اشتباهات رایج اپلای تحصیلی کانادا

زمان مطالعه: 9 دقیقه

اشتباهات رایج اپلای تحصیلی کانادا

اپلای کردن پروسه خیلی حساس است. هرگونه اشتباه در پروسه اپلای می‌تواند تمام زحمات و دوندگی‌های شما را به یک‌باره هدر بدهد.

با توجه به اهمیت پروسه اپلای و سوالات مکرر شما عزیزان دراین‌باره؛ تیم کارشناسان و مشاورین کانادا از ایران امروز و در این صفحه از وب‌سایت تصمیم گرفته‌اند مشخصا درباره ۱۰ اشتباه رایج در اپلای که ممکن است موجب ریجکت شدن درخواست یا از دست دادن برخی از فرصت‌ها بشوند، صحبت کنند.

۱۰ اشتباه رایج در اپلای که شاید نمی‌دانستید!

اپلای یا به عبارتی درخواست پذیرش، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که می‌تواند منجر به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج بشود. 

بد نیست بدانید که حتی مراحل بعد از ادمیشن یا همان دریافت پذیرش از دانشگاه، مثل دریافت فرم‌های مربوط به ویزا، گرفتن وقت سفارت و اقدامات مربوط به درخواست ویزا و حتی تهیه بلیط هواپیما نیز بخشی از پروسه اپلای محسوب می‌شوند.

در این قسمت قصد داریم ده اشتباه در اپلای را که ممکن است موجب ردشدن درخواست یا برخی از فرصت‌های خوب تحصیلی بشود را گوشزد کنیم. اگر از این چند اشتباه رایج دوری کنید راحت‌تر می‌توانید پروسه اپلای را پشت سر بگذارید.

اشتباه اول؛ تحقیق ناکافی

اولین اشتباه رایج در اپلای، جست‌وجو و تحقیق ناکافی برای دانشگاه است. 

این مرحله برای دانشجویان بین‌المللی خیلی مهم است. ببینید دوستان وقتی شما اطلاعات کافی دربارهٔ چند دانشگاه کسب نکرده‌اید، درباره گرایش‌های مختلف، بورسیه‌های تحصیلی، وضعیت اسکان، شرایط آب‌وهوا یا هزینهٔ زندگی خیلی نمی‌دانید این یعنی تحقیق کافی نکرده‌اید.

عصر، عصر تکنولوژی و اینترنت است. خوشبختانه تمام این اطلاعات در اینترنت دردسترس است. کافی است کمی حوصله به خرج بدهید و ازوبگاه‌های معتبر و دانشگاه‌های مدنظرتان اطلاعات خوبی کسب کنید.

مطالب ویژه تحصیلی
اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که خیلی حوصله سرچ گوگل را ندارید، ما برای شما پیشنهاد بهتری دارم. کافی است در واتساپ یا تلگرام ما پیام دهید و مشاورین حرفه ای ما بطور 24 ساعته حضور دارند تا شما را با رشته و دانشگاه های موردنظر و متناسب با شرایط شما آگاه کنند.
مشاوره رایگان تحصیلی از طریق واتساپ (9453 - 551 - 343 - 1+)

اشتباه دوم؛ غفلت از مشاوره

 عدم دریافت کمک از افراد صاحب‌نظر و مشاورین دانشگاهی را میتوانیم به عنوان دومین اشتباه رایج در اپلای بدانیم. 

تقریباً در بیشتر دانشگاه‌های دنیا، حداقل یک راه برای برقراری ارتباط با مشاورین وجود دارد. وظیفه این افراد، پاسخ‌گویی و توصیه به دانشجوهای بین‌المللی است. متأسفانه خیلی از دانشجویان حتی از وجود چنین افرادی غافل هستند.

توصیه می‌شود درصورت مواجه شدن با هرگونه سؤال دربارهٔ دانشگاه، به‌جای سرچ در گوگل یا مشورت با افراد بی‌تجریه، با مشاورین دانشگاه‌ها مکاتبه کنید.

درصورت تمایل به ادامه تحصیل در کانادا می‌توانید فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید تا از مشاوره تیم مجرب ما بهره ببرید.

اشتباه سوم؛ عدم برنامه‌ریزی

هر حرکت و اقدامی اگر بدون برنامه‌ریزی باشد نتیجه مثبت نخواهد داشت.عزیزان، مسیر اپلای پر از سختی و دست انداز است. اگر تصمیمتان را جدی گرفته‌اید، سعی کنید برنامه‌ریزی داشته باشید تا این مسیر بزرگ و ارزشمند را هدفمند طی کنید.

شما قرار است در مسیری کاملا متفاوت از مسیری که مردم عادی طی می کنند قدم بگذارید. پس لازم است بزرگ فکر کنید، از مشکلات نترسید و اعتماد به نفس داشته باشید.

 

اشتباه چهارم؛ امروز و فردا کردن

چهارمین اشتباه رایج در پروسه اپلای، اهمال‌کاری و تعلل است. دوستان اگر می‌خواهید از طرف دانشگاه موردعلاقه‌تان پذیرش بگیرید، دست‌دست نکنید. 

زودتر اقدام کنید تا وقت کافی برای امور دیگر داشته باشید. دقیقه نودی نباشید و کار امروز را به فردا موکول نکنید.

اشتباه پنجم؛ ارسال نادرست مدارک

برای دریافت پذیرش باید یکسری مدارک را آماده و در وب‌سایت دانشگاه مقصد بارگذاری کنید. اگر اطلاعات کافی دراین‌باره نداشته باشید، درخواست شما به دلیل ناقص بودن مدارک ریجکت خواهد شد.

سعی کنید جزئیات مرتبط به مدارک مهم ازجمله رزومه تحصیلی، انگیزه‌نامه تحصیلی یا SOP، توصیه‌نامه تحصیلی، مدرک زبان و سایر مدارکی که وجودشان نقش مهم و بسزایی در دریافت پذیرش دارند را کسب کنید.

اهمیت داشتن انگیزه نامه یا SOP

اشتباه ششم؛ از دست دادن فرصت ویزای  PGWP با انتخاب نادرست دانشگاه

یکی از اهداف دانشجوها، امکان دریافت ویزای کار پس از تحصیل یا همان PGWP است. اصولاً بیشتر دانشجوها به امید دریافت این ویزا و امکان دریافت اقامت پس از تحصیل، چمدان‌هایشان را می‌بندند و راهی سفر می‌شوند. اما سؤال اینجاست که آیا تمامی دانشگاه‌ها حتی دانشگاه‌های صاحب DLI نامبر،  این ویزا را اعطاءمیکنند؟

پاسخ خیر است. متأسفانه خیلی از دانشجوها فکر می‌کنند که با تحصیل در هر کالج‌ و دانشگاهی میتوانند مجوز کار پس از تحصیل دریافت کنند.

این تصور غلط‌ است. خیلی از کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند که حتی با داشتن DLI نامبر واجد شرایط اعطای PGWP نیستند.

برای مثال موسسه Alberta Business and Health Institute با داشتن DLI نامبر O145426260722 فاقد PGWP است. بنابراین دانشجویان فارغ‌التحصیل از این مرکز آموزشی معتبر، اجازه کار پس از تحصیل نخواهند داشت.

سایر موارد شامل

Academy of Learning College – Vancouver – Broadway

Ashton College

Camber College

Brantford Aviation College

مشاوره رایگان تحصیلی از طریق تلگرام (9453 - 551 - 343 - 1+)

اشتباه هفتم؛ غفلت از تاریخ‌های مهم 

داشتن اطلاعات در مورد زمان‌بندی پروسه اپلای برای دانشجویان بین‌المللی بسیار حائز اهمیت استیکی دیگر از اشتباهات رایج در اپلای، غفلت از ددلاین ثبت‌نام و تاریخ شروع دوره یا اصطلاحا intake است. 

دانشجوها باید بدانند که چه زمانی باید پروسه اپلای را شروع کنند و تا چه تاریخی فرصت اپلای دارند. البته گفتنی است که در برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات دانشجوها، بیشتر از یک بار در سال امکان اپلای دارند.

توصیه‌ای که خیلی از دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی دارند این است که هر چه زودتر اپلای کنند تا فرصت بیشتری داشته باشند.

 

بهترین زمان برای اپلای، ۲ تا ۳ ماه قبل از ددلاین معرفی‌شده است.

داشتن اطلاعات دقیق از برخی تاریخ‌های مهم مثل زمان ثبت‌نام و ددلاین کالج/دانشگاه موردنظر، می‌تواند منجر به یک برنامه‌ریزی خوب و در انتها اپلای موفق بشود. قبل از هر اقدامی ابتدا تاریخ‌ها را چک کنید و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

 

زمان و شرایط ثبت‌نام در هر یک از دانشگاه‌های خارج متفاوت است. 

به عنوان مثال، بعضی از دانشگاه‌ها در تمام طول سال و بعضی دیگر در سه بازهٔ مشخص در سال، اپلیکیشن می‌پذیرند. پس می‌توانیم بگوییم که عدم برنامه‌ریزی و اهمیت ندادن به  فرایندهای ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف، می‌تواند یکی از اشتباهات رایج اپلای باشد.

به خاطر داشته باشید که، مشاورین دانشجوهای خارجی در هر دانشگاه فقط می‌توانند دربارهٔ فرایند ثبت‌نام در دانشگاه به دانشجو کمک کنند و معمولا اطلاعات چندانی دربارهٔ نحوهٔ دریافت ویزا ندارند. پس، نسبت به زمان درخواست ویزا نیز گوش به‌زنگ باشید.

اشتباه هشتم؛ انتخاب نادرست رشته با توجه به رزومه

داشتن رزومه قوی، امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

 

اگر یک رزومه ضعیف باشد امکان دریافت پذیرش در رشته‌های رقابتی و پرمتقاضی ممکن نخواهد بود. 

ارائه رزومه قوی در مقاطع ارشد و دکتری تأثیر چشمگیرتری دارد و می‌تواند در اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها معتبر و یا رشته‌های پر متقاضی تأثیرگذار باشد.

اجازه بدهید با ذکر مثال برایتان توضیح بدهیم. رشته مدیریت و یا برخی از رشته‌های پزشکی و مهندسی از رشته‌های پرمتقاضی هستند. طبیعتاً این قبیل رشته‌ها رقابتی هستند. یعنی هر چه رزومه شما قوی‌تر باشد شانس پذیرش شما هم بیشتر می‌شود.

حالا تصور کنید که رزومه شما چندان قوی نیست و شما خودتان به این موضوع واقف هستید. اگر با علم به این موضوع همچنان تمایل  به تحصیل در رشته‌های رقابتی در دانشگاه‌های معتبر را داشته باشید، باید صادقانه بگوییم که شانس چندانی برای گرفتن پذیرش نخواهید داشت.

در این قبیل رشته‌ها، دانشجویان ملزم هستند قبل از اپلای، به فکر سوپروایزر باشند. به خاطر داشته باشید که یک رزومه ضعیف چندان توجه سوپروایزر را جلب نخواهد کرد.

اشتباه نهم؛ عدم آگاهی از مزایا و آپشن‌های ارائه شده در هر دوره

خیلی از دانشجوها از آپشن‌هایی که برخی از دوره ها ارایه می‌دهند، چندان مطلع نیستند. جالب است بدانید که بسیاری از این گزینه‌ها را می‌توانید هنگام انتخاب رشته در موقع اپلای، مدنظر بگیرید.

به عنوان مثال اگر قصد اپلای برای مقطع ارشد و دکترا دارید، می‌توانید دوره   RESERCH-BASED  (پژوهش محور) یا  COURSE-BASED  (آموزش محور) را انتخاب کنید.

 

اگر تمایل به گذراندن دوره‌های کارورزی را دارید می‌توانید دوره توام با CO-OP یا بدون CO-OP را انتخاب کنید.

گزینه‌های دیگر شامل، دوره با پروژه یا بدون پروژه، PART TIME, ONLINE ,BLENDED و … هستند که برخی از رشته‌ها ارایه می‌دهند تا جواب‌گوی تمامی سلایق باشند.

طبیعتا هر کدام از این دوره‌ها ویژگی خودشان ر ا دارند. پس هنگام اپلای به دوره‌ها و آپشن‌های ارائه شده در هر دوره نیز دقت کنید.

اشتباه دهم؛ نادیده گرفتن چالش‌های بعد از سفر

تمام داستان مهاجرت تحصیلی، دریافت پذیرش و ویزا نیست. درواقع، اپیزود بعدی این سفر، زندگی دانشجویی، گرفتن اقامت پس از تحصیل و چالش‌های پیش روی است که باید برای آن‌ها هم برنامه‌ریزی کنید.

زندگی دانشجویی خرج و مخارج دارد، پس حتماً باید به فکر کار دانشجویی باشید. از همین‌الان درباره موقعیت‌های کار دانشجویی، کارآموزی و فعالیت‌های داوطلبانه تحقیق کنید.

اگر قصد تحصیل در مقطع ارشد و دکترا را دارید، از همین الان در مورد موقعیت‌هایی مثل دستیار پژوهش و آموزش تحقیق کنید. راه‌های ارتباطی با استادها را پیدا کنید. خلاصه به فکر زندگی بعد از مهاجرت هم باشید.

اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادا را دارید ولی در انتخاب رشته و محل تحصیل مردد هستید یا در مورد اپلای همچنان سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
5/5
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا