بهداشت وسلامت در کانادا

زمان مطالعه: 14 دقیقه

یکی از مهم ترین مواردی که برای افراد تازه وارد و مهاجران اهمیت بسیاری دارد بهداشت و سلامت است.

 

خدمات عمومی درمانی

از جمله خدماتی که کانادا برای رفاه و آسایش عمومی مردم قرار میدهد توجه به بهداشت و سلامت عمومی است.تقریبا میشه گفت هر ساله 10 درصد از تولید خالص ملی برای خدمات درمانی استفاده میشود .

 

خدمات درمانی برای مهاجرین

افراد مهاجر 3ماه پس از ورود به کشور کانادا می توانند کارت سلامت دریافت کنند و به راحتی بتوانند به صورت رایگان از خدمات پزشکی استفاده کنندو همچنین علاوه براین با داشتن کارت سلامت برخی از آزمایشات پزشکی  به صورت رایگان انجام می شود. 

 

خدمات درمانی و بهداشتی در زمان ورود به کانادا

همه ی افراد مهاجر پس از ورود به کانادا برای گرفتن کارت بهداشت و سلامت باید اقداماتی رو انجام دهند و اگر به صورت خانوادگی مهاجرت کردند برای هر کدام از افراد خانواده به صورت جداگانه کارت بهداشت دریافت کنند.برای ثبت تقاضا باید به اداره بیمه و مطب پزشکان و بیمارستان ها داروخانه ها ی ایالتی که در آن اقامت دارید مراجعه کنید و فرم آن را دریافت کنید .

 

مدارک لازم جهت دریافت کارت سلامت

1.ارائه ی کارت IMM1000 یا IMM 5292

2.ارائه ی کارت مهاجرت یا Maple leaf card

3.پاسپورت یا گواهینامه رانندگی یا قرارداد اجاره خانه و یا هر مدرکی که نشان دهد شما در آن ایالت زندگی میکنید.

4.ارائه ی کارت بیمه اجتماعی که ارائه ی آن ضروری است وتا زمانی که تحت پوشش بیمه قرار نگرفتید همه ی خدمات به صورت آزاد است.و برای مشاوره از پزشک مبلغ 60 دلار و برای ویزیت پزشک  متخصص 100 دلار باید بپردازید.

در صورت داشتن هرگونه بیماری خاص حتما توصیه می شود پرونده ی پزشکی خود را باخود به کانادا ببرید .

 

بیمه درمانی در انتاریو

برای دریافت بیمه درمانی در انتاریو باید حداقل 3ماه در ایالتی که گفته شده اقامت داشته باشید و طی این مدت با شرکت های نامبرده تماس گرفته تا قرارداد ببندید تحت پوشش قرار بگیرید چون 3ماه اول شما از بیمه درمانی برخوردار نیستید واین بیمه  هزینه ی ویزیت و اقامت در بیمارستان و اورژانس و دارو و درمان سرپایی رو پوشش میدهد.

1.canada life

2.manulife financial

3.Blue cross visitors to canada travel insurance plan

 

پوشش بیمه درمانی در کبک

یکی از امتیازاتی که این ایالت دارد این است که در بدو ورود هزینه ی کمی بابت دارو از شما دریافت می کنند.ساکنانی که در این ایالت زندگی میکنند از شرایط خاص درمانی برخوردارند و برای اینکه بتوانید از این شرایط استفاده کنید باید از طریق بیمه درمانی کبک اقدام و ثبت نام کنند.

 

بیمه درمانی در بریتیش کلمبیا

در بریتیش کلمبیا هم مهاجران 3ماه پس از ورود به این ایالت کارت سلامت دریافت میکنند.و خوبی ان اینه که پس از دریافت این کارت علاوه بر خدمات درمانی از خدمات چشم پزشکی و جراحی دندان و دهان هم به صورت رایگان میتوانید استفاده کنید.

 

کارت شناسایی سلامت در بریتیش کلمبیا

زمانی که افراد نیاز به هر نوع خدمات مربوط به سلامت داشته باشند در زمینه چکاپ پزشکی و اورژانس و..باید کارت شناسایی سلامت به همراه داشته باشند.

 

چگونه مشمول خدمات درمانی بریتیش کلمبیا شوید؟

اگر تمایل دارید از خدمات درمانی MSP استفاده کنید باید شرایط 4 دسته زیر را دارا باشید:

1.ساکنین

2.وابستگان

3.ساکنین بومی

4.متقاضیان دیگر

 

اگر به عنوان فرد مقیم کانادا درخواست خدمات درمانی را داده اید باید شرایط زیر را داشته باشید:

1.شهروند یا ساکن قانونی کانادا باشید

2.حداقل 6 ماه از سال را در بریتیش کلمبیا زندگی کرده باشید

3.بریتیش کلمبیا به عنوان خانه دوم شما باشد

 

اگر برای فردی که وابسته به شماست اقدام می کنید باید شرایط مربوط به ساکنین رو  را دارا باشند.

نکته اینجاست که کودکانی وابسته به شما به حساب می آیند که :

1.ازدواج نکرده باشند

2.زیر 18 سال باشند

3.تحت حمایت سرپرست خانواده باشند

 

اگر دانشجو باشند باید :

1.بین 18 تا 24 سال داشته باشند

2.تمام وقت در یکی از موسسات معتبر کانادا مشغول تحصیل باشند

3.تحت حمایت سرپرست خانواده باشند.

 

اگر به عنوان یکی از افرادی که شرایط زیر را دارد باشید می توانید  به عنوان ساکنین بریتیش کلمبیا درخواست بدهید:

1.ویزای کاری موقت

2.جواز کار معتبر کانادا

3.ویزای تحصیلی معتبر کانادا

 

چگونگی عضویت در بخش خدمات درمانی بریتیش کلمبیا

برای شروع باید یک جستجوگر وب داشته باشید مانند اینترنت اکسپلورر 11

تمام مدارک رو باید آپلود کنید و دارای ویژگی های زیر باشد:

1.واضح و قابل خواندن

2.کپی کامل از کل مدرک

3.جهت درست صفحه

4. فرمت JPG / PNG 

 

اگر شما شهروند دائم هستید باید مدارک زیر را داشته باشید:

1.پاسپورت کانادایی

2.سند تولد در کانادا

3.مدرک یا کارت شهروندی

4.کارت اقامت دائم

5.سند ازدواج

6.داشتن سند ملک

7.مدرک  نشان دهنده تغییر دادن نامتان

 

اگر شهروند موقت هستید:

1.جواز کسب 

2.جواز تحصیل

3.جواز بازدید

 

مدت زمان پوشش دهی بیمه خدمات درمانی بریتیش کلمبیا:

اگر تمام شرایط را داشته باشید و مدارکتان کامل باشد 2ماه طول میکشه تا کارت بیمه خود را دریافت کنید.البته زمان انتظار برای MSP متغیر است.و میتوانید در این مدت تحت پوشش بیمه خدمات درمانی خصوصی قرار بگیرید.هزینه ی بیمه خدمات درمانی با توجه به درآمد  خالص سالیانه و تعداد افراد زیر پوشش تعیین میشود.

 

بهداشت و خدمات درمانی در ساسکاچوان:

ساسکاچوان هم مانند سایر ایالت های کانادا است و مهاجران و ساکنین می توانند کارت بهداشت و سلامت دریافت کنند و مدارکی که ارائه میدهند باید نشان دهنده ی اقامت آنها در ساسکاچوان باشد.

 

بهداشت و درمان در مانیتوبا:

افرادی که مانیتوبا را به عنوان محل زندگی خود انتخاب میکنند پس از دریافت اقامت از خدمات درمانی رایگان به همراه کارت سلامت استفاده میکنند

 

بهداشت و درمان در آلبرتا:

افرادی که آلبرتا رو به عنوان محل زندگی خود انتخاب میکنند باید از همان روزهای اول برای دریافت خدمات درمانی ثبت نام کنند و اینکه بیمه درمانی که به افراد تعلق میگرد نام انAHCIP است.وبرای اینکه بتوانید از خدمات درمانی و کارت سلامت برخوردار شوید باید مدارکی رو که نشان دهید که اقامت شما در آلبرتا را نشان میدهد.

 

بیمه مکمل در کانادا:

خیلی کم پیش میاد در کانادا برخی از داروها و آزمایشات تحت پوشش بیمه دولتی نباشند اما برخی از افراد برای گرفتن بیمه تکمیلی اقدام میکنند.برای این کار باید به یکی از شرکت های معتبر مراجعه کنید تا برای خدمات درمانی خود لازم نباشد به صورت آزاد هزینه ای پرداخت کنید.

 

ساز و کارهای بیمه درمانی:

در کانادا بیمه درمانی مختلفی وجود دارد که هر کدام در استان های مختلف ارائه داده میشود و اگر شما کارت عضویت آن استان را داشته باشید فقط در همان استان قابل استفاده است.معمولا مدت زمانی که طول میکشد تا شما کارت بیمه سلامت خود را دریافت کنید بیشتر از 3ماه  نیست و حتما باید به عنوان یک شهروند این کارت را داشته باشید.

 

تفاوت بیمه دولتی و خصوصی:

در بیمه دولتی پزشکان تمام خدمات درمانی از مراقبت ها و بیمارستان را در اختیار شما قرار داده و حتی در برخی استان ها خدمات فیزیوتراپی و دارو و خدمات دندان پزشکی هم ارائه داده میشود و تا زمانی که قانونی تغییر نکرده موظف به ارائه ی این خدمات هستند.در بیمه خصوصی هرچه خدمات بیشتری بخواهید هزینه بیشتری هم باید پرداخت کنید و کسانی که با هزینه های آن مشکلی ندارند میتوانند از خدمات دندان و چشم پزشکی هم استفاده کنند.معمولا افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند  به دلیل طولانی بودن پروسه ی درمانی بیماری از بیمه های خصوصی استفاده میکنند و خدمات اضافه تری رو دریافت میکنند.معمولا بیمه های خصوصی در کلینیک های خصوصی 80 درصد هزینه رو پرداخت میکنند.برخی از کانادایی ها بیمه دولتی رو از نظر کیفیت و قیمت ترجیح میدهند.

 

بیمه درمانی برای دانشجویان خارجی:

بیمه درمانی عمومی در برخی از استان ها برای دانشجویان انجام نمیشود و باید از بیمه های خصوصی استفاده کنند و همه چیز به استانی که در آن مشغول به تحصیل هستید دارد بیشتر طرح های سلامت کمک های 24 ساعته و مقرون به صرفه را پیشنهاد میکنند که خدمات بیمارستانی و دارو های تجویز شده و ویزیت دکتر و آمبولانس هوایی و خدمات اورژانسی دندان و تماس با بستگان و امکان ترجمه رو پوشش میدهد.

 

خدمات درمانی موجود در کانادا:

خدماتی که در کانادا در زمینه سلامت روان و جسم داده میشود کیفیت بالایی دارد و شامل موارد زیر می باشد:

1.فیزیوتراپیست 

2.متخصصان تغذیه

3.مشاوران و روانپزشکان و روانشناسان

4.بینایی سنج ها و چشم پزشکان

5.بهداشت دهان و دندان و دندانپزشکان

6.پزشکان طبی و پرستاران

7.پوکی استخوان و کایروپراکتور

کانادا دارای یک برنامه Maple است که شما می توانید از طریق تلفن با مراقبت های بهداشتی به پزشک خود   وصل شوید و پاسخگوی سوالات شما باشند که اگر زیر پوشش بیمه نباشید به صورت آزاد محاسبه میشود.

نکته بعدی اینکه در محوطه ی بیرون همه ی  دانشگاه ها و دانشکده ها یک درمانگاه بهداشتی وجود دارد که این امکان رو به شما میدهد با یک پرستار در مورد سوالات بهداشتی مشاوره بگیرید و به صورت رایگان به شما کمک میکنند.

 

سوابق پزشکی و ایمن سازی در کانادا:

توجه به سلامتی یکی مسائلی است که بسیار مهم است و باید به آن توجه کنید و قبل از ترک پزشک یا کلینیک از پزشک خود بخواهید این مدارک را در اختیارتان قرار دهند:

1.سوابق ایمن سازی شما

2.لیستی از داروهای تجویز شده

3.کپی سوابق پزشکی به ویژه برای بیماران دیابتی و صرع

 

درکانادا قانون واکسیناسیون اجباری نیست اما مدارس احتیاج دارند که بچه ها از بچگی نسبت به برخی بیماری ها واکسینه شده باشند و مدارک آن را ارائه دهند.در مقابل بیماری هایی از قبیل {دیفتری کزاز فلج اطفال سرخک و سرخجه اوریون}.ولی افرادی که واکسینه نشدند در صورت شیوع این بیماری باید در خانه بمانند.نوع ایمن سازی دانشجویان در هر منطقه ای متفاوت است.

 

مواقع اضطراری در کانادا:

در مواقع ضروری و اورژانسی با شماره 119 تماس گرفته و مشکلتون رو با آنها در میان بگذارید و بعد از مراجعه به بیمارستان حتما کارت بیمه خدمات درمانی را در اختیار کارمندان بیمارستان قرار دهید.

 

خرید دارو در کانادا :

داروها در کانادا به دلیل سوبسید دولتی ارزان هستند و حتی برخی از شرکت ها با دریافت فاکتور هزینه ی خرید دارو را به کارکنان خود را پرداخت میکنند.داروها در کانادا به دو دسته تقسیم میشوند:

1.داروهای با نسخه پزشک

2.داروهای بدون نسخه پزشک

 

افراد میتوانند برای تهیه دارو به داروخانه ها یا سوپرمارکت هایی که بخش داروخانه دارند مراجعه کنند.قیمت دارو در کانادا نسبت به کشورهای اروپایی ممکنه ارزانتر باشد و داروهای کمی را میتوان بدون نسخه تهیه کرد اما مشخصات فرد همراه با دارویی که خریده است در داروخانه ها ثبت و نگهداری میشود.داروخانه ها در هر ایالتی تنها نسخه پزشک از همون ایالت رو می پذیرد بنابراین اگر نسخه شما برای ایالت دیگری است میتوانید به پزشک محلی آن ایالت مراجعه کرده و درخواست کنید نسخه جدید بنویسد و داروهایی که تجویز شده در نسخه قبلی رو وارد نسخه جدید بکنند.

در کانادا داروخانه های شبانه روزی هم وجود دارد و اگر منزل شما به آن نزدیک باشد دارو رو سفارش بدید و درخواست کنید براتون بیاورند منزل و به خوبی این کار قابل انجام است.

 

مراقبت از سلامت روان 

اگر فردی یکی از مشکلات زیر را داشته باشد می تواند به متخصص بهداشت روان مراجعه کرده و مشاوره و کمک بگیرد و آنها به خوبی در زمینه هایی که به ان اشاره می کنیم می توانند کمک کنند:

 

1.آزار جنسی و تعرض

2.استرس و افسردگی به دلایل مختلف کاری و…

3.فشار سنگین کار 

4.شوک فرهنگی

در سراسر کشور خط تلفن بهداشت روان از طرف مشاوران به صورت محرمانه ارائه داده می شود و شما را می توانند کمک و راهنمایی کنند و همانطور که میدونید سلامت روان و جسم از نظر عاطفی و .. .بسیار مهم و جدی است که باید به آن رسیدگی شود تا مشکلات بیشتری را ایجاد نکند.اکثر دانشگاه ها و مدارس دارای بخش بهداشت روان هم نیز هستند و می توان از آنها هم کمک گرفت.

 

خدمات دندانپزشکی:

در کانادا هزینه های دندانپزشکی به صورت رایگان ارائه داده نمیشود مگر اینکه افراد از طریق شرکت یا موسساتی که در آن کار میکنند به صورت کلی یا جزیی تحت پوشش باشند.اما اگر به دنبال این هستید که هزینه ی کمتری بدهید می توانید به دانشگاه های پزشکی مراجعه کرده و هزینه ی کمتری پرداخت کنید.

 

پزشک خانواده :

هر فردی در کانادا باید یک پزشک خانواده برای خود انتخاب کند که آن پزشک از شرح حال او به طور کامل اطلاع داشته باشد و در صورت لزوم او را به پزشک متخصص معرفی کند اگر شما به بیمارستان بروید شرح حال شما به پزشک گزارش می شود.شما برای افراد خانواده خود هم می توانید با پزشک خود در میان بگذارید و هم از طریق اداره نیو کامرز مراجعه و راهنمایی بگیرید.

نکته اینجاست که معمولا پزشک خانواده شما را در خانه ویزیت می کند و باید به مطب ایشان مراجعه کنید.

 

بخش اورژانس بیمارستان:

در بیمارستان ها بخشی به اسم اورژانس نام دارد که به طور 24 ساعته در خدمت مراجعین هستند و زمانی که شما به انجا مراجعه می کنید اول توسط یک پرستار ماهر معاینه و بعد با توجه به شرایط و تشخیصی که داده میشود به بخش های مختلف فرستاده می شوید .اگر نمی توانید به بیمارستان بروید پزشک را به منزل شما می فرستند اما برای موارد فوری دندانپزشکی چون پزشکان بعد از ساعت کاری در مطب نیستند می توانید به دانشگاههای پزشکی مراجعه کنید و معمولا تلفن پزشکان در ایستگاه های پلیس موجود است و می توانید از آنها کمک بگیرید.

 

پزشکان در کانادا:

پزشکانی که در کانادا توانسته باشند آزمون های سخت و معتبر رو بگذرونند به عنوان پزشکان ماهر مشغول به طبابت هستند.در کانادا تمام پزشکان با داشتن وقت قبلی شما را معاینه و معالجه میکنند ولی بدون اطلاع نباید وقت خود را کنسل کنید چون ممکنه مجبور به پرداخت ویزیت شوید.پزشکان در کانادا معمولا از ساعت 8:30 تا 7 در مطب خود ویزیت میکنند و شما می توانید با وقت قبلی به مطب مراجعه کنید.

 

انواع کلینیک در کانادا:

در کانادا ما چند نوع کلینیک داریم که بعضی افراد ترجیح میدهند به این کلینیک ها مراجعه کنند و با در دست داشتن کارت سلامت می توانید رایگان از خدمات آنها استفاده کنید اما برخی از کلینیک ها هم هستند که به صورت رایگان سرویس نمی دهند و حتما رو تابلو این نکته رو ذکر کرده تا شما مطلع شوید.

1.مراکز بهداشت خانواده:در این مراکز که در همه جای کانادا دیده میشود دانش و مراقبت های لازم در جهت بهبود و تشخیص بیماری به شما ارائه می شود.

2.کلینیک پیشگیری از سرطان:بسیاری از افرادی که به این مراکز مراجعه میکنند خانم های تازه واردی هستند که بدون داشتن کارت سلامت برای انجام تست پاپ اسمیر مراجعه میکنند.

3.کلینیک سفر کانادا:گر شما قصد سفر به خارج از کشور را دارید و میخواهید در مورد بهداشت و ریسک خطرات ناشی از سفر به آنجا را بدانید می توانید به این مراکز مراجعه کنید.

4.کلینیک سرپایی:این کلینیک ها معمولا ساعت کاری مشخصی ندارند و برای مراجعه هر فردی که زودتر مراجعه کرده  اول معاینه می شود و به ترتیب تو نوبت صبر می کنند معمولا با  توجه به حضور پزشک در کلینیک ساعت آن متغیر است و بهتر است قبل از مراجعه از ساعت آن مطلع شوید.نیم ساعت قبل از حضور پزشک ثبت نام انجام میشود زمانی که به حد نصاب برسد از پذیرفتن افرادی که دیر مراجعه کرده اند معذور میشوند.

بیمه سلامت در کانادا:

یکی از نگرانی هایی که دانشجویان در زمان ورود به کانادا دارند مسئله ی بیمه درمانی یا سلامت آنهاست اما بهتر است که بگیم اصلا جای نگرانی نیست و در کانادا حتی قبل از گرفتن اقامت دائم میتوانید با گرفتن وام از بانک به شرکت های معتبر مراجعه کنید و از خدمات درمانی رایگان برخوردار شوید .لازم به ذکر است که یکی از مدارکی که دانشگاه از شما میخواهد کارت سلامت است. بهتر است حتما برای بیمه ی خود پیگیری کنید در غیر این صورت به صورت آزاد باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

بیمه درمانی مسافرتی کانادا:

بیمه درمانی مسافرتی با بیمه عمومی کاملا متفاوت است و اگر شما میخواهید برای مدت کوتاهی مثلا 1 سال در کانادا باشید این بیمه انتخاب خوبی است.و باید به نکات زیر توجه کنید:

1.کمپ مدرسه تابستانی

2.آموزش زبان کمتر از 6 ماه

3.دبیرستان 9 یا 10 ماه

4.برنامه کارآموزی یا تعاونی به عنوان بخشی از تحصیل شما

برای استفاده از این بیمه از نماینده سفر یا مدرسه ی کانادایی که قصد شرکت در آن را دارید کمک بگیرید.

 

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
 
5/5
0

نویسنده این مطلب: Pardis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا