معرفی فروشگاه های کانادا

زمان مطالعه: 13 دقیقه

کانادا کشوری جذاب برای گردشگران است و سالانه توریست‌های بسیاری از سرتاسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند. یکی از بهترین بخش‌های هر سفر یقیناً بخش خرید است. در شهرهای کانادا فروشگاه‌های بسیار متنوعی وجود دارد. گردشگران به دلیل گرانی برخی فروشگاه‌های کانادا، فکر خرید را از سر بیرون می‌کنند. اما همیشه اینطور نیست و فروشگاه‌های مقرون به صرفه زیادی در سراسر کانادا وجود دارد.

انواع مراکز خرید کانادا  Shopping Malls

1. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کانادا  (Department Stores)

این فروشگاه‌ها، انواع گسترده‌ای از محصولات مانند لباس، مبلمان، لوازم خانگی، وسایل الکتریکی، وسایل بهداشتی، اسباب‌بازی، دستگاه‌های ورزشی، موادغذاییِ قابل‌ نگهداری و… را عرضه می‌کنند. این محصولات در بخش‌های مختلف دسته‌بندی شده و به مردم عرضه می‌شوند.

 

2. دراگ‌استورهای کانادا

دراگ‌استورها فروشگاه‌های تخصصی متداولی هستند که بخش ‌اصلی آن‌ها یک داروخانه است. آن‌ها مواد آرایشی ‌بهداشتی، مواد تمیزکننده، محصولات ‌غذایی، مجلات و… را نیز به فروش می‌رسانند.

 

3. فروشگاه‌های تخصصی در کانادا

فروشگاه‌های تخصصی فروشگاه‌هایی هستند که گروه خاصی از محصولات را عرضه می‌نمایند. به‌عنوان مثال فروشگاه‌های آلات ‌موسیقی، فروشگاه وسایل باغبانی و یا فروشگاه‌های یک خط ‌تولید مشخص٬ از این دسته می‌باشند.

در کانادا فروشگاه‌های تخصصی در زمینه عرضه مبلمان، وسایل الکترونیک، کفش، البسه، دخانیات، نوشابه‌های الکلی، حیوانات خانگی، گل، کتاب و موارد مختلف دیگر نیز عرضه میشود.

 

4. بازارچه‌های کشاورزان کانادایی (Farmers’ Markets)

میوه‌جات محلی، سبزیجات، گیاهان دارویی، گل، گوشت و ماهی، تخم‌مرغ، پنیر و دیگر محصولات غذایی در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. هنرمندان محلی هم در این بازارچه‌ها مشغول فروش صنایع ‌دستی هستند. بازارچه‌های کشاورزان معمولا فقط شنبه‌ها دایر است. البته در ماه‌های تابستان، بازارچه‌های بیشتری باز بوده که بعضی از آن‌ها روزهای دیگری از هفته را هم کار می‌کنند.

 

5. فروشگاه‌های مناطق اختصاصی

ساکنین اولیه کانادا از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند. حتی در فروشگاه‌ها هم مالیاتی شامل حال این افراد نمی‌شود. به‌عنوان مثال در برخی مناطق مانند جنوب مونترال برخی افراد برای پرداخت هزینه کمتر٬ بخشی از اقلام خود را از فروشگاه‌های ساکنین اولیه تامین می‌کنند.

 

6. فروشگاه‌های مواد غذایی در کانادا

سوپرمارکت‌ها فروشگاه‌های کامل و پر کاربرد هستند. آن‌ها همراه با فروش مواد غذایی معمولا محصولات دیگری مثل مواد بهداشتی، مواد تمیزکننده و وسایل ‌خانگی نیز عرضه می‌کنند. بعضی از سوپرمارکت‌ها بخش‌های اضافه دیگری هم برای فروش اجناسی مثل پوشاک یا داروخانه دارند.

 

7. سوپر مارکت‌های کوچک (Convenience Stores)

فروشگاه‌های کوچکی هستند که انواع محدودی از مواد غذایی، لوازم خانه‌داری، روزنامه‌ها، بلیط بخت‌آزمایی، دخانیات و غیره را به فروش می‌رسانند. این فروشگاه‌ها معمولا در داخل و یا نزدیکی محله‌های مسکونی وجود دارند. آن‌ها اکثرا باز بوده و ساعات طولانی را برای راحتی مشتریان کار می‌کنند. البته معمولا محصولات در این فروشگاه‌ها با قیمت بالاتری از فروشگاه‌های بزرگ فروخته می‌شود.

فروشگاه‌‌ های یک دلاری

در مورد اسم این فروشگاه‌ها اشتباه نکنید چون خود فروشگاه یک دلار قیمت ندارد بلکه تمام اجناسی که در آن به فروش می‌رسد به قیمت یک دلار هستند.

این دسته از فروشگاه‌ها نه تنها برای گردشگران بلکه برای شهروندان کانادایی هم جذاب است.

البته برخی از اجناس با قیمت دو دلار هم به فروش می‌رسند. به طور کلی فروشگاه‌های یک دلاری مکان بسیار ارزانی برای خرید کالاهای مورد نیاز است.

بسیاری از فروشگاه‌ها در روزهای زیر، کاملا تعطیل هستند:

روز جزیره (سومین دوشنبه ماه فوریه)

روز کانادا (۱ جولای)

یکشنبه عید پاک (تاریخ‌های مختلف در هر سال)

روز سال نو (۱ ژانویه)

جمعه خوب (تاریخ‌های مختلف در هر سال)

روز ویکتوریا (دوشنبه ۲۴ام ماه مِی و یا دوشنبه قبل از آن)

روز کارگر (اولین دوشنبه ماه سپتامبر)

روز شکرگزاری (دومین دوشنبه ماه اکتبر)

روز باکسینگ دی (۲۶ دسامبر)

روز کریسمس (۲۵ دسامبر)

حراج‌‌ های کانادا

اگر جزء آن دسته از گردشگرانی هستید که خرید، مهم‌ترین بخش سفرتان محسوب می‌شود بهتر است در ماه آوریل به کانادا و مخصوصا به تورنتو سفر کنید.

چرا که در این ماه به دلیل قرار گرفتن در آستانه تغییر فصل، حراج‌های زیادی برپا می‌شود که در آن‌ها می‌توانید کالای مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید.

در این بخش قصد داریم شما را با بهترین حراج‌های ماه آوریل در کانادا آشنا کنیم:

 

حراج بزرگ Nordstrom:

در این حراج شما می‌توانید لباس، کفش و زیور‌آلات مارک‌دار بخرید. این حراج در سالن شماره 6 در مرکز international center برگزار می‌شود. حراج نورداسترم از 10 تا 17 آوریل برگزار می‌شود.

 

حراجی خرید لوازم خانگی:

این حراجی برای خانم‌ها بسیار جذاب است و اکثر گردشگران نیز برنامه سفر خود را با زمان برگزاری این حراج در تورنتو تنظیم می‌کنند. حراج لوازم خانگی از 7 تا 10 آپریل در خیابان wendell avenue برگزار می‌شود.

بهتر است قبل از حضور در تمام حراج‌ها تاریخ و قطعیت برگزاری حراجی را در سایت چک کنید.

نکاتی راجع به خرید در کانادا

 داخل فروشگاه برای کالای خریداری شده رسید دریافت کنید زیرا  ممکن است از خرید کالایی پشیمان شوید و بخواهید داخل فروشگاه آن را مسترد کنید در این صورت باید رسید خرید را به همراه کالا به فروشنده بازگردانید. بنابراین حفظ رسید خرید کالا ضروری است. البته در برخی از فروشگاه‌ها و در رابطه با برخی از اجناس امکان استرداد وجود ندارد.

 

در زمان ورود به فروشگاه نسبت به اشخاصی که به تبلیغ اجناس می‌پردازند بی‌توجه باشید چرا که آن‌ها تنها برای گرفتن حق کمیسیون فعالیت می‌کنند و در بیشتر مواقع نیز ویژگی‌هایی غیرواقعی را برای کالاهای داخل مغازه توصیف می‌کنند.ممکن است کالایی در فروشگاه‌های مختلف با قیمت متفاوت به فروش برسد. بهتر است که در مورد اجناس گران قیمت مانند لوازم الکترونیک با مراجعه به اولین فروشگاه اقدام به خرید نکنید و پس از بررسی و کسب اطلاعات بیشتر از نرخ جنس مورد نظر در دیگر مراکز خرید، برای تهیه کالا تصمیم بگیرید.

 

معمولا فروشگاه‌ها در کانادا در فواصل مشخصی اقدام به فروش کالا همراه با تخفیف می‌کنند. در این زمان، کالا با ۲۰ درصد کم‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد. اگر در این زمان به فروشگاه مراجعه کنید کالاهایی که دارای تخفیف هستند با درج علامتی از سایر کالاها متمایز شده‌اند.

در کانادا معمولا هفته‌ای یک‌بار، بسته‌های تبلیغاتی به منازل ارسال می‌شود که با مطالعه آن می‌توانید از تخفیفات فروشگاه‌ها و حراج‌هایی که قرار است برگزار شوند مطلع می‌شوید. مطالعه بسته‌های تبلیغاتی راهنمای خوبی برای خرید در فروشگاه‌های کانادا هستند. اگر تمایلی به استفاده از آگهی‌های تبلیغاتی ندارید علامت (( NO FLYERS )) را روی جعبه پستی منزل، قرار دهید.

خرید اجناس دست‌دوم در کانادا

اجناس دست‌دوم مانند بازی‌های ویدیویی و موارد مشابه را علاوه بر فروشگاه‌های لوازم دست‌دوم، می‌توان از بعضی فروشگاه‌های معمولی، حراج‌های خانگی یا یکشنبه ‌بازارها نیز خریداری کرد. در این بازارها معمولا می‌توانید روی قیمت‌ها چانه بزنید. این بازارها همچنین برای پیدا کردن وسایل آنتیک و محصولات قدیمی که دیگر تولید نمی‌شوند مناسب هستند.

 
1. یکشنبه‌ بازارها

مکان‌هایی هستند که معمولا یکشنبه‌ها دایر بوده و مردم برای خرید و فروش لوازم دست‌دوم خود به آنجا مراجعه می‌کنند. معمولا هر کس در این بازارها بر اساس توان مالی خود یک غرفه می‌خرد. بعضی از دست‌فروشان در این بازارها اجناس نو هم می‌فروشند.

 
2.حراج در گاراژ یا حیاط خانه

این حراج‌ها معمولا صبح‌های شنبه در گاراژها یا حیاط‌ خانه‌ها دایر می‌شوند. بعضی از این حراج‌ها در روزنامه‌ها و یا روی پوسترهایی در خیابان‌های نزدیکِ گاراژ آگهی می‌شوند. همچنین حراج‌های خصوصی را می‌توان از طریق آگهی‌های طبقه‌بندی‌شده روزنامه‌ها و یا به‌وسیله آگهی‌های اینترنتی و به‌ صورت رایگان انجام ‌داد.

 

3. فروشگاه‌های ارزان

فروشگاه‌های ارزان‌ معمولا اجناس را با قیمت پایین‌تر از حد معمول می‌فروشند. بعضی ‌اوقات این فروشگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کم‌‌سود بوده و بعضی هم خرده‌فروشانی هستند که اجناس قدیمی فروشگاه‌های دیگر را عرضه می‌کنند.

فروشگاه‌های یک‌دلاری فروشگاه‌هایی هستند که فقط انواع خاصی از اجناس ارزان را به فروش می‌رسانند. این فروشگاه‌ها گاهی یک قیمت ثابت برای همه‌ی اجناس دارند.

جمعه سیاه در کانادا

جمعه سیاه، بزرگ‌ترین حراج دنیاست که در کانادا نیز برگزار می‌شود. این حراج در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود و اولین بار نیز در آمریکا برپا شد. در این روز فروشگاه‌های بزرگ، به خاطر سال نو، اجناس خود را با قیمت‌های بسیار کمی به فروش می‌رسانند.

 

در این روز، فروشگاه‌ها تقریبا از ساعت ۴ صبح کار خود را شروع می‌کنند و با باز شدن در فروشگاه‌ها با تعداد زیادی از مشتریان که ساعت‌ها قبل در صف ورود به فروشگاه قرار داشته‌اند روبرو می‌شوند.

 

گردشگران نیز اگر در این زمان در کانادا حضور داشته باشند می‌توانند برای خرید سوغات و یا وسایل مورد نظرشان از تخفیف‌های استثنایی در جمعه سیاه استفاده کنند. البته به خاطر داشته باشید که روز جمعه سیاه برای هر خریدی مناسب نیست و در این روز پیشنهاد می‌شود که به خرید لوازم الکترونیک و هدیه بپردازید.

 

اگر قصد خرید لباس با قیمت مناسب دارید باید در روز 26 دسامبر که به boxing day شهرت دارد این کار را انجام دهید. این روز با تخفیف‌های شگفت‌انگیز کفش و لباس همراه است.

 

در این حراج بزرگ، تخفیف لوازم الکترونیک از ساعت ۶  صبح روز ۲۴ دسامبر شروع و تا ۶ صبح ۲۶ دسامبر ادامه دارد.

در حراج باکسینگ دی، اجناس مختلف با قیمت‌های بسیار مناسب در روزهای معین به فروش می‌رسند.

معرفی فروشگاه های معروف کانادا

شرکت‌های Loblaw

 

شرکت‌های Loblaw، نه تنها مواد غذایی بلکه داروخانه هم دارند. فروشگاه‌های No Frills، Real Canadian Superstore، و Loblaws تحت این شرکت‌ها قرار دارند. شرکت‌های Loblaw در سال ۱۹۱۹ در برامپتون انتاریو تأسیس شدند و دارای امتیاز بیش از ۲۴۰۰ فروشگاه هستند.

در فروشگاه‌های بزرگی که عمدتاً مواد غذایی می‌فروشند، می‌توانید پوشاک، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی هم در برخی از آن‌ها پیدا کنید.

 

این شرکت‌ها فروشگاه‌هایی در استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، ساسکاچوان و همچنین کبک دارد.

Metro

مترو بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای با حدود چهارصد فروشگاه در سراسر کبک و انتاریو است،. در کبک، Super C بخش سوپرمارکت مترو است که با تخفیف کار می‌کند. در انتاریو هم فروشگاه‌هایی که تخفیف ارائه می‌دهند و با نام تجاری Food Basics فعالیت می‌کنند، تحت این شرکت قرار دارند.

 

این دو فروشگاه تا یک میلیارد دلار کانادا به فروش سالانه مترو کمک می‌کنند. به‌طور کلی، شبکه خرده‌فروشی مترو حدود ۹۵۰ فروشگاه مواد غذایی را تحت عناوین Metro، Metro Plus، Food Basics، Super C و غیره در سراسر کبک و انتاریو در خود جای داده است. مترو یکی از بهترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی نه تنها در کانادا، بلکه در جهان است.

Sobeys

Sobeys که در سال ۱۹۹۰ در Stellarton نوا اسکوشیا تاسیس شده، بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه تحت عنوان‌های مختلف (IGA، Safeway، Foodland، Thrifty Foods، FreshCo و Chalo FreshCo، Sobeys Urban Fresh، و Sobeys Extra) در هر ده استان کانادا دارد. امروزه آن‌ها به دلیل طراحی فروشگاه‌هایشان، سیاست‌های خدمات دوستانه به مشتریان و تبلیغات استراتژیک خود شناخته شده‌اند. برنامه‌های وفاداری، فروش آنلاین مواد غذایی، و حمایت مالی خیریه همچنان آن‌ها را در صدر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی نگه داشته است.

safeway

سومین فروشگاه بزرگ و زنجیره‌ای مواد غذایی در غرب کانادا که حدود دویست شعبه به ویژه در آلبرتا و بریتیش کلمبیا دارد. مارک‌های فعلیِ Safeway، Lucerne – daily line, Primo Taglio هستند که اغذیه آماده و غذاهای ارگانیک (O Organics) ارائه می‌کنند.

 

Safeway در سال ۱۹۲۹ تأسیس و در سال ۲۰۱۳ به Sobeys فروخته شد، ولی همچنان با همان آرم و نام به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این شرکت تا مارچ ۲۰۲۰، مجموعاً ۱۷۳ داروخانۀ داخل فروشگاه، ۱۶۲ فروشگاه مواد غذایی و ۶۲ جایگاه سوخت داشت. امروزه همچنان در رتبه‌بندی برترین فروشگاه‌های مواد غذایی کانادا قرار دارد.

Walmart

در سال ۱۹۹۴، وال مارت ۱۲۲ فروشگاهwoolcot را در کانادا همراه با همه کارکنان آن خریداری کرد تا وارد بازار این کشور شود. امروزه دفتر مرکزی این برند در میسیساگا واقع شده و بیش از ۴۰۸ فروشگاه دارد.

 

Walmart تقریباً هر چیزی را که ممکن است نیاز داشته باشید، برای فروش دارد. بنابراین خرید از این خرده‌فروشی می‌تواند زندگی را برای شما آسان‌تر کند و باعث شود که نیازی به رفتن به فروشگاه‌های دیگر را نداشته باشید. مردم اغلب این فروشگاه را به دلیل قیمت‌های پایین و طیف وسیعی از محصولات آن دوست دارند.

Food Basics

 

A&P کانادا در سال ۱۹۹۵ این فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی را تأسیس کرد. در سال ۲۰۰۵، شرکت Metro Inc، Food Basics را خریداری کرد.

 

اکنون این شرکت، ۱۲۵ فروشگاه در سراسر انتاریو دارد. برخی از فروشگاه‌ها، داروخانه‌های داخل فروشگاه دارند که Food and Drug Basics نامیده می‌شوند.

 

No frills

سال ۱۹۷۸ به دلیل تورمِ بالا سال سختی بود، بنابراین این فروشگاه از یک مدل اروپایی الگو گرفت و با اعمال تخفیف در قیمت‌هایش، تجارت خود را رونق بخشید. آن‌ها محصولات تازه را با کمترین قیمت ممکن ارائه می‌دادند. این استراتژی کارآمد برای بسیاری از مشتریان خوشایند بود و به‌تدریج این فروشگاه مواد غذایی به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل شد.

امروزه این شرکت در آلبرتا، مانیتوبا، نیوفاندلند و لابرادور، انتاریو، ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد فروشگاه دارد. مشتریان می‌توانند مواد غذایی خود را بسته‌بندی کنند و حتی کیسه‌های خرید خود را همراه بیاورند. اگرچه خدمات کمتری برای مشتریان وجود دارد، اما این شرکت نام بزرگی برای خود دست و پا کرده است.

No Frills محصولات کمتری را با قیمت‌های نسبتاً پایین ارائه می‌دهد و در نهایت ارزان‌تر از بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی دیگر است که محصولات بیشتری دارند. گذشته از این، آن‌ها با نداشتن نانوایی، قصابی و دریافت هزینه برای کیسه‌های خرید در هزینه‌های نیروی کار خود صرفه‌جویی می‌کنند.

 

Save on Foods

این شرکت ۱۱۰ فروشگاه در بریتیش کلمبیا، یک فروشگاه در قلمرو یوکان، ۳۹ فروشگاه در آلبرتا، سه فروشگاه در مانیتوبا و شش فروشگاه در ساسکاچوان دارد. انواع محصولات را در این فروشگاه می‌توان یافت که برای اداره خانه مورد نیاز است.

 

Save on Foods جزو فروشگاه‌های محبوب کانادا است و به مشتریان خود عضویت هم می‌دهد.

 

سعی کنید عضویت آن را حتماً داشته باشید زیرا قیمت اقلام بدون عضویت کمی زیاد می‌شود. هزینه‌ای بابت عضویت از مشتری دریافت نمی‌شود.

Foodland

این فروشگاه زنجیره‌ای از فروشگاه‌های مواد غذایی کانادایی است که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شده است. فروشگاه‌های آن در مناطق روستایی انتاریو و آتلانتیک کانادا قرار دارند. اندازه فروشگاه‌ها از ۳۷۰ تا ۲۵۰۰ متر مربع و متعلق به Sobeys است. گردانندگان آن بر راحتی مشتری تمرکز دارند و کالاهای خشک، اغذیه آماده، محصولات لبنی – گوشتی و مواد غذایی منجمد ارائه می‌دهند.

وکلا و مشاوران رسمی مهاجرتی گروه کانادا از ایران به شما کمک میکنند بدون خطا فرایند پذیرش و مهاجرت خود را طی کنید.
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
5/5
0

نویسنده این مطلب: Pardis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا