تحصیل و کار در رشته دندانپزشکی

زمان مطالعه: 12 دقیقه

تحصیل و کار در رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی جزء پول ‌سازترین رشته‌ها در کانادا است و جامعه توسعه‌ یافته و پیشرفته کانادا و فرصت‌های شغلی عالی از مزایای تحصیل و کار در این رشته در کانادا است.

 

🟣 مراحل تحصیل در دندانپزشکی در کانادا :

🟪 رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا در زمره پرطرفدارترین و معتبر ترین رشته های دانشگاهی این کشور می باشند. متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ابتدا می بایست 2 تا 4 سال دریکی از دانشگاه های این کشور ، در رشته های مرتبط با پزشکی همچون علوم تجربی ، زیست شناسی ، روانشناسی و … تحصیل نمایند و مدرک لیسانس این رشته ها را اخذ نمایند. سپس می بایست در آزمونی تحت عنوان MCAT که مخفف شده ی عبارت Admission College Medical Test (آزمون سراسری پزشکی ) می باشد شرکت نمایند.

  • اولین مدرک حرفه ای دندانپزشکی که می توان آن را دوره ی کارشناسی دندانپزشکی در نظر گرفت، یک دوره ی چهار ساله در یکی از رشته های دکترای جراحی دندان (DDS) یا دکترای دندان پزشکی (DMD) می باشد برای ورود به اکثر دانشکده های دندانپزشکی در کانادا فرد ملرزم به گذراندن آزمون سراسری دندانپزشکی (DAT) برگزار شده توسط انجمن دندانپزشکی کانادا (ADA) می باشد.

به علاوه معدل تحصیلی بالا (معمولا بالاتر از 70) نیز از نیازمندی های اخذ پذیرش از دانشکده های دندانپزشکی کانادا است. برخی از دانشکده های دندانپزشکی دوره های تلیفقی همراه با دوره های DDS یا DMD را نیز برگزار می کنند. دوره های DDS Advanced Placement نیز در برخی از دانشکده های پزشکی ارائه می شود که متقاضیان موفق به ورود به سال سوم دوره ی DDS خواهند شد. گر قصد اخذ پذیرش در رشته پزشکی و ادامه تحصیل در این رشته را دارید حتما با مشاورین ما در تماس باشید.

مدارک ارائه شده در دندانپزشکی

  • دکترای جراحی دندان (DDS)

  • دکترای دندانپزشکی (DMD)

  • دوره های تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی و جراحی دندان (ارشد و دکترا)

  • دوره ی تخصص های بالینی

آزمون های NDEB ‌ (National Dental Examining Board of Canada)

داوطلبینی که به دنبال اشتغال در رشته دندانپزشکی در کانادا هستند باید با موفقیت دو آزمون برگزار شده توسط سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی  درکانادا (NDEB) را بگذرانند. دانشجویان دندانپزشکی در مدارس معتبر کانادا و آمریکا باید نمی توانند زودتر از سه ماه قبل فارغ التحصیلی در این آزمون شرکت کنند. این آزمون ها مبتنی بر توانایی های مورد نیاز برای شروع کار به عنوان کاورز دندانپزشکی می باشند.

اخذ گواهینامه ی NDEB تضمین نمی کند که داوطلبین مجوز و پروانه ی کار دندانپزشکی را اخذ نمایند. همچنین هر کدام از استان های کانادا هم برد تخصصی خود را دارند که متقاضی برای فعالیت در آن استان میبایست به عضویت بردتخصصی آن استان هم در بیاید.

شرایط شرکت در آزمون NDEB

  • از یکی از دانشگاه ها و مدارس دندانپزشکی تاییدصلاحیت شده ی کانادا فارغ التحصیل شده باشند.
  • دانشجویان بین المللی که مدارک آنها مربوط به دانشگاه های خارج از کانادا است (یعنی از دوره های تایید صلاحیت شده توسط CDAC فارغ التحصیل نشده اند)، باید فرآیندهای برابرسازی مدرک یا برنامه های تکمیلی (Qualifying program) /اتمام دوره (degree Completion) را گذرانده باشند.

🟣 آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) چیست؟

🟪 آزمون صلاحیت دندان‌پزشکی Dental Admission Test یا DAT هر سال دو بار در ماه‌های نوامبر و فوریه در مناطق مختلف کانادا برگزار می‌شود. این آزمون تحت نظر اتحادیه دندان‌پزشکان کانادا (CDA) است.
🟪 معمولاً خود دانشگاه‌ها دعوت‌نامه‌هایی مبنی بر شرکت متقاضیان تحصیل در دندانپزشکی برای آنها ارسال می‌کنند. لازم به ذکر است که از زمان آزمون DAT نباید بیش از دو سال گذشته باشد.


🟪 آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) شامل موارد زیر است:

🔮 امتحان مهارت کار با دست در ۳۰ دقیقه
🔮 سنجش دانش متقاضی در زمینه علوم طبیعی. ۷۰ سؤال که باید در ۶۰ دقیقه پاسخ داده شود. ۴۰ سؤال اول در زمینه بیولوژی و ۳۰ سؤال آخر در زمینه شیمی هستند.
🔮 سنجش قدرت ادراکی متقاضی. ۹۰ سؤال در ۶۰ دقیقه.
🔮 سنجش درک مطلب متقاضی. ۵۰ سؤال در ۵۰ دقیقه

فرآیند معادل سازی مدرک (Equivalency Process) برای دانشجویان بین المللی

این فرآیند مسیری جایگزین برای تایید شدن دندانپزشکان بین المللی (فارغ التحصیلان دوره های دندانپزشکی خارج از کانادا)  به عنوان دندان پزشک عمومی در کانادا می باشد. این فرآیند با روند پذیرش دوره های تکمیلی (Qualifying and Degree Completion Program) ادغام می شود. فرآیند معادل سازی از سه ارزیابی تشکیل می شود.

اتمام موفقیت آمیز این ارزیابی ها به متقاضی اجازه می دهد تا در آزمون کتبی و عملی (OSCE) شرکت کند. دانشکده های دندانپزشکی کانادا از نتایج ارزیابی های منتخب در فرآیند پذیرش دوره های تکمیلی استفاده می کنند. برای برابرسازی مدرک در کانادا تعداد واحدهای گذرانده شده و مورد نیاز و تطبیق آنها با سیستم پزشکی کانادا انجام می شود.

متقاضیان تحصیل و کار در رشته دندانپزشکی در کانادا باید دوره‌های زیر را طی کرده و مدارک ذکرشده را دریافت نمایند:

🟩 اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کانادا برای مقطع لیسانس در رشته‌های علوم تجربی. حداقل معدل دیپلم ۱۵ و حداقل نمره آیلتس ۶٫۵ است.
🟩 گذراندن دوره کارشناسی و کسب مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه، طول دوره ۲ تا ۴ سال
🟩 گذراندن آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) که توسط اتحادیه دندان‌پزشکی کانادا (CDA) برگزار می‌شود. (ممکن است برخی از دانشکده‌های دندانپزشکی نظیر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مک گیل، نیازی به آزمون DAT نداشته باشند).
🟩 دوره دندانپزشکی : در صورت قبولی دانشجویان در آزمون صلاحیت دندان‌پزشکی (DAT)، دانشجویان وارد دانشکده دندان‌پزشکی می‌شوند. در دانشکده‌های دندانپزشکی دانشجویان در یکی از دو رشته دندانپزشکی (DDS) یا جراحی دندان (DMD) تحصیل می‌کنند.

🟢 تخصص های ارائه شده :

🟩 دندان‌پزشکان می‌توانند در یک رشته خاص تخصص بگیرند. دوره‌های تخصصی عموماً سه‌ساله هستند. انجمن تخصصی دندان‌پزشکی کانادا ۹ رشته تخصصی دندان‌پزشکی را در کانادا به شرح زیر تعیین کرده است:
1. بهداشت عمومی دندان
2. پروتز دندان
3. لثه درمانی

 

 

4. ارتودونسی و ارتوپدی فک و صورت
5. جراحی فک و دهان
6. ریشه ‌درمانی
7. آسیب‌شناسی دهان
8. رادیولوژی فک و دهان
9. دندانپزشکی کودکان

🟠 دانشکده‌های مورد تائید وزارت بهداشت کانادا :

🔸 دانشگاه تورنتو
🔸 دانشگاه مک گیل
🔸 دانشگاه بریتیش کلمبیا
🔸 دانشگاه دالهاوزی
🔸 دانشگاه مونترال
🔸 دانشگاه لاوال
🔸 دانشگاه آلبرتا
🔸 دانشگاه وسترن انتاریو
🔸 دانشگاه مانیتوبا
🔸 دانشگاه ساسکاچوان

دوره های  های اتمام مدرک (Degree Completion Program) برای فارغ التحصیلان بین المللی

این برنامه مختص فارغ التحصیلان بین المللی که مدارک تحصیلی شان توسط سازمان CDAC تایید صلاحیت نشده است، می باشد. دندانپزشکان تحصیل کرده در خارج از کانادا که قصد ادامه تحصیل در دوره ی DMD (Doctor of Dental Medicine) را دارند باید برای این دوره اپلای کنند.

طول این دوره 2.5 سال است و به دانشجویان موفق مدرک DMD اعطا خواهد شد. دانشجویانی که در این دوره پذیرش می شوند در دو سال آخر برنامه ی چهار ساله ی DMD قرار می گیرد.

کار در کانادا به عنوان دندانپزشک

🔴 مجوز کار کانادایی برای اشتغال درحرفه دندانپزشکی :

فرصت‌های شغلی عالی برای این فارغ‌التحصیلان این رشته در کانادا و همچنین دندان‌پزشکانی که خارج از کانادا تحصیل کرده‌اند، وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته در سایر کشورها باید سازمان نظام پزشکی کانادا پروانه اشتغال دریافت کنند که برای این منظور میزان تحصیلات و پروانه مطب مهم است.

اخذ گواهینامه الزاما تضمین کننده ی اخذ مجوز کار از نظام دندانپزشکی کانادا (DRA) نیست.

نیازمندی رایج کسب مجوز معمولا شامل:

 

  • داشتن مدرک دندانپزشکی که نشان دهد با موفقیت دوره ی تحصیلات دندانپزشکی به مدت حداقل 4 سال را در یک مدرسه ی دندانپزشکی تایید شده از کانادا گذرانده است.
  • فرآیند معادل سازی مدرک (یا گذراندن دوره های تکمیلی) و گذراندن آزمونهای کتبی و عملی کانادا و اخذ گواهی از NDEB
  • تسلط بر یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسه
  • گذراندن آزمون های فقط و اخلاق، قوانین پزشکی، مقرررات حرفه ای و …

مسیر شغلی رشته دندانپزشکی در کانادا

  • 2 تا چهار سال تحصیلات دانشگاهی پیش از ورود به رشته دندانپزشکی
  • یک مدرک دانشگاهی 4 ساله از یک دوره ی معتبر دندانپزشکی
  • 3 سال تحصیلات تکمیلی
  • مجوز کار استانی یا منطقه ای
  • دندانپزشکان عمومی با آموزش های پیشرفته می توانند تخصص بگیرند.
  • اخذ مجوز کار برای تخصص نیز الزامی است.

چشم انداز شغلی رشته ی دندانپزشکی در کانادا

آینده ی شغلی رشته داندانپزشکی در کانادا به خاطر فرام تعداد زیادی جایگاه های شغلی فراهم شده  تا سال 2022 ، بسیار خوب است. تعداد مشاغل فراهم شده برای دندانپزشکان در این بازه تقریبا 7,000 جایگاه خواهد بود در حالیکه پیش بینی شده است تعداد افرادی که به دنبال اشتغال در این رشته هستند، 5,400 نفر می باشند. که این ارقام دلالت بر کمبود این رشته دارد.

در واقع تعداد فارغ التحصیلان این رشته به اندازه ای نیست که بتواند این تقاضا و نیاز را برطرف کند.کانادا به خصوص در نواحی روستایی بریتیش کلمبیا با کمبود دندانپزشک مواجه است.

🟠 فرصت های شغلی برای رشته دندانپزشکی :

افرادی که دوران تحصیل خود در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا را به اتمام رسانده و به عنوان دندانپزشک به حساب می‌آیند می‎تواند به صورت خصوصی مطب تاسیس نموده و فعالیت نمایند و یا در کلینیک ها و بیمارستان ها و مراکز بهداشت عمومی و همچنین در دانشگاه‌ها به اشتغال مشغول شود.
🟧 موارد مانند افزایش افراد کهنسال و همچنین پیشرفت های تکنولوژی در تشخیص و درمان و رشد روز افزون جمعیت در کشور کانادا باعث شده تا نیاز به دندانپزشکی در کشور کانادا افزایش یابد.
🟧 با استفاده از بسط دندانپزشکان می‎توان به استخدام دستیاران اقدام نمود.
🟧 با توجه به اینکه پزشکان به صورت پیوسته و دائم باید مهارت‌ها و دانش ها و تکنیک های روز دندانپزشکی را یاد بگیرند، فرصت برای پیشرفت یادگیری و همچنین یادگیری سریع تر و رشد علمی سوالات دوره های آموزشی پیوسته و سمینار های موجود در کشور کانادا برای طالبان علم دندانپزشکی در کشور کانادا به وجود می‌آید.

🟧 همچنین افرادی که به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا مشغول بوده و یا دوران تحصیل خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند به فرصت های شغلی دیگری جز دندان پزشکی مانند مربی دندان، محقق و یا مدیر فروش در زمینه دندان نیز فعالیت داشته باشند.
🟧 افراد دندانپزشکی که از تخصص و مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشند توسط مقامات بهداشت فدرال و استانی موجود در کشور کانادا جهت خدمت به عنوان نیروهای ماهر و مسلط در کشور کانادا جذب می گردند.

مهاجرت به کانادا در رشته دندانپزشکی

کد شغلی رشته دندانپزشکی در طبقه بندی مشاغل کانادا (NOC)، 3115 است. کانادا تقاضای زیادی در رشته پزشکی و دندانپزشکی دارد و افرادی که به دنبال مهاجرت به کانادا هستند می توانند تحت زیر گروه نیروهای متخصص فدرال (FSW) در سیستم اکسپرس انتری مهاجرت نمایند. یک کمبود پیوسته در نیروهای متخصص کانادا وجود دارد.

نیروهای متخصصی که شرایط ویزا را داشته باشند و حداقل یک سال سابقه ی کار تمام وقت پیوسته یا معادل نیمه وقت آن را در 10 سال اخیر داشته باشند می توانند تحت نیروی متخصص فدرال سیستم اکسپرس اینتری فعالیت کنند.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Sarah

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا