.طرح دوم با یک برگ افرای قرمز در مربعی سفید و دو نوار قرمز در طرفین

3.طرح سوم با نماد پرچم بریتانیا و سه نماد گل زنبق

سرانجام با انتخاب طرح دوم در 28 ژانویه 1965، ملکه الیزابت دوم پرچم ملی کانادا را رسما معرفی کرد و از تاریخ 15 فوریه 1965، مورد استفاده قرار گرفت. شایان ذکر است کشور کانادا فقط دو سال تا جشن یکصدمین سال خود فاصله داشت که پرچم برگ افرا به عنوان پرچم رسمی این کشور انتخاب شد.

نکا‌ت مهم در طراحی پرچم کانادا

طول پرچم ملی کانادا دو برابر عرض آن است که هر کدام  از دو قسمت قرمز رنگ در دو طرف پرچم که به اندازه نیمی از مربع سفید هستند و برگ افرا نیز درست در مرکز قسمت سفید رنگ پرچم قرار دارد. ابعاد پرچم کانادا کاملا خاص است و هیچ پرچم‌ دیگری در دنیا به این ابعاد وجود ندارد. یکی از نکات مهم در طراحی پرچم کانادا، توجه به تعداد نوک برگ افرا در وسط پرچم است.تصویر برگ افرا را پاک سیتن کرای طراحی کرد. با این حال، با توجه به ادعای جک کوک، یازده گوشه‌ی برگ افرا الهام گرفته از فروشگاه صنایع دستی کانادا در اتاوا بوده است. به این ترتیب برگ افرا در این پرچم دارای 11 نوک است. طوری که طی سال‌ها با همه‌ی طراحی‌های صورت گرفته از این پرچم، 11 نوک برگ افرا دست نخورده باقی مانده است.

چرا رنگ افرای پرچم کانادا قرمز و رنگ سفید مهم است؟

در طراحی پرچم کانادا از سمبل‌های زیادی استفاده شده است. رنگ‌های سفید و قرمز استفاده شده در پرچم کانادا نشان دهنده امید، ثروت، صلح، آرامش و بی‌طرفی است.رنگ قرمز در دو طرف پرچم کانادا استفاده شده است و رنگ سفید در وسط پرچم دیده می‌شود. رنگ قرمز سمبل ثروت و امیدواری است. رنگ سفید هم نشان‌دهنده بی‌طرفی کانادا، صلح و آرامش است.

برگ افرا در پرچم کانادا

در حالی که طراحی پرچم کانادا جدید است اما برگ افرا در این پرچم نماد آشنایی است که سابقه استفاده طولانی مدت در کانادا دارد. برگ افرا در قرن نوزدهم به عنوان نمادی از هویت کانادایی ظهور کرد و در همه جای فرهنگ کانادا نظیر کتاب‌ها، آهنگ‌ها، سکه‌ها، نشان‌ها، آگهی‌ها و بسیاری موارد دیگر وجود داشت. علاوه بر این بومیان کانادا، برگ افرا را به عنوان نماد هویتی خود پذیرفته بودند.

در طول جنگ جهانی اول نیز برگ افرا به عنوان نشان کلاه سربازان کانادا استفاده می‌شد. برگ افرا همچنین بر روی بسیاری از سنگ قبرهای زنان و مردان کانادایی که در طول دو جنگ جهانی جان خود را از دست دادند، حک شده است. از نظر بسیاری از مردم کانادا، برگ افرا نمادی مشترک از غرور، شجاعت و وفاداری در این کشور است. بنابراین طراحی پرچم جدید برای اولین بار در تاریخ ۱3 فوریه ۱۹۶۵، رونمایی شد و با تایید 15 نفر از اعضای این کمیته دو روز بعد یعنی در تاریخ 15 فوریه بر فراز پارلمان برافراشته گردید و تا به امروز نیز به عنوان پرچم رسمی کانادا با افتخار به اهتزاز درآمده است.علاوه بر این پرچم ‌های مختلفی مانند پرچم مقامات کانادایی، نهادهای دولتی و همینطور نیروهای نظامی از این پرچم الگوبرداری کردند و بسیاری از آن‌ها دارای نشان برگ افرا هستند.

البته پرچم اتحاد نیز همچنان در کانادا به عنوان پرچم رسمی شناخته می‌شود و در پرچم‌های استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا، انتاریو و مانیتوبا قابل مشاهده است.

وکلا و مشاوران رسمی مهاجرتی گروه کانادا از ایران به شما کمک میکنند بدون خطا فرایند پذیرش و مهاجرت خود را طی کنید.
 
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
5/5
0

نویسنده این مطلب: Pardis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا