تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

زمان مطالعه: 9 دقیقه

فهرست مطالب

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

🔷 معرفی :

💢 سیستم آموزشی کشور کانادا یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین سیستم های آموزشی جهان می باشد و سطح بسیار بالایی دارد.

💢 در دانشگاه های کشور کانادا، متقاضیان و دانشجویان می توانند از استانداردترین برنامه های و کورس های تحصیلی بهره مند شوند.

💢 برای کسب مدرک داروسازی و سایر مدارک در دوره های تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل شوند.

⬇️ مراحل اخذ مدرک داروسازی در کانادا چیست؟

✔️ هریک از دانشگاه های کانادا شرایط و الزامات پذیرش مختص به خود را دارا می باشند. از این رو به متقاضیان پیشنهاد می شود جهت تحصیل در هر یک از دانشگاه های معتبر کانادا به وب سایت رسمی دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط آن مطلع شوند.

✔️ اما اکثر دانشگاه های کانادا در رشته داروسازی دارای شرایط و پیش نیاز هایی مشترک هستند.

🔵 شرایط پذیرش در رشته داروسازی:

🔷 مرحله اول:

🔹 مدت زمان تحصیل داروسازی در کانادا بین 3-4 سال است. متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی در کانادا می بایست در مقطع کارشناسی علوم پایه تحصیلات خود را آغاز کنند.

🔹 دانشجوی متقاضی باید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی علوم پایه در یکی از رشته های مربوط به علوم پزشکی ( Science )، حرکت شناسی ( Kinesiology ) و یا روانشناسی ( Psychology ) شروع کند که در این دوره باید دروس شیمی و بیولوژی و زبان و ریاضی را با نمره بالای ۷۵٪ بگذراند.

🔷 مرحله دوم:

🔹 شرکت در آزمون PCAT
🔹 پس از اتمام تحصیلات کارشناسی علوم پایه میتوانند در آزمون ورودی رشته دارو سازی ( Pharmacy College Admission Test ) که به اختصار PCAT گفته میشود شرکت نماید .
آزمون PCAT یک آزمون تخصصی برای شناسایی متقاضیان واجد شرایط کالج های داروسازی است. این آزمون توانایی های تحصیلی عمومی و دانش علمی مورد نیاز برای شروع تحصیلات داروسازی را ارزیابی می کند. تقرببا 85٪ از کالج ها و مدارس داروسازی آمریکا و کانادا نیازمند تست پذیرش کالج داروسازی (PCAT) هستند.


🔷 مرحله آخر:

🔹 دانشجویان پس از گذراندن موفقیت آمیز آزمون PCAT وارد دوره ۴ ساله داروسازی می شوند و به عنوان کارشناس دارو ساز فارغ التحصیل می گردند و همچنین در صورت تمایل میتوانند در مقطع دکتری داروسازی که طول مدت آن ۲ سال است ادامه تحصیل دهند .

🔵 هزینه تحصیل در رشته داروسازی:

🔹 هزینه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه های کانادا متفاوت است و بستگی به برنامه انتخابی و نوع دانشگاه مقصد دارد. بنابراین برای اطلاع از هزینه های دقیق این رشته می بایست در ابتدا دانشگاه مورد نظرخود را انتخاب و سپس در سایت دانشگاه از شرایط و هزینه های آن مطلع شوید.
🔹 اما به طور کلی هزینه های تحصیل در رشته داروسازی، به صورت میانگین بیش از ۲۰ هزار دلار در سال می باشد. دانشجویان بین المللی می بایست توجه داشته باشند که علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه هایی برای خرید کتاب، لوازم التحریر، بیمه و هزینه های دیگر نیز دارند.

 

🔵 کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا:

🔷کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا دوره‌ای ۲ ساله است که گرایش‌های متفاوتی دارد. در دوره کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مباحث نظری و تخصصی، تحقیق و پژوهش را در دوره تحصیلی خود دارند.

🔷در فهرست زیر می‌توانید برترین دانشگاه های کانادا در زمینه داروسازی را (همراه با رتبه جهانی آنها در زمینه داروسازی) مشاهده کنید:
⬅️ دانشگاه تورنتو
⬅️ دانشگاه بریتیش کلمبیا
⬅️ دانشگاه مک گیل
⬅️ دانشگاه آلبرتا
⬅️ دانشگاه ساسکاچوان
⬅️ دانشگاه مموریال نیوفاندلند
⬅️ دانشگاه مانیتوبا
⬅️ دانشگاه وسترن

🔵 شرایط اخذ مجوز کار رشته داروسازی در کانادا:

💠 فارغ التحصیلان رشته داروسازی جهت اخذ مجوز کار پس از اتمام تحصیل رشته داروسازی در کانادا ، می بایستی در دو آزمون MCQ و OSCE شرکت نمایند . آزمون MCQ در واقع سطح دانش داروساز و آزمون OSCE توانایی عملی داروساز را می آموزد .
💠 داروسازان در صورت قبولی در آزمون میتوانند عضو انجمن دارو سازان کانادا شوند . سازمان PEBC ( Pharmacy Examining Board of Canada ) تنها مرجع ارزیای مدارک داروسازی درکانادا و تنها برگزار کننده آزمونهای MCQ و OSCE میباشد . PEBC یک نهاد غیر دولتی با بیش از ۴۵ سال سابقه است که صلاحیت فنی داروسازان را تائید میکند .
💠 این سازمان از طریق آزمون هایی که برگزار میکند داروسازان را تایید یا رد صلاحیت مینماید . در تمامی استان های کانادا به جز کبک ، داروسازانی که قصد فعالیت در این رشته را دارند باید توسط این سازمان تایید شوند و گواهینامه آن را دریافت کنند . از این طریق تمامی ارگان ها اطمینان کسب میکنند که داروسازان صلاحیت کافی برای فعالیت را دارند .

🔵 سه مرحله برای کسب مدرک PEBC برای فارغ التحصیلان خارجی وجود دارد :

1. باید ارزیابی اولیه مدارک تحصیلی انجام شود تا متقاضیان بتوانند در Pharmacist Evaluating Examination ثبت نام کنند .
2.
 باید در دو مرحله آزمون قبول شوند تا بتوانید در آزمون عملی یا همان Pharmacist Qualifying Examination ثبت نام کنند .
3.باید در دو آزمون MCQ ، OSCE مربوط به PEBC شرکت کرده و قبول شوند .

🔵 بازار کار داروسازی در کانادا:

🔷شغل‌های مرتبط با داروسازی از جمله شغل‌های مورد نیاز در کانادا است؛ نیاز این مشاغل در شهر‌های کوچک بسیار احساس می شود و همچنین با پیر شدن جمعیت کانادا، نیاز به دارو رو به افزایش است.

📥 در ادامه تعدادی از مشاغلی که برای فارغ‌التحصیلان داروسازی در کانادا موجود است را به شرح ذیل می باشد:

👈🏼 بازرس تولید و عرضه کارخانه‌های داروسازی
👈🏼 متخصص کنترل کیفیت
👈🏼 داروساز بیمارستان
👈🏼 فروشنده و بازاریاب کارخانه‌های داروسازی
👈🏼 داروساز داروخانه‌های دولتی
👈🏼 محقق توسعه فرآیند
👈🏼 دکتر داروساز داروخانه

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به مهاجرت به کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما با دید بازتر و اطلاعات کامل و مطمئن پروسه مهاجرتی خود را استارت بزنید.

ما در اینستاگرام کانادا از ایران دنبال کنید.

کانال تلگرام گروه کانادا از ایران

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
 
5/5
0

نویسنده این مطلب: Sarah

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا