مرخصی زایمان درکانادا

زمان مطالعه: 7 دقیقه

انواع برنامه‌های مرخصی والدین:

طبق قوانین بیمه کار دولت فدرال، دو نوع برنامه برای مرخصی والدین وجود دارد. این دو برنامه عبارتند از Maternity Benefits و Parental Benefits

🔵 در مورد اول که در واقع مرخصی زایمان / Pregnancy Leaveاست، تنها برای مادر است و مدت زمان آن بین 15 تا 18 هفته ( بسته به استان و شرایط شخص) است و مقدار حقوق دریافتی آن تقریبا بین 70% تا 75% حقوق دریافتی شخص میباشد.

🔵 مورد دوم از آنجایی که پدر و مادر بیولوژیکی کودک، مدت زمان مرخصی را میتوانند به نسبت دلخواه بین خودشان تقسیم میکنند، مرخصی والدین/ parental leaveمی نامند و مدت زمان آن حدودا 37 هفته میباشد و مقدار حقوق دریافتی آن نیز 55% حقوق دریافتی والدین میباشد.

🔵 موردی هم وجود دارد به نام مرخصی فرزندخواندگی/leaveAdoption که بین 28 تا 37 هفته است و در این مورد هم مرخصی میتواند بین پدرخوانده و مادرخوانده به نسبت دلخواه تقسیم شود و میزان دریافتی نیز حدود 55% حقوق دریافتی والدین میباشد.

 

  • اگر والدین شرایط استفاده از هر دو نوع مرخصی (مورد اول و دوم ) را داشته باشند، میتوانند از هر دو نوع استفاده کنند. یعنی مجموعا تا سقف ۵۲ هفته ( 17+38) می‌‌‌‌‌‌توانند ضمن ترک کار، حقوق خود را دریافت نمایند. البته برای دریافت حقوق باید شروع مرخصی بعد از تولد نوزاد باشد. البته خانم‌‌‌‌‌‌های باردار می‌‌‌‌‌‌توانند نهایتا ۱۸ هفته قبل از تولد نوزاد نیز از مرخصی خود استفاده کنند ولی دریافتی در این مدت نخواهند داشت.
 
  • اگر والدین شرایط استفاده از هر دو نوع مرخصی (مورد اول و دوم ) را داشته باشند، میتوانند از هر دو نوع استفاده کنند. یعنی مجموعا تا سقف ۵۲ هفته ( 17+38) می‌‌‌‌‌‌توانند ضمن ترک کار، حقوق خود را دریافت نمایند. البته برای دریافت حقوق باید شروع مرخصی بعد از تولد نوزاد باشد. البته خانم‌‌‌‌‌‌های باردار می‌‌‌‌‌‌توانند نهایتا ۱۸ هفته قبل از تولد نوزاد نیز از مرخصی خود استفاده کنند ولی دریافتی در این مدت نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که در قانون مرخصی والدین فرض بر این است که پدر، مادر یا هر دو قرار است بعد تولد فرزندشان در دوران مرخصی از نوزاد خود مراقبت کنند. در واقع این برنامه برای حفظ سلامت جسمی و روانی کودک و والدین در نظر گرفته شده و والدین قانونا مجاز نیستند ضمن استفاده از این برنامه به کار دیگری مشغول شوند و از آن کار درآمد داشته باشند. اگر این چنین شود و حتی سال‌‌‌‌‌‌ها بعد دولت متوجه این امر شود تمام وجه پرداختی را به اضافه جریمه و سود حقوق مرخصی والدین را از آنها بازپس خواهد گرفت

شرایط استفاده از مرخصی زایمان و والدین:

همانطور که گفته شد، والدین میتوانند مجموعا تا سقف ۵۲ هفته ضمن ترک کار، حقوق خود را دریافت کنند. برای این منظور:

 

⭕️ والدین باید حداکثر 600 ساعت در 52 هفته اخیر یعنی روز ارسال تقاضانامه به دولت، کار کرده باشد تا حداکثر این مزایا را دریافت کند.
⭕️ والدین باید حداقل 13 هفته قبل از تولد تقریبی نوزاد (due date) برای یک صاحبکار کار کرده باشد.
⭕️ برای کارفرمایی کار کنید که تحت پوشش ESA)Employment Standards Act) باشد.

نکات مهم :

· یک قلو یا چند قلوها هیچ تاثیری در کم یا زیادشدن مبلغ دریافتی ندارد.

· خانم های شاغل یعنی EMPLOYEE که برای بیزینس همسرشان کار می کنند، نیز شامل این قانون میشوند و بعد تولد فرزندشان تا 52 هفته در خانه بمانند و از دولت فدرال ماهانه مقداری مقرری دریافت کنند. این قانون شامل خانمهایی که صاحب بیزنس / self-employed هستند، نمیشود؛ البته دولت انتاریو قرار است که برای والدینself-employed هم چنین مقرری را برقرار کند.
· مبلغ دریافتی هر دو هفته یکبار به حساب خانم یا در مرخصی والدین به حساب والدین واریز میشود.
· مادر با به دنیا آمدن کودک باید مرخصی زایمان را شروع کند.
· مادر می‌تواند به محض پایان مرخصی زایمان (17 هفته)، مرخصی والدین را شروع کند و ۳۵ هفته دیگر نیز از این مرخصی بهره‌مند شود. در صورتی که پدر هم بخواهد از این مرخصی استفاده کند می‌تواند همزمان با هم استفاده از آن را آغاز کند و این 35 هفته را مشترک استفاده کنند.
· اگر کارمندی که در مرخصی والدین به سر می‌‌‌‌‌‌برد بخواهد زودتر از زمان تعیین شده به سر کار خود برگردد باید مراتب را سه هفته قبل از تاریخ مورد نظر به کارفرما به صورت کتبی اطلاع دهد.
· اگر کارمندی در تاریخ مقرر به سرکار خود برنگردد این به معنی ترک کار تلقی شده و از حقوق خود محروم خواهد شد.
· مرخصی والدین تاثیری بر مرخصی عادی سالیانه که شامل کارمندان می‌‌‌‌‌‌شود نخواهد داشت و شخص به خاطر استفاده از مرخصی والدین مرخصی عادی خود را از دست نخواهد داد.
· اگر فرد زودتر از زمان تولد فرزند مجبور به ترک کار شود، باید نهایتا قبل دو هفته از ترک کار، نامه ای شامل دلیل ترک کار، تاریخ تعین شده برای زایمان و زمانی که کار را ترک خواهید کرد را به کارفرمای خود ارائه دهید.
· در صورتیکه نوزاد پیش از 17 هفته از تاریخ زایمان سقطشود، والدین نمی توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند ولی اگر در فاصله ای کمتر از 17 هفته از تاریخ زایمان سقط شود این امکان وجود دارد.

 
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا