بازنشستگی در کانادا

زمان مطالعه: 16 دقیقه

بازنشستگی در کانادا

بازنشستگی در کانادا  را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مهاجران سالمند تلقی کرد. در حقیقت امنیت مالی در دوران بازنشستگی، یکی از مهم‌ترین  نیاز های انسان امروزی است. در واقع تمام افرادی که در دوره میانسالی هستند، به نحوی این دغدغه را در ذهن خود دارند. این موضوع برای مهاجرین بیش از پیش خود نمایی می‌کند.

اگر قصد دارید در کانادا زندگی کنید بسیار ضروری است که در مورد بازنشستگی و ایام میانسالی و شرایط بازنشستگی در کانادا و همینطور سن بازنشستگی در کانادا اطلاعاتی داشته باشید.

 

اهمیت این موضوع، ما را بر آن داشت تا در خصوص قوانین بازنشستگی در کانادا و انواع طرح‌ های آن در کشور کانادا مطالبی را آماده کرده و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

انواع طرح های بازنشستگی در کانادا

  • حساب پس انداز ثبت شده بازنشستگی در کانادا، طرح (RRSP)
  • حساب پس انداز معاف از مالیات در کانادا، طرح (TFSA)
  • مستمری بازنشستگان کانادا، طرح (CPP)
  • تامین مالی سالمندان در دوران سالمندی در کانادا، طرح (QAS)
  • برنامه مکمل درآمد تضمینی یا GIS

طرح RRSP

برای استفاده از این طرح بازنشستگی باید زمانی که به شغلی مشغول می شوید و بابت آن حقوقی دریافت می‌ کنید سالانه به میزان ۱۸ درصد از درآمد خود را در موسسه و یا یکی از بانک های کانادا سپرده گذاری نمایید تا در سن ۷۱ سالگی بتوانید از این اندوخته استفاده کنید.

نکته قابل توجه در استفاده از این طرح این است که طرح PRSP نیازی به پرداخت کردن مالیات ندارد ولی زمانی که از مزایای این طرح شروع به استفاده کردید مالیاتی به آن تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که از بودجه و سرمایه ی خود در این طرح میتوان برای دو مورد گفته شده در ادامه استفاده نمود. ولی نکته قابل توجه آن است که این مبلغ استفاده شده به صورت وام است و شما باید مجددا این مبلغ برداشت شده را به حساب خود بازگردانید. این دو مورد را در زیر بخوانید:

 

  • مورد اول برای تحصیل LLP است که برای استفاده از این برنامه شما می توانید حداکثر مبلغ ۲۰ هزار دلار را برای ادامه تحصیل در مقاطع دبیرستان به بالا را از حساب خود برداشته و این مبلغ را در طی ۱۰ سال مجددا به حساب خود بازگردانید.
  • مورد دوم برای خرید خانه HBP است که با استفاده از این برنامه شما می توانید برای خرید خانه حداکثر ۲۵ هزار دلار از بودجه خود را برداشت نمایید و در طی ۱۵ سال این مبلغ را بدون اضافه شدن مالیات به حساب خود بازگردانید.

طرح TFSA

برای این که در این طرح سرمایه گذاری کنید و به عنوان سرمایه ای برای بازنشستگی در کانادا از آن استفاده نمایید باید در کانادا ساکن باشید و ۱۸ سال سن داشته باشید. تمامی افراد بالای ۱۸ سال می توانند برای طرح TFSA درخواست دهند. به این طرح بازنشستگی مالیاتی تعلق نمی گیرد.

در طرح TFSA شما می توانید در هر زمانی که به سرمایه خود نیاز داشتید از آن استفاده کنید و به آن دسترسی دارید. نکته ای که در این طرح باید مد نظر قرار داد این است که اگر بیش تر از مقدار مشخص شده در سال در این حساب پس انداز کنید سرمایه شما شامل مالیات خواهد شد و باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت نمایید.

 

  • نکته آخر در استفاده از این حساب این است که پس از فوت صاحب حساب، در صورتیکه وصیت نامه ای ایجاد نشده باشد و فردی به عنوان وارث برای این مبلغ مشخص نشده باشد، به هر آنچه که در این حساب پس انداز وجود دارد مالیات تعلق می گیرد.

طرح CPP

طرح CPP کمک هزینه ای است که هر ماه پس از اعلام بازنشستگی می توانید از آن استفاده نمایید. نکته ای که برای این طرح باید در نظر گرفته شود این است که میزان حقوق بازنشستگی در کانادا که دریافت می کنید رابطه مستقیمی با میزان درآمد و میزان سابقه ی شما در زمان اِشتغال شخص شما به کار دارد.

این طرح در دسته ی درآمد های شامل مالیات قرار می گیرد. برای تمامی کارمندان در کانادا مبلغ مشخصی از درآمد آن ها به CPP اختصاص داده می شود. شما در سن ۶۵ سالگی مبلغ CPP رو به عنوان حقوق بازنشستگی در کانادا دریافت می کنید. امکان استفاده از این طرح در سن ۶۰ سالگی هم وجود دارد ولی با مزایای پایین‌ تر.

برای اینکه CPP را در سن زیر ۶۵ سالگی دریافت کنید باید به ازای هر یک ماه درخواست زودتر از زمان مشخص شده، برای دریافت CPP حدودا ۰.۶ درصد از حقوق بازنشستگی خود را اختصاص دهید.

پس به طور خلاصه میتوان گفت که اگر قصد دارید که حقوق بازنشستگی خود را در سن ۶۰ سالگی دریافت نمایید حداکثر ۳۶ درصد از حقوق شما کم خواهد شد.

  • نکته دیگری که باید به آن توجه نمود این است اگر تا سن ۷۰ سالگی CPP دریافت نکرده باشید در هنگام استفاده از این طرح، مزایای بیش تری شامل حال شما خواهد شد. به عنوان مثال در ازای هر ماه تاخیری که در دریافت CPP داشته اید حدودا 0.7 درصد مزایای افزایش یافته دریافت می نمایید. اما از سن ۷۰ سالگی به بالا اگر از این طرح استفاده نکرده باشید دیگر مزایایی برای استفاده از آن شامل حال شما نخواهد شد.
  • نکته آخر در خصوص این طرح این است که طرح CPP در تمامی استان های کانادا استفاده می شود و قابل اجرا است، ولی در استان کبک بازنشستگان می توانند از طرح حقوق بازنشستگی کبک یعنی QPP که ویژگی های مشابهی مثل برنامه CPP دارد استفاده نمایند.
  • نکته دیگر این طرح به‌صورت خودکار نیست و باید برای آن درخواست بدهید. اما بعد از درخواست به‌صورت اتوماتیک از فیش حقوقی شما کسر می‌شود. نکته قابل‌توجه، میزان برداشت از حقوق است. این میزان برداشت به‌اندازه‌ای اندک است که بسیاری از افراد متوجه نمی‌شوند که در طرح CPP سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

سود کودکان زیر ۲۵ سال

به فرزندان تحت تکفل افرادی که مستمری بازنشستگی کانادا CPP را دریافت می‌کنند مبلغی پرداخت خواهد شد. برای اینکه واجد شرایط دریافت این مبلغ باشید باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید.
زیر ۱۸ سال سن داشته باشید.
زیر ۲۵ سال سن داشته باشید و به صورت تمام‌وقت در مدرسه یا دانشگاهی معتبر تحصیل کنید.
مزایای ماهانه فرزندان مستمری بگیر در برنامه CPP یک نرخ سالانه دارد که در سال ۲۰۲۲ این نرخ حدود ۲۴۶٫۵۳ دلار کانادا خواهد بود.

 

سود فوت

بخش فوت طرح بازنشستگی در کانادا طبق طرح CPP پرداختی یکباره است که از طرف یک مشارکت‌کننده CPP به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود. برای اینکه واجد شرایط دریافت کمک هزینه فوت باشید، مستمری بگیر باید حداقل در یکی از موارد زیر به برنامه بازنشستگی در کانادا کمک کرده باشد.
یک سوم سال‌های تقویمی در دوره پرداخت سهم CPP پایه که نباید کمتر از ۳ سال باشد.
یا برای ۱۰ سال تقویمی دوره پرداخت سهم CPP داشته باشد.
مبلغ کمک هزینه فوت در برنامه CPP برای بازماندگان، ۲٫۵۰۰ دلار کانادا است.

طرح OAS

تمامی سالمندان دارای اقات دائم و یا شهروندان کانادایی می توانند از این طرح استفاده نمایند.

برای اینکه این طرح شامل حال شما باشد باید میزان درآمد شما در سال از ۱۱۰ هزار دلار بیشتر نباشد. برای استفاده از این طرح باید از سن ۱۸ سالگی تا مدت ۱۰ سال را در کانادا زندگی کرده باشید و یا اگر در حال حاضر، خارج از کانادا هستید؛ باید به مدت ۲۰ سال را در این کشور زندگی کرده باشید.

این طرح تفاوتی با طرح CPP که در بالا آن را توضیح دادیم دارد، این تفاوت این است که این طرح برای بازنشستگان و یا مهاجرانی است که درآمد کمی داشته اند و با مالیات بر درآمد خود در صندوق بازنشستگی سرمایه گذاری نکرده اند.

  • افراد می توانند در سن ۶۵ سالگی از این طرح بازنشستگی استفاده نمایند.

شما می توانید تا سن ۷۰ سالگی گرفتن حقوق OAS را به عقب بیاندازید و به ازای هر سال تاخیر در گرفتن این حقوق بازنشستگی ۰.۶ درصد افزایش حقوق خواهید داشت یعنی مانند طرح CPP تا سن ۷۰ سالگی اگر از حقوق OAS استفاده نکنید مبلغ ۳۶ درصد افزایش حقوق خواهید داشت.

 

مبلغ مستمری امنیت سالمندان

از ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ حداکثر پرداخت ماهانه برای مستمری امنیت سالمندان، ۶۴۲٫۲۵ دلار کانادا خواهد بود. مبلغی که دریافت می‌کنید بستگی به مدت زندگی شما پس از ۱۸ سالگی در کانادا یا کشورهای خاصی دارد.
از جولای سال ۲۰۲۲ حقوق بازنشستگی امنیت سالمندی یا OAS برای سالمندان ۷۵ سال و بالاتر حدود ۱۰% افزایش پیدا می‌کند.
برای دریافت مستمری امنیت سالمندان باید مالیات بپردازید.

پرداخت اضافی بر اساس درآمد و سن در برنامه مستمری امنیت سالمندان
در این نوع پرداخت مستمری بازنشستگی در کانادا، دو پرداخت اضافی برای واجدین شرایط انجام خواهد شد.
پرداخت یکباره برای سالمندان
شما واجد شرایط پرداخت یکباره برای سالمندان خواهید بود اگر از ژوئن سال ۲۰۲۱ واجد شرایط دریافت مستمری امنیت سالمندان هستید یا در ۳۰ ژوئن ۱۹۴۷ یا قبل از آن متولد شده‌اید.

برنامه مکمل درآمد تضمینی یا GIS

مکمل درآمد تضمینی یا Guaranteed Income Supplement یک پرداخت ماهانه است که می‌توانید در موارد زیر دریافت کنید

  1. ۶۵ سال یا بیشتر دارید.
  2. در کانادا زندگی می‌کنید.
  3. مستمری امنیت سالمندان OAS را دریافت می‌کنید.
  4. مجرد، بیوه یا مطلقه هستید و درآمد شما کمتر از ۱۹۴۶۴ دلار کانادا است.
  5. درآمد شما به اضافه درآمد همسر یا شریک زندگی ۲۵۷۲۸ دلار کانادا است، می‌توانید مستمری کامل دریافت کنید.

درآمد شما به اضافه درآمد همسر یا شریک زندگی ۴۶۶۵۶ دلار کانادا است، نمی‌توانید مستمری دریافت کنید.
این مکمل بر اساس درآمد است و برای بازنشستگان کم‌درآمد در دسترس بوده و مشمول مالیات نمی‌شود.
در بسیاری از موارد به شما اطلاع داده می‌شود که از چه تاریخی واجد شرایط شرکت در برنامه مکمل درآمد تضمینی یا GIS هستید. این اطلاعیه درست یک ماه پس از تولد ۶۴ سالگی برای شما ارسال خواهد شد؛ بنابراین نیازی به ارائه درخواست نخواهد بود. اما در برخی موارد اگر اطلاعات شما برای ثبت‌نام خودکار کافی نباشد، لازم است برای ارائه درخواست اقدام کنید.

 

مزایای طرح GIS برای همسر مستمری‌بگیر

اگر واجد شرایط دریافت مکمل درآمد تضمینی هستید، همسر با شریک قانونی شما اگر شرایط زیر را داشته باشند. ممکن است بتوانند از مزایای کمک‌هزینه این طرح استفاده کنند.

  1. ۶۰ تا ۶۴ سال سن دارد.
  2. شهروند یا مقیم قانونی کانادا است.
  3. مقیم کانادا است و حداقل ۱۰ سال از سن ۱۸ سالگی در کانادا اقامت داشته است.
  4. مجموع درآمد سالانه شما کمتر از ۳۶۰۴۸ دلار کانادا است.


اگر واجد شرایط طرح GIS باشید می‌توانید از کمک هزینه بازماندگان استفاده کنید. برای استفاده از این کمک هزینه باید شرایط زیر را داشته باشید.

  1. بین ۶۰ تا ۶۵ سال سن دارید.
  2. همسر یا شریک زندگی شما فوت کرده و ازدواج نکرده‌اید یا وارد یک رابطه معمولی نشده‌اید.
  3. درآمد سالانه شما کمتر از ۲۶۲۵۶ دلار کانادا است.

شرایط بازنشستگی در کانادا

در کانادا هم مانند سایر کشورهای دنیا، شرایط ویژه‌ای برای بازنشستگی وجود دارد. نخستین شرط بازنشستگی در کشور کانادا، سن فرد متقاضی است.

 

  • سن معمول برای بازنشستگی در کانادا ۶۵ سال است. البته افراد می‌تواند کمی دیرتر یا زودتر هم خود را بازنشسته نمایند.

 

اما این موضوع می‌تواند در میزان حقوق دریافتی آنها تغییرات عمده‌ای ایجاد کند.

برای مثال اگر خود را زودتر از ۶۵ سالگی بازنشسته کنید، حقوق کمتری دریافت می‌کنید. اما از طرفی اگر دیرتر بازنشسته شوید، می‌توانید از مستمری بیشتری برخوردار باشید. البته باید این موضوع در نظر بگیرید که حداکثر سن برای بازنشستگی ۷۰ سال است. لذا کارکردن بیشتر از این زمان نمی‌تواند موجب افزایش حقوق شما شود.

مزایای بازنشستگی در کانادا

کانادا به‌عنوان یک کشور پیشرفته با اقتصادی رو به رشد، مزایای بازنشستگی بسیاری دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استاندارد بالای زندگی

امکانات عالی مراقبت‌های بهداشتی رایگان، شبکه‌های حمل و نقل، خدمات مسکن و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا کیفیت زندگی در کانادا در سطح بالایی باشد. همه این موارد عامل مهمی در انتخاب کانادا برای دوران بازنشستگی است.

امنیت

کانادا دارای نرخ پایین جرم و جنایت است و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حمل اسلحه دارد؛ بنابراین می‌تواند یکی از امن‌ترین مقاصد برای گذراندن دوران بازنشستگی در آرامش باشد.

هزینه‌های مقرون‌‌به‌صرفه زندگی

زندگی در استان‌های مختلف کانادا هزینه‌های متفاوتی دارد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان، مکان بهتری برای بازنشستگی است چون هزینه‌های زندگی در آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

کشوری چند فرهنگی

همان‌طور که می‌دانید کانادا کشوری است که هر ساله مهاجران بسیاری را از سراسر دنیا می‌پذیرد؛ بنابراین تنوع فرهنگی در این کشور بالاست. نه تنها به‌عنوان یک بازنشسته بلکه به‌عنوان کسی که برای کار و زندگی به کانادا مهاجرت کرده می‌توانید با فرهنگ‌های بسیاری آشنا شوید.

طبیعت فوق العاده

برای کسانی که دوران بازنشستگی خود را می‌گذرانند، زندگی در محیطی با طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز می‌تواند فوق‌العاده باشد. کانادا طبیعت بی‌نظیری دارد و به‌عنوان یک بازنشسته می‌توانید سفرهای مختلفی به زیباترین مکان‌های این کشور داشته باشید.

بهره‌مندی از CPP

یکی از مزایای بازنشستگی در کانادا، بهره‌مندی از برنامه CPP است.

در این برنامه به صورت ماهانه مبلغی به افراد پرداخت می‌شود.

سن بازنشستگی در کانادا با توجه به کلاس کاری

در کانادا طی سال‌های گذشته سن بازنشستگی تغییراتی داشته و برای گروه‌های مختلف، سن متفاوتی خواهد داشت. در جدول زیر می‌توانید سن بازنشستگی در کانادا برای گروه‌های مختلف را ببینید.

معیارهای انتخاب بهترین شهر برای بازنشستگی در کانادا

اگر شهر یا محل اقامت فعلی شما با نیاز‌های دوران بازنشستگی در کانادا که برای خود در نظر گرفته‌اید، مطابقت دارد؛ بنابراین از ابتدا انتخاب بسیار خوبی داشته‌اید. اما حالا که وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شده‌اید، شاید بخواهید محل زندگی‌تان را تغییر دهید تا به امکانات بیشتری برای دوران بازنشستگی دسترسی داشته باشید. برای انتخاب بهترین شهر برای بازنشستگی در کانادا باید معیارهای زیادی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

میزان مالیات بر مستغلات

در کانادا همیشه باید مالیات بر ملک را بپردازید؛ بنابراین چه بهتر که شهر و منطقه‌ای را انتخاب کنید که پایین‌ترین میزان مالیات بر املاک و مستغلات را دارد. به‌عنوان مثال، در منطقه تورنتو، تفاوت زیادی در مالیات بر دارایی بین انتهای شرقی و غربی شهر وجود دارد. این می‌تواند به مفهوم تفاوت هزاران دلاری بسته به محل اقامت باشد. توجه داشته باشید که در کانادا اگر منطقه‌ای دارای ارزش خانه بالاتری باشد، مالیات بر دارایی آن پاییزن‌تر خواهد بود.

قیمت مسکن

در طول همه‌گیری کرونا، بازار مسکن کانادا که قبلاً در شهرهای بزرگ داغ بود، با افزایش قیمت‌ها در سراسر کشور روبرو شد. چون کارمندان و کارفرمایان، کار از راه دور را پذیرفتند و متوسط قیمت فروش یک خانه افزایش یافت. در ماه می سال ۲۰۲۱، متوسط قیمت خانه به ۶۸۸۰۰۰ دلار کانادا رسید که در مقایسه با سال قبل بیش از ۳۸% افزایش داشته است.

میزان جمعیت

در مورد جمعیت محل زندگی خود در دوران بازنشستگی در کانادا نباید فقط جمعیت فعلی را در نظر بگیرید بلکه باید تحقیق کنید که تا ۲۰ سال آینده ممکن است چقدر به جمعیت منطقه اضافه شود. شما می‌خواهید در آرامش زندگی کنید نه در جایی شلوغ و پُرهیاهو.

دسترسی به مراقبت‌های پزشکی

ممکن است در حال حاضر حداقل نیازهای پزشکی را نیاز داشته باشید؛ اما همان‌طور که می‌دانید نیازهای پزشکی در دوران پیری افزایش پیدا می‌کند. پس منطقه‌ای را برای زندگی در دوران بازنشستگی انتخاب کنید که تا نزدیک‌ترین مرکز درمانی تنها ۱۰ دقیقه با ماشین فاصله داشته باشد.

بهترین شهرها برای بازنشستگی در کانادا

زمانی که تصمیم می‌گیرید دوران بازنشستگی خود را شروع کنید، در صورت تمایل می‌توانید محل زندگی خود را تغییر داده و به منطقه‌ای نقل مکان کنید که امکانات ضروری و رفاهی بیشتری داشته و جمعیت کمتری دارد. در ادامه بهترین شهرهای برای بازنشستگی در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

ویکتوریا

ونکور شمالی

اتاوا

فردریکتون

سوالات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

اسکرول به بالا