روش های اقامتی بعد از انقضای PGWP

زمان مطالعه: 8 دقیقه

🔺چنانچه در نظر دارید که بعد از مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا بمانید، با توجه به اهداف و شرایط خود، می توانید مسیرهای مختلف اقامتی را طی کنید.

🔺 مجوز کار پس از فارغ التحصیلی متناسب با طول دوره تحصیل و تنها یکبار صادر میشود. بنابراین اگر طول دوره تحصیل شما یک سال باشد، مجوز کار پس از فارغ التحصیلی شما برای یکسال اعتبار خواهد داشت در غیر اینصورت این مجوز می تواند حداکثر تا سه سال اعتبار داشته باشد.

🔺 با این مجوز شما واجد شرایط برای کار تمام وقت برای هر کارفرمایی در هر نقطه از کانادا خواهید بود. با این حال، اگر برای مهاجرت به کانادا برنامه ریزی می کنید، مشاغلی که در آن مهارت دارید، می تواند گزینه های خوب و مفیدی برای شما باشد.

🔺 این اصطلاح “ماهر” در حال حاضر برای سطوح مهارت 0 ، A و B در طبقه بندی ملی مشاغل NOC رتبه بندی می شوند. می توانید سطح مهارت شغلی خود را در وب سایت دولت کانادا بررسی کنید.    

باید در نظر داشت که با توجه به گستردگی روش های مهاجرتی، داشتن تجربه کاری با مهارت و تخصص می تواند محبوب ترین مسیر مهاجرتی کانادا یعنی روش اکسپرس انتری باشد که متقاضی می بایست با در نظر گرفتن شرایط خود بهترین روش مهاجرتی را بر اساس ترجیحات فردی خود، آگاهانه تصمیم گیری کند.

❌ برای مهاجرت اقدام کنید:

💢اکسپرس انتری

بسیاری از مردم تصور می کنند که اکسپرس انتری یک برنامه مهاجرتی است، اما در واقع اکسپرس انتری یک سیستم مدیریت برنامه برای سه برنامه اصلی مهاجرت فدرال و برخی از برنامه های استانی PNP است. سه برنامه مهاجرتی ارائه شده توسط سیستم اکسپرس انتری عبارتند از:

  1. برنامه نیروی کار متخصص فدرال FSWP
  2. کلاس تجربه کانادایی CEC
  3. برنامه تجارت ماهر فدرال FSTP

برای مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری، ابتدا باید برای هریک از این برنامه ها واجد شرایط باشید. زمانیکه به عنوان یک کاندید در Pool قرار گرفتید، بر اساس سیستم رتبه بندی جامع CRS امتیاز بندی می شوید.

بعد از دریافت دعوتنامه ITA از سوی اداره مهاجرت کانادا می توانید برای اقامت دائم خود اقدام کنید. برای دریافت دعوتنامه ITA باید حداقل امتیاز CRS مورد نیاز در دراو اکسپرس انتری را کسب نمائید. IRCC تقریباً هر دو هفته یکبار دراو را برگزار می کند و از این طریق از نامزدهای برتر دعوت می کند تا درخواست خود را برای مهاجرت ارسال نمایند.

💢 برنامه نامزدهای استانی

برنامه های اقامتی استانی PNP توسط اکثر استان ها و مناطق کانادا، به استثنای Nunavut و کبک مدیریت می شوند. در مجموع دو دسته برای نامزدهای PNP وجود دارند.

آن دسته از منتخبینی که در Pool اکسپرس انتری به دنبال دعوتنامه استانی هستند. با نامزدی استانی، کاندیداهای اکسپرس انتری به طور خود 600 امتیاز به نسبت امتیاز کلی خود دریافت می کنند.این جهش امتیاز، آنها را به بالای فهرست نامزدهای اکسپرس انتری سوق می دهد و آنها را برای دریافت ITA در دراو بعدی تشویق می کند.

دسته دیگر، افرادی که واجد شرایط اکسپرس انتری نیستند، ممکن است بتوانند از طریق PNP به کانادا مهاجرت کنند. این برنامه ها این امکان را به متقاضیان می دهند که برای نامزدی استانی به صورت مستقیم اقدام کنند و درخواست بدهند. برخی از این PNP ها برای آن دسته از متقاضیانی که تجربه کاری آنها در گروه مشاغل “ماهر و متخصص” قرار نمی گیرد نیز در دسترس است.

PNP ها لزوماً نیاز به داشتن تجربه کاری در استان و یا پیشنهاد شغلی ندارند، ولی در مجموع دارا بودن این موارد کمک کننده هستند. در واقع بخشی از فرآیند کار مربوط به واجد شرایط بودن متقاضی است و بخشی دیگر تعیین کننده اینکه متقاضی قصد دارد در کدام استان ساکن شود.

💢 مهاجرت به کبک

استان کبک سیستم مهاجرتی خاص خود را دارد. برای مهاجرت به کبک به گواهی انتخاب کبک CSQ نیاز خواهد بود که دولت فدرال از درخواست ها پشتیبانی می کند. اگرچه استان کبک، مستقل ترین استان از نظر مهاجرت است، اما فقط دولت فدرال می تواند وضعیت اقامت دائم برای آن را صادر کند.

اگر فرانسوی صحبت می کنید، یا در کبک تحصیل کرده یا کار می کنید، ممکن برای برنامه تجربه کبک PEQ واجد شرایط باشید.

این برنامه یکی از محبوبترین روشها برای دارندگان PGWP کبک است که متقاضی می تواند به عنوان یک دانشجو یا نیروی کار خارجی برای این برنامه درخواست دهد. دانشجویان بین المللی نیز باید معیارهای واجد شرایط بودن را برای تحصیل خود ارائه دهند. همچنین مهارت زبان فرانسه خود و قصد استقرار در کبک را بتوانند اثبات کنند. نیروی کار و کارگران به حداقل دو سال سابقه کار با مهارت تمام وقت نیاز دارند و همچنین توانایی زبان فرانسه خود را اثبات نمایند.

از طرف دیگر، چنانچه فرانسوی صحبت می کنید و یا تجربه کاری با مهارت دارید، ممکن است بتوانید از طریق برنامه کارگران ماهر کبک QSWP به استان مهاجرت کنید.

💢 برنامه پایلوت استان های آتلانتیک

برنامه آزمایشی مهاجرت آتلانتیک، کار را برای استخدام استعدادهای خارجی توسط کارفرمایان کانادایی در آتلانتیک آسانتر می کند. اگر در یکی از مناطق و یا استانهای Newfoundland and Labrador، Prince Edward Island ، New Brunswick  و Nova Scotia استخدام شده باشید، ممکن است واجد شرایط شوید.

🔻 برای این برنامه سه جریان وجود دارد:
  1. نیروی کار ماهر
  2. نیروی کار ماهر – متوسط ( شامل گروه شغلی C )
  3. فارغ التحصیلان منطقه آتلانتیک

💢 اسپانسرشیپ خانواده

چنانچه همسر و یا شریک زندگی شما شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد، برنامه اسپانسرشیپ خانواده می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر به عنوان متقاضی از داخل کشور درخواست می دهید، ممکن است بتوانید از مجوز کار باز نیز بهره مند شوید. این مجوز کار آزاد به طور خاص برای همسران و شرکای قانونی کانادایی هایی که در حال گذراندن مراحل مهاجرت خود هستند، می باشد.

💢 اقامت موقت

چنانچه هیچ کدام از روش های فوق مطابق با شرایط شما نباشد، ممکن است گزینه هایی مانند تمدید اقامت شما در کانادا تحت یک مجوز کار متفاوت وجود داشته باشد.

💢 مجوزهای کار: LMIA و قراردادهای تجاری

برای دریافت مجوز کار در کانادا، کارفرمای شما می بایست برای مجوز LMIA اقدام نماید. این فرآیند معمولاً طولانی و با هزینه همراه است.

با این حال، گزینه های دیگری برای مجوز کار تحت برنامه International Mobility Program (IMP) وجود دارد که این روند را تسهیل می کند. این مجوزهای کاری برای ارتقای اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که مجوزهای کار نیروی کار خارجی را در جهت منافع اجتماعی یا فرهنگی قابل ملاحظه در کانادا، پوشش می دهند.

برخی از این موارد شامل برنامه های خود اشتغالی هنرمندان، کارآفرینان و .. می شوند. 

کانادا همچنین دارای موافقت نامه های تجاری با کشورهای خاصی است که شهروندان آن کشورها می توانند بدون LMIA در کانادا کار کنند. شهروندان ایالات متحده و مکزیک ممکن است برای مجوز کار CUSMA Professional واجد شرایط باشند. لازم بذکر است که کانادا دارای قراردادهای تجاری تحت CETA برای شهروندان اتحادیه اروپا و همچنین CUKTCA برای شهروندان بریتانیایی دارد. 

اگر شما شهروند کشوری هستید که با کانادا قرارداد دو جانبه دارد، ممکن است بتوانید در برنامه تجربه بین المللی کانادا IEC بمانید.

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به مهاجرت به کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما با دید بازتر و اطلاعات کامل و مطمئن پروسه مهاجرتی خود را استارت بزنید.

ما در اینستاگرام کانادا از ایران دنبال کنید.

 

کانال تلگرام گروه کانادا از ایران

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
 
5/5
0

نویسنده این مطلب: Sarah

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا