اطلاعات عمومی کانادا

زمان مطالعه: 10 دقیقه

کانادا سرزمینی است که از زیبایی های طبیعی غنی می باشد و از لحاظ اقتصادی و تکنولوژی و بسیاری از موارد دیگر به همسایه جنوب خود یعنی ایالات متحده شبیه است.

کانادا یک کشور واقع در شمال قاره آمریکای شمالی که دارای ده استان، سه قلمرو و پنج منطقه اصلی می باشد. واحد اندازه‌گیری مسافت در کشورکانادا کیلومتر و  مساحت کلی آن  9,984,670کیلو متر مربع می باشد ولی جزء کشور های کم جمعیت است زیرا بیشتر زمین های کانادا پوشیده از جنگل و تاندرا میباشد و بیش از 80 درصد جمعیت در نزدیکی مرز جنوبی متمرکز شده و  در شهر های بزرگ و متوسط  آن ساکن هستند .

همچنین کانادا دومین کشور بزرگ از لحاظ مساحت  بعد از روسیه  و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی است و مرز مشترک کانادا با ایالات متحده ، بلندترین مرز زمینی در جهان است که طول آن 8،891 کیلومتر می باشد.

شهر اتاوا پایتخت این کشور و تورنتو ، مونترال و ونکوور به ترتیب بزرگترین شهرهای کانادا می باشند.

واحد پول کانادا دلار است و از نظر حجم مبادلات در سطح جهانی هفتمین واحد پول دنیا است .

آب و هوای کانادا در هر منطقه متفاوت است. زمستان های سرد در مناطق شمالی و تابستان های گرم در مناطق جنوبی آن و به طور کلی کشوری با چهار فصل مجزا می توان مشاهده کرد.

کانادا بیشتر از هر کشور دیگری دارای آب شیرین می باشد که این آب از دریاچه های آن که تعداد آن بالای 2,000,000 است و بیش از 563 تای آن بزرگتر از 100 کیلومتر می باشد تامین می شود.

جزایر بافین ،ویکتوریا و الیرمز واقع در کانادا، جزء سردترین جزایر جهان هستند.

اسامی استانها
قلمرو ها
آلبرتا(Alberta)نوناووت (Nunavut)
بریتش کلمبیا( British Columbia)قلمروهای شمال غرب (Northwest Territories)
مانیتوبا (Manitoba )یوکان(Yukon)
نیوبرانزویک (New Brunswick)
منطقه اصلی
نیوفالند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)کرانه غربی (West Coast) : بریتیش کلمبیا
نوا اسکوشیا (Nova Scotia)منطقه شمال (North) : نورت وست تریتوریز، یوکان و نوناویت
انتاریو (Ontario)منطقه علفزارها (Prairies): منیتوبا، سسکچوان و آلبرتا
جزیره پرینس ادوارد(Prince Edward Island)کانادای مرکزی (Central Canada)   : انتاریو و کبک
کبک (Quebec)منطقه اطلس (Atlantic):  نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرنس ادوارد و نیوفاندلند و لابرادور
ساسکچووان(Saskatchewan)

جمعیت کانادا

جمعیت کانادا بر طبق اخرین امار اداره کانادا 37,076,845 میلیون نفر( در سال 2018)  است ولی به نسبت مساحت جمعیت کمی دارد . تراکم جمعیت آن، 3.70 نفر در هر کیلومتر مربع است که می توان گفت پایین ترین حد تراکم در دنیا را دارد. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرز آمریکا زندگی می‌کنند. پرجمعیت ترین شهر کانادا تورنتو می باشد که جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر در آن ساکن هستند و زندگی می کنند. کانادا از لحاظ جمعیتی در جایگاه سی و هشتم قرار دارد.

کانادا به دلیل جمعیت کم و وسعت زیاد همیشه جزء یکی از بهترین کشور های مهاجر پذیر است زیرا مهاجرت به این کشور باعت بالا رفتن نیروی کار و سطح درآمد این کشور می شود .
رشد تاریخی جمعیت کانادا پیچیده است و تحت تاثیر عواملی چون جمعیت بومی، گسترش قلمرو، مهاجرت انسانی و … قرار گرفته است.

آب و هوا

آب و هوای کانادا به دلیل نزدیکی به قطب شمال به طور کلی سرد و برفی  است زیرا بخش زیادی از قطب شمال کانادا از یخ پوشیده شده است و جزء کشور های سردسیر دسته بندی می شود اما بخش زیادی از جمعیت این کشور در بخش جنوبی که نزدیک به مرز آمریکاست زندگی می کنند کهآب و هوای این ناحیه معتدل تر است و شرایط جوی مناسب تری را برای زندگی داراست . مردم کانادا تابستان های معتدل و گرم و زمستان های سرد و طولانی را تجربه می کنند به طوری که در روزهای تابستانی دما به 35 درجه و یا حتی بالاتر افزایش می یابد اما در روزهای زمستانی  دمای  -25 درجه غیر معمول نیست اما با این حال کانادا کشوری است که در آن چهار فصل بهار ،تابستان، پاییز و زمستان را میتوان به طور قابل توجه و چشمگیری مشاهده کرد.

اتاوا، مونترال و تورنتو جزء  گرمترین  شهر ها ی کانادا در تابستان محسوب می شوند و وی نی پگ جزء سردترین شهر در  زمستان است. همچنین ونکوور جزو معتدل ترین شهرهای کانادا می باشد و در زمستان های این شهر به ندرت شاهد حجم زیادی از برف روی زمین هستید.
آب و هوا و محیط زیست کانادا یکی از دلایل اصلی انتخاب مهاجران برای زندگی در این کشور است.    

 

 زبان

بسیاری از زبان ها در کانادا استفاده می شود ولی زبان انگلیسی و فرانسوی دو زبان اصلی مردم کانادا است. براساس سرشماری درسال 2011 زبان مادری 56.9 درصد مردم انگلیسی و 21.3 درصد فرانسوی است . در محیط کاری 85.6 درصد انگلیسی و 31.1 درصد فرانسوی صحبت میکنند.

تقریبا بیشتر استانها ، زبان انگلیسی را زبان اصلی و رسمی خود می دانند ولی از سال  1969 هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی دارای مقام رسمی فدرال در سراسر کانادا هستند  و تمامی اطلاعات کشور از قبیل نشریات و اسناد رسمی دولت فدرال را با هر دو زبان می توان بدست آورد و همچنین تمام خدمات دولتی، از جمله دادگاه ها دوزبانه اجرا می شود. در برخی از نقاط کانادا، به ویژه کبک (Quebec) و بخش های از نیوبرانزویک (New Brunswick) ، عمدتاً به زبان فرانسه صحبت می کنند ولی شهروندان کبک، فرانسه را زبان اصلی خود می دانند البته در این استان ها نیز قانون اساسی به هردو زبان انجام می شود.

علاوه بر این زبان ها یک زبان دیگر نیز در کانادا از زمان مدارس ابتدایی و متوسطه صحبت میشود و آموزش داده می شودکه زبان اشاره آمریکایی ASl   برای ناشنوایان می باشد.

 

 حکومت

کانادا به عنوان یک دموکراسی کامل با سنت لیبرالیسم و یک ایدئولوژی سیاسی مقتدرانه توصیف شده است که مشخصه اصلی فرهنگ سیاسی کانادا تاکید بر عدالت اجتماعی بوده و صلح، نظم و حکومتِ خوب، اصول پایه دولت کانادا است.

کانادا یک حکومت سلطنتی و نظام پارلمانی در قالب یک سلسله قانون اساسی دارد که در حال حاضر ملکه الیزابت از بریتانیای کبیر ملکه و رئیس کشور است البته کانادا یک نهاد حقوقی جداگانه از سلطنت بریتانیا است هرچند که همه اینها توسط یک نفر یعنی ملکه الیزابت دوم اداره می شود.

ملکه الیزابت ملکه ی ۱۵ کشور دیگر (کشور های مشترک المنافع) نیز می باشد . نماینده ملکه یعنی فرماندار کل کانادا (در حال حاضر جولی پایت) بیشتر وظایف دولت فدرال را به عهده دارد. خانه ی فرماندار و همچنین دولت فدرال در پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا قرار دارد.

در حالت کلی ساختار حکومت کانادا از پادشاه یا ملکه ی بریتانیای کبیر، دولت فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌های ایالتی تشکیل شده ‌است. رأی دهندگان کانادا و شهروندان نیز در قاعده ی این هرم قرار می‌گیرند.
نظام پارلمانی به یک قانون اساسی خلاصه می شود که قانون اساسی سیستم حکومت کانادا و حقوق شهروندی همه ی شهروندان کانادا و کسانی که در کانادا هستند را مشخص و معرفی می کند و به چهارچوب های قانونی نظارت دارد و اختیارات قانونی را بین دولت فدرال و استان ها تقسیم می کند. درست است که این کشور توسط دولت‌های مستقل از هم اداره می‌شود، اما در نهایت زیر پوشش دولت فدرال قرار میگیرد .

کانادا در سال ۱۸۶۷ توسط یک قانون پارلمان بریتانیا یک حکومت خودگردان شد.

 

پایتخت کانادا

اتاوا (Ottawa) پایتخت سیاسی کانادا است که در رده ی چهارمین شهر بزرگ این کشور  قرار دارد  و پنجمین مرکز بزرگ CMA در کانادا بوده که حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و جزء سردترین شهرهای آن محسوب می شود. شب های زمستان با دمای 25 درجه سانتی گراد رکورد سردترین شب های کانادا را به خود اختصاص داده است.

اتاوا شهری است که مجلس فدرال ،دادگاه عالی کانادا ،خانه های رسمی فرماندار کل و نخست وزیر کانادا در آن قرار گرفته اند.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرز انتاریو و کبک و در شمال شرقی تورنتو و غرب مونترال قرار گرفته است.
نام این شهر الهام گرفته از رودخانه اتاوا و به معنی  “تجارت” می باشد

اتاوا دارای بیشترین مردم تحصیل کرده نسبت به سایر شهرهاست. همچنین دارای بالاترین سطح استاندارد برای  زندگی در کشور و کمترین سطح بیکاری می باشد.

نگارخانه ملی کانادا و موزه جنگ کانادا در شهر اتاوا قرار دارند که جزء جاذبه های گردشگری و موزه های مهم  این شهر هستند..

اقتصاد

از لحاظ اقتصادی کانادا یکی از ثروتمندترین کشور های جهان محسوب می شود چرا که اقتصاد این کشور از تنوع و گوناگونی فراوانی برخوردار است و به دلیل نزدیکی به آمریکا روابط اقتصادی بین  کانادا و آمریکا بسیار گسترده است و حجم معاملات در این دو کشور بسیار زیاد است.

میتوان اشاره کرد که بخش چشمگیری از انرژی آمریکا (نفت وگاز، انرژی برق) توسط این کشور تامین میشود چرا که بیشترین منبع نفت و گاز در منطقه ای به نام  اتاباسکا تارسندز قرار دارد که کانادا را به دومین کشور غنی از لحاظ ذخایر نفت و گاز بعد از عربستان صعودی تبدیل کرده است و همچنین کانادا یکی از  بزرگترین تولید کننده های اورانیوم و روی و منابع طبیعی مثل طلا نیکل می باشد. بیشترین شرکت های تولید کننده در استانهای کبک و انتاریو قرار دارد. همچنین صنعت اتومبیل سازی، نفت خام و چوب‌بری هم در این کشور جزو مهم‌ترین صنایع به حساب می‌آیند.
در حالت کلی حجم زیادی از اقتصاد کانادا را صنایع متکی به منابع طبیعی، صنایع تولیدی و صنایع خدماتی تشکیل میدهند.

بخش عمده ای از اقتصاد کشور کانادا به دلیل وسعت آبهای شیرین جهان در این کشور و دشتهای حاصلخیز کشاورزی به این امر اختصاص دارد که سبب گردیده یکی از اصلی ترین عرضه کنندگان محصولات کشاورزی مانند غلات در دنیا باشد ..

 
 
وکلا و مشاوران رسمی مهاجرتی ” گروه کانادا از ایران”  به شما کمک میکنند بدون خطا فرآیند پذیرش و مهاجرت خود را طی کنید.
در شبکه های مجازی ما را دنبال کنید.

   

5/5
1+

نویسنده این مطلب: Main Admin

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا