اعتراض به ریجکتی کانادا (Judicial Review)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رد شدن درخواست برای ویزا و مهاجرت کانادا پایان راه نیست

اعتراض به ریجکتی کانادا 

آیا افراد متقاضی ویزای اقامت موقت مانند توریستی یا تحصیلی یا ویزای اقامت دائم مانند برنامه های مهاجرتی اکسپرس انتری می توانند در صورت مردود شدن درخواست خود، تقاضای تجدید نظر کنند؟

بطور کلی در مورد انواع ویزای موقت مثل ویزای توریستی، ویزای دانشجویی یا ویزای کار و همچنین ویزای اقامت دائم از طریق برنامه های مهاجرتی مختلف امکان تجدید نظر خواهی وجود ندارد. برای روشنتر شدن موضوع باید تفاوت بین دو فرایند حقوقی زیر را مشخص کنیم.

 

1. درخواست تجدید نظرخواهی (appeal):

تجدید نظر خواهی فرایندی است که طی آن فردی که دارای وضعیت اقامت دائم است می تواند نسبت به تصمیم کارشناس اداره مهاجرت اعتراض و درخواست تجدید نظر کند. مواردی که شامل این موضوع می شوند عبارتند از رد درخواست کفیل (sponsor) برای کفالت (sponsorship) یکی از اعضای خانواده، رد درخواست تمدید کارت اقامت دائم یا صدور برگه سفر (travel document) در صورتی که فرد خارج از کانادا باشد و کارت اقامت وی منقضی شده، و حکم اخراج (removal order) فردی که در کانادا است و دارای اقامت دائم باشد.

 

2. درخواست دادگاه تجدید نظر (judicial review):

فرایند نظارت قضایی شامل درخواست از دادگاه فدرال جهت نظارت بر عقلایی بودن تصمیم کارشناس مهاجرت است. عقلایی بودن یکی از اصول حقوقی است که ناظر به فرایند اتخاذ تصمیم است یعنی لوازم و شرایط تصمیم و آثار و نتایج آن هنگام اتخاذ تصمیم مد نظر قرار گیرد.

اکنون پس از آشنایی با این دو فرایند حقوقی می توان به راحتی گفت که افرادی که دارای اقامت دائم نیستند و متقاضی ویزای موقت (مانند تحصیلی، کاری، توریستی…) یا اقامت دائم از طریق برنامه های مهاجرتی مانند نیروی کار متخصص، برنامه های تجاری و غیره باشند و درخواست آنها توسط کارشناس اداره مهاجرت مردود اعلام شود می توانند درخواست نظارت قضایی توسط دادگاه فدرال داشته باشند. برای این کار، شرایط زیر باید احراز شود.

 

اما راه ساده تر این است که فرد دوباره اقدام نماید تا در صورت امکان درخواست ویزا یا پرونده متقاضی توسط یکی از دیگر کارشناسان اداره مهاجرت بررسی شود.

  1. دلایل و مستندات متقن در غیر عقلایی بودن تصمیم وجود داشته باشد.
  1. پیگیری امور به وکیل در کانادا سپرده شود.
  1. ابتدا اجازه نظارت قضایی از دادگاه فدرال اخذ شود
  1. در صورت موافقت دادگاه فدرال با درخواست نظارت قضایی، درخواست توسط وکیل ارائه و پیگیری شود.
  • درخواست تجدید نظر یا همان فرجام‌خواهی در چنین شرایطی، کلی فوت و فن و ریزه‌کاری دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید.
  • فرجام‌خواهی انواع مختلفی دارد؛ از فرجام‌خواهی اسپانسری گرفته تا فرجام‌خواهی اقامت، فرجام‌خواهی دستور اخراج و فرجام‌خواهی بشر دوستانه.
  • هر کدام از این موارد نیز، قوانین و راهکارهای خودشان را دارند و مورد رسیدگی قضایی قرار می‌گیرند.

انواع آرای صادرشده که می‌توان از دادگاه فدرال کانادا برای آنها تقاضای فرجام‌خواهی کرد

برای رأی‌های زیر، می‌توان از دادگاه فدرال کانادا، Federal Court of Canada فرجام‌خواهی نمود که به آن «رسیدگی قضایی Judicial Review» گفته می‌شود:

  • رد شدن درخواست ویزای گردشگری
  • رد شدن درخواست ویزای تحصیلی
  • رد شدن درخواست مجوز کار
  • رد شدن درخواست مجوز ورود، از جمله به دلایل کیفری و پزشکی
  • رد شدن درخواست به دلایل بشردوستانه و مشفقانه
دلایل ریجکتی ویزای کانادا

روش‌هایی که متقاضی می‌تواند از افسر ویزا دلایل رد شدن ویزای خود را بخواهد

متقاضی، معمولا رأی عدم پذیرش ویزای گردشگری یا ویزای تحصیلی را از طریق یک نامه رأی Decision Letter که حاوی یک پاسخ کلی است دریافت می‌کند.

متقاضی می‌تواند به یکی از دو طریق زیر از افسر ویزا Visa Officer بخواهد که به طور کتبی دلایل رد شدن درخواست او را اعلام کند:

  • ارائه درخواست به دادگاه فدرال
  • ارائه درخواست آنلاین دسترسی به اطلاعات

این مساله اهمیت زیادی دارد که شما درخواست دلایل مکتوب را پیش از آن ارائه کنید که بخواهید درخواست جدیدی ارائه کنید، چون شما باید بتوانید نگرانی‌های افسر مربوطه را در درخواست جدید رفع کنید.

پرونده‌های مهاجرتی،‌ صدور رأی تجدید نظر در کانادا چه مراحلی دارد؟

وقتی شما درخواست تجدید نظر می‌کنید این مراحل باید طی شود:

  • درخواست تجدید نظر چه برای اسپانسری باشد، یا برای اقامت و یا زمانی که دستور اخراج صادر شده باشد، با ارائه یک ابلاغیه تجدید نظر Notice of Appeal به شعبه فرجام‌خواهی مهاجرت، آغاز می‌شود.
  • به دنبال ارائه این ابلاغیه، وزیر مهاجرت، حمایت بشر دوستانه و شهروندی کانادا یک نسخه از رأی و درخواست مربوطه را برای ارسال به طرف‌های درگیر در پرونده، آماده می‌کند. براساس مقررات IAD، این سند Record وزیر، ‌باید ظرف ۱۲۰ روز ارسال شود.
  • نسخه‌هایی از این سند به متقاضی، به IAD و به نماینده، چنانچه متقاضی از طریق نامه معرفی کرده باشد، ارائه می‌شود.
  • IAD سند مذکور را بررسی و تعیین می‌کند که آیا پرونده موردنظر، برای تصمیم‌گیری زودهنگام از طریق پروسه حل اختلاف جایگزین Alternative Dispute Resolution یا ADR واجد شرایط هست یا خیر.
  • وکیل Counsel نیز می‌تواند به تنهایی و با ذکر دلایل اینکه چرا فرجام‌خواهی باید از طریق ADR انجام شود Filterd Into، فرایند این درخواست را آغاز کند.
  • اگر امکان دسترسی به ADR وجود نداشته باشد، متقاضی باید تا زمان تشکیل جلسه رسیدگی در IAD صبر کند. بسته به حجم پرونده‌ها و اعضای در دسترس برای رسیدگی به موارد فرجام‌خواهی، این زمان می‌تواند تا ۲۴ ماه به طول انجامد.
  • بعد از برگزاری جلسه رسیدگی به فرجام‌خواهی، یکی از اعضای دادگاه ممکن است رأی پذیرش یا عدم پذیرش فرجام‌خواهی را به‌صورت شفاهی قرائت کند.
  • اگر عضو موردنظر در جلسه رسیدگی، تصمیم‌‌گیری نکند، در این‌صورت، معمولا ظرف مدت حداکثر 6 هفته، رأی مکتوب ارسال خواهد شد.
مشاوره رایگان تحصیلی از طریق واتساپ (9453 - 551 - 343 - 1+)
مشاوره رایگان مهاجرتی از طریق واتساپ (7154 - 222 - 613 - 1+)

صدور رای فرجام خواهی مهاجرت در کانادا چقدر زمان می برد؟

موارد فرجام خواهی اسپانسری، فرجامخواهی مجوز اقامت Residency و دستور اخراج از کشور با ارائه یک ابلاغیه فرجامخواهی Notice Of Appeal به شعبه تجدیدنظر مهاجرت آغاز می شود.
پس از ارائه این ابلاغیه، وزیر نسخه ای از درخواست مورد نظر و حکم صادر شده برای آن را آماده می کند تا برای طرفهای پرونده بفرستد.

 

براساس مقررات ADا، وزیر باید این اسناد را ظرف ۱۲۰ روز ارسال نماید. نسخه هایی از این اسناد از طریق پست برای فرجامخواه، IAD و وکیل ۔ چنانچه نام وکیل Representive نیز فهرست شده باشد . ارسال میشود.
IAD اسناد را بررسی می کند و تصمیم می گیرد که آیا پرونده، برای توافق زودهنگام از طریق فرایند جایگزین حل اختلاف ADR مناسب هست یا خیر

 

این زمان، بسته به حجم پرونده ها و تعداد اعضای در دسترس برای استماع درخواست های تجدید نظر، ممکن است بیشتر از ۱۲ ماه به طول انجامد. پس از جلسه استماع فرجام خواهی، یک عضو از RAD ممکن است رای موافقت یا مخالفت دادگاه با فرجام خواهی را به صورت شفاهی برای شما قرائت کند.

 

در شبکه های اجتمائی به ما بپیوندید
   
5/5
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا