حقوق کودکان در کانادا

زمان مطالعه: 11 دقیقه

حقوق کودکان در کانادا

در کشور کانادا، کودکان از حقوق متفاوتی نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند. اصلی ترین نیاز برای کودکان در همه ‌ی جهان، نیاز کودک به امنیت، حمایت و محبت والدین است. در کشور کانادا برای کودکان حقوق جداگانه ای از حقوق بزرگسالان قائل هستند. به همین دلیل مواردی مانند تنهایی، بی‌سرپرستی، اذیت‌وآزار جسمی و روحی، بی‌توجهی و… با پیگرد قانونی رو به رو خواهند بود.

 

با وجود اینکه در کشور کانادا دولت فدرال و دولت استانی وجود دارد و هر استان کانادا دارای قوانین مختص به خود هستند، اما همه آنها از یک چارچوب کلی پیروی می کنند. حقوق کودکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در هر استان از کانادا، قوانین متفاوتی برای آن تعیین شده است.

آزار جسمی و روحی کودک

از دیگر مواردی است که خانواده ها نباید مرتکب آن شوند.

این اذیت فرقی نمی کند چه جسمی باشد و چه روحی آزار و جرم به حساب می آید. لازم به ذکر است که سازمان CAS مسئول رسیدگی و بررسی اوضاع کودکان در خانواده ها از همه جوانب است.کودکانی که با فردی به غیر از والدین خود در حال خارج شدن از کانادا هستند، باید قوانین سختگیرانه کانادا را در این زمینه رعایت کنند. 

برخی از آزار و اذیت های کودکان از جمله آزار جنسی دارای جرایم و حکم های خاصی هستند که به اداره پلیس مربوط می شوند. پلیس نیز با این افراد مانند یک مجرم جنایی برخورد می کند.تنها گذاشتن کودک در کانادا تا یک سن خاصی غیرقانونی محسوب می شود و با والدین کودک برخورد قانونی می شود. بهتر است کودک خود را پیش یک پرستار یا پدر و مادرتان بگذارید تا در نبود شما از کودکان مراقبت شود.

مشاوره رایگان مهاجرتی از طریق واتساپ (7154 - 222 - 613 - 1+)

 

فردی که قصد دارد کودک را از کشور خارج کند باید مدارکی مانند پاسپورت شخص کودک، کپی شناسنامه‌ی شخص کودک، رضایت‌نامه والدین یا سرپرست قانونی به زبان فرانسه یا انگلیسی (همراه‌با آدرس و شماره‌تلفن‌شان) و مشخصات شخصی که کودک همراه او در حال خروج از کشور است را به پلیس فرودگاه تحویل دهد تا مورد بررسی قرار گیرند.

در صورتی که فردی بخواهد، بدون حضور همسرش، فرزند مشترکشان را از کشور خارج کند، باید رضایت نامه همسر را برای خروج از کشور فرزند در کنار دیگر مدارک به افسر ارائه دهید. چنانچه همسر شما فوت کرده باشد، باید گواهی فوت او را به جای رضایت نامه به افسر تحویل بدهید تا بررسی کند و به اجازه بدهد تا فرزندتان را از خاک کانادا خارج کنید.اما در مواردی ممکن است که پدر و مادر کودک از یکدیگر جدا شده باشند و حضانت فرزند به صورت مشترکی باشد، در این هنگام نیز باید مدارک حضانت قانونی فرزند همراه با رضایت نامه همسر سابقتان را به پلیس فرودگاه تحویل دهید.

پرداخت حقوق به کودکان در کانادا

کمک هزینه کودکان به والدین کودکان زیر ۱۸ سال در کانادا به صورت ماهیانه پرداخت می شود. تمامی افرادی که مقیم کانادا و یا شهروند قانونی کانادا هستند، می توانند از این پرداخت ماهیانه بهره مند شوند. همچنین والدین فرزندان دارای معلولیت می توانند مبلغ اضافه تری را برای تامین هزینه های فرزند خود دریافت کنند.

کمک هزینه های استانی

هر یک از استان ها و مناطق کانادا نیز کمک هزینه های اضافه تری را بر اساس متوسط درآمد خانواده ارائه می دهند.به عنوان مثال در استان انتاریو مبلغی معاف از مالیات برای پرورش و رشد فرزند در اختیار خانواده های کم درآمد، قرار می دهند (OCB). پرداخت های OCB در یک پرداخت ماهانه انجام می شود. برای ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ ممکن است برای هر کودک زیر ۱۸ سال حداکثر ۱۲۲.۸۳ دلار در ماه باشد.

گروه CAS

چه در ایران و چه در خارج ‌از کشور بارها شاهد اذیت‌وآزار کودکان از جانب افراد غریبه و یا پدر مادر کودک بوده‌ایم. این کودکان نیازمند حمایت هستند و شما به‌عنوان شخصی که شاهد این صحنه در کانادا بوده‌اید، باید CAS را خبر کنید. این‌گروه٬ مدافعان حقوق کودک هستند.پزشکان، مددکاران اجتماعی و معلمان دلسوزی عضو این گروه بزرگ هستند که دغدغه‌شان کودکان سرزمین است. جالب‌است بدانید که خبرنکردن این تیم در مواقع لزوم یک جرم محسوب می‌شود.

این تیم٬ در مواجهه با اتفاق اقدام ‌به بررسی، تحقیق، گزارش خدمات و در نهایت انتقال کودک می‌کنند. درصورتی‌که آن‌ها در مرحله بررسی٬ از شرایط زندگی کودک رضایت داشته‌باشند بقیه مراحل را کنار می‌گذارند.اما اگر در مرحله‌ی بررسی نشانه‌های مشکوکی ببینند، تحقیقات خود را ادامه می‌دهند. این تحقیقات شامل صحبت ‌با والدین، همسایگان، خود کودک و حتی محل کار والدین است. حتما سعی‌کنید خودتان را همراه این تیم نشان‌دهید و از همکاری فرار نکنید. اگر این تیم به‌شما مشکوک شوند تحقیقاتشان تا مدت‌ها شامل‌حال خانواده‌تان خواهدشد.

 

بعد از تحقیقات، نوبت ‌به گزارش خدمات می‌رسد. این مرحله بدین ‌معناست که کودک در کنار شما امنیت‌ندارد و معلمین این تیم با تک‌تک اعضای خانواده‌ی شما برای بهبود روابطتان تمرین‌می‌کنند. شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید از زیر بار این تمرینات دربروید.

درصورتی‌که این تمرینات را پشت‌گوش اندازید و یا احوال خانواده را تغییر ندهید، فرزند شما به یک سرپرست موقت، یکی از آشنایان و یا خانه‌های گروهی انتقال داده می‌شود.

قوانین و حقوق کودک در کانادا

حتما می‌دانید که کشور کانادا دو دولت دارد (فدرال و استانی). همین موضوع باعث ‌می‌شود که قوانین مختلف در هر استانی با استان دیگر متفاوت باشد. حقوق کودک نیز در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است اما به‌طورکلی همگی از یک چهارچوب تبعیت می‌کنند.برخی‌از آزارواذیت‌ها جرم هستند و حکم خاصی دارند. آزار جنسی کودک از همین جرایم است که به پلیس مربوط‌ است و مثل یک جرم جنائی با فرد متهم برخورد خواهد شد.قطعا مهم‌ترین نیاز کودک شما، امنیت، حمایت و محبت والدین است. 

در هیچ جامعه‌ای تجاوز به حقوق کودکان و درهم شکستن امنیت‌شان امر پسندیده‌ای نیست. تنهایی، بی‌سرپرستی، اذیت‌وآزار جسمی و روحی، بی‌توجهی و… همگی اعمالی‌ هستند که از طرف دولت پیگرد قانونی خواهند داشت. در ادامه برخی ‌از این حقوق را بررسی خواهیم‌کرد:

 

1.تنهایی

کودک شما نباید تنها باشد. تنها گذاشتن کودک در کانادا تا سن خاصی خلاف ‌قانون است. شما باید برای کودک خود پرستار استخدام کنید و یا در صورت لزوم از یک فرد مطمئن و با محبت (مثل پدربزرگ یا مادربزرگ، آشنایان و…) برای مدتی که در خانه نیستید کمک بخواهید.

 

2.آزار جسمی و روحی

نوع آزاری که کودک متحمل می‌شود مهم نیست. چه این اذیت روانی باشد و چه جسمی و جنسی، سازمان CAS موظف به بررسی احوالات کودکان خانواده از همه‌نظر است. حتی اگر شما والدین مهربان و مسئولی باشید باز هم نمی‌توانید مانع از بررسی‌های تیم CAS شوید.اذیت کودک از جهات مختلفی می‌تواند صورت‌گیرد. گاهی والدین خود به اذیت کودک می‌پردازند. گاهی‌ روحشان هم از آسیب‌هایی که فرزندشان متحمل‌شده خبر ندارد. درصورت آسیب روحی هریک از اعضای خانواده، اعم از پدر مادر، اعضای تیم CAS‌ هم در محل حضور می‌یابند تا سلامت روان و جسم کودکان را بررسی‌کنند.

نحوه محاسبه کمک هزینه به کودکان در کانادا بر اساس موارد زیر محاسبه می شود:

 

تعداد فرزندان تحت سرپرستی

سن فرزندان

وضعیت تاهل

متوسط درآمد خالص خانواده (AFNI) ، طبق اظهارنامه مالیاتی سال گذشته

با قرار گرفتن در هریک از موقعیت های زیر، می توان برای دریافت کمک هزینه درخواست داد:

تولد فرزند.

شروع زندگی با یک کودک یا زندگی مجدد کودک با پدر یا مادر پس از زندگی موقت با شخص دیگری.

آغاز، پایان یا تغییر شرایط حضانت مشترک.

به عهده گرفتن حضانت فرزند.

خروج کودک از کشور مادری

بطور کلی کودکی که همراه پدر مادر خود از کشور خارج می‌شود مدارکی همچون مدارک یک فرد بزرگسال را نیاز دارد. اما خروج وی از کشور بدون حضور یکی از والدین حساسیت پلیس فرودگاه را برمی‌انگیزد.

 

یعنی اگر بخواهید فرزندتان را بدون همسرتان از کشور خارج کنید باید علاوه‌بر مدارک همیشگی و لازم برای خروج از کشور، رضایت‌نامه‌ی همسرتان را هم برای خروج فرزند از کشور همراه داشته‌باشید (درصورتی‌که همسرتان فوت شده‌ است باید گواهی فوت وی را نیز ارائه کنید).

 

در صورتی که کودک، فرزند طلاق بوده و حضانت وی اشتراکی باشد، باید مدارک حضانت قانونی کودک و رضایت همسر سابق‌تان را به پلیس فرودگاه ارائه کنید.کشور کانادا برای کودکانی که با شخصی غیر از پدر مادر در حال خروج از کشور است، قوانین دیگری دارد و سخت‌گیری بیشتری می‌کند.

این کودکان باید حتما مدارکی مثل پاسپورت شخص کودک، کپی شناسنامه‌ی شخص کودک، رضایت‌نامه والدین یا سرپرست قانونی به زبان فرانسه یا انگلیسی (همراه‌با آدرس و شماره‌تلفن‌شان) و مشخصات شخصی که کودک همراه او در حال خروج از کشور است را به پلیس فرودگاه ارائه کند.

والدین برای دریافت کمک هزینه CCB باید همه شرایط زیر را داشته باشند:

  •  باید با کودک زیر ۱۸ سال خود زندگی کنند.
  • مسئول اصلی مراقبت و تربیت کودک باشند.
  • ساکن کانادا بوده و مالیات خود را پرداخت کرده باشند.
  • همچنین والدین و یا یکی از آن ها باید در یکی از گروه های زیر قرار داشته باشند:
  • شهروند یا سیتیزن قانونی کانادا باشند.
  • مقیم دائم (دارای کارت اقامت معتبر) باشند.
  • تحت پوشش حمایتی باشند.
  • مقیم موقت که ۱۸ ماه گذشته در کانادا زندگی کرده اند و برای نوزدهمین ماه، ویزای معتبر داشته باشند.
  • فرد بومی، بر اساس تعریف قانون بومیان، باشند.

شرایط دریافت کمک هزینه کودک در کانادا

چه کسی می تواند برای دریافت حقوق کودک درخواست دهد؟

شخصی که مسئولیت اصلی مراقبت و پرورش کودک را بر عهده دارد، باید برای دریافت CCB درخواست دهد. مسئول اصلی مراقبت از کودک شخصی است که:

  1. بر فعالیت ها و نیازهای روزانه کودک نظارت دارد.
  2. نیازهای پزشکی کودک را در مواقع نیاز برطرف می کند.
  3. برای مراقبت و رشد کودک برنامه ریزی می کند.
  4. زمانیکه هر دو والدین در یک خانه و با هم زندگی می کنند، معمولا مادر مسئولیت مراقبت و پرورش کودک را بر عهده دارد. بنابراین او باید برای دریافت  CCB درخواست دهد.

اگر پدر مسئولیت اصلی مراقبت را بر عهده دارد، باید نامه ای امضا شده از مادر مبنی بر اینکه پدر مسئولیت فرزندان را بر عهده دارد را، ضمیمه پرونده درخواست خود کند. اگر کودک با والدین همجنس زندگی می کند، درخواست یکی از والدین برای دریافت کمک هزینه کافی است.

حضانت مشترک و کمک هزینه کودکان در کانادا

تا زمانی که کودک با سرپرستان خود زندگی می کند، هر دو نفر باید مسئول مراقبت و تربیت او باشند. در صورتی که کودک به صورت تمام وقت با هر یک از افراد واجد شرایط زندگی می کند، آن شخص ۵۰ درصد از کمک هزینه پرداختی را دریافت می کند. 

اگر چه ممکن است حکم دادگاه مشخص کند که کدام فرد باید کمک هزینه CCB را دریافت کند، ولی اداره درآمد کانادا یا CRA تحت نظر قانون مالیات بر درآمد عمل می کند که تنها قدرت قانونی است که CRA از آن برای تعیین افراد واجد شرایط استفاده می کند.

 

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
5/5
0

نویسنده این مطلب: Pardis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا