رشته مهندسی نفت در کانادا

زمان مطالعه: 10 دقیقه

فهرست مطالب

رشته مهندسی نفت در کانادا

معرفی :

🟦 مهندسی نفت در کانادا (Petroleum Engineering) که در برخی موارد مهندسی نفت و گاز نیز نامیده می شود، شاخه ای از رشته های مهندسی مربوط به فعالیت های مرتبط با تولید هیدروکربن هایی است که به حالت خام یا گاز طبیعی در لایه های زیرین زمین یافت می شوند. بهره برداری و تولید در بخش بالایی صنعت نفت و گاز در نظر گرفته می شوند. این رشته بر ماکزیمم سازی بازیابی اقتصادی هیدروکربن ها از مخازن زیرزمینی تمرکز دارد.

🟦 این رشته یکی از پردرآمدترین مشاغل در کانادا میباشد که تضمین کننده ی یک زندگی لوکس و مجلل برای افراد دارنده ی این عنوان شغلی است. مهندسی نفت حوزه ای فعال در سطح جهانی و دارای فرصت های شغلی بسیار در کل دنیا می باشد. به علت وابستگی دنیای امروز به نفت و محصولات مرتبط نفتی برای تولید انرژی، فرصت های شغلی این حوزه بسیار چالش برانگیز و پویا است.

🟦 مهندسی نفت شاخه ای از مهندسی است که به فعالیت های مربوط به کاربرد دانش و فناوری در فرایند اکتشاف، استخراج و توسعه نفت و گاز و انتقال آنها به سایر صنایع و مصرف کننده می پردازد.

🟢 صنعت نفت در کانادا :

🟩 صنعت نفت کشور کانادا هم زمان ما توسعه این صنعت در کشور آمریکا به وجود آمد. اولین چاه نفت در کانادا در سال 1858 و توسط جیمز میلر ویلیامز در نزدیکی کارخانه آسفالت خودش در انتاریو به صورت دستی حفر شد. عمق این چاق چیزی حدود 4 و نیم متر بود. سال های بعد ویلیامز “شرکت نفت کانادا” را تاسیس کرد که آن را اولین شرکت نفتی یکپارچه دنیا می نامند. پس از آن تولید نفت در انتاریو به سرعت گسترش پیدا کرد و تقریبا هر تولید کننده که می توانست میزان زیادی نفت استخراج کند پالایشگاه خودش را تاسیس کرد. در سال 1864 در میادین اصلی نفت 20 پالایشگاه مشغول فعالیت بودند.
🟩 جغرافیای منحصر به فرد منابع و دلیل اصلی در شکل گیری الگوهای سکونت انسان در تاریخ کانادا بوده است. به عنوان مثال توسعه بخش نفت نشان می دهد که کانادا نسبت به کشور آمریکا در این حوزه کاملا متفاوت است. بر خلاف آمریکا ، که مناطق مهم تولید نفت آن در قسمت های مختلف این کشور قرار دارد ، اکثریت قریب به اتفاق منابع نفتی کانادا در حوضه عظیم نفتی کانادا غربی (WCSB) که یکی از بزرگترین منابع حاوی نفت در جهان محسوب می شود متمرکز شده است. این زیربنای 1،400،000 کیلومتر مربع مربعی در کانادا غربی شامل بیشتر یا بخشی از چهار استان غربی و یک قلمرو شمالی است.

🟠 فعالیت اصلی مهندسی نفت :

🟧 کار اصلی مهندسان نفت ، تولید ، طراحی و نظارت بر روش های بازیابی نفت و گاز طبیعی از اعماق مختلف زیر سطح زمین است. بیشتر مهندسان نفت برای شرکت های نفتی کار می کنند. برخی دیگر در دانشگاهها یا مراکز تحقیقاتی کار می کنند. برخی از این مهندسین نفت به تیمهای جستجوگر کمک می کنند تا بر اساس هزینه و امکان استفاده از بازیابی محصول استخراج شده از د مور سایت های حفاری عمل کنند. با انتخاب سایت این مهندسین نمونه های حفاری را آزمایش می کنند و در مورد مطمئن ترین روش برای بازیابی نفت یا گاز تصمیم گیری می کنند.
🟧 وظیفه دیگر مهندسان نفت طراحی تجهیزات حفاری ، پمپاژ ، کاوش و ذخیره سازی است . این افراد اغلب در مراکز تحقیق و توسعه یا دانشگاه ها و دانشکده های بازرگانی فعالیت می کنند.
🟧 سایر مهندسان نفت در سایت های حفاری کار می کنند. این مهندسین بر ساخت و بهره برداری از مته های زیر زمینی ، شیرآلات نفتی و سایر تجهیزات لازم نظارت دارند. پس از حفاری چاه ، باید روش هایی را پیدا کرد که باعث بهبود تولید نفت و گاز می شوند. به همین دلیل، در صورت لزوم مهندسین نفت ابزارهایی را طراحی یا اصلاح می كنند یا مشاوره فنی ارائه می دهند تا عمل استخراج نفت صرفه اقتصادی داشته باشد.
🟧 مهندسین که در سایت های نفتی فعالیت می کنند معمولا مجبور هستند زمان زیادی را از محل سکونت خود دور باشند، حتی ممکن است در دریا روی سکوهای حفاری یا کشتی های مخصوص حفاری کار کنند.

🟣 تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا :

🟪 مهندسی نفت به بررسی و بدست آوردن منابع نفت خام، گاز های طبیعی و سایر مواد هیدروکربن از زمین می پردازد. دوره های تحصیلی در رشته مهندسی نفت در اکثر دانشگاه ها به آموزش در بخش های مختلف ژئوفیزیک ، مهندسی مخزن و مهندسی تاسسیات نفت و گاز می پردازد.
🟪 مهندسی نفت یک رشته بسیار پر طرفدار و در نتیجه کاملا رقابتی است ، چرا که پذیرش در دانشگاه های برتر به دانشجویان این امکان را می دهد تا در این بخش آموزش های لازم را بدست آورند و بتوانند در صنایع مختلف مرتبط با نفت به عنوان متخصص کار کنند و از مزایای این رشته که شامل درآمد بالا و فرصت های شغلی متنوع است بهره مند شود.
🔸 دانشگاه کلگری
🔸 دانشگاه آلبرتا
🔸 دانشگاه دالهاوزی
🔸 دانشگاه نيوفاوندلاند

🟤 پیش‌نیازهای تحصیلی و توانایی ها :

🟫 مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترای مهندسی نفت یا مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در سایر رشته های مرتبط
🟫 (P.Eng) اخذ مجوزهای لازم برای کار به عنوان مهندس از استان مربوطه
🟫 تجربه کاری مانیتورشده به مدت سه یا چهار سال زیر نظر مهندسین با تجربه کانادایی
🟫 طراحی تجهیزات برای استخراج نفت و گاز
🟫 طراحی تجهیزات برای فرآیند و پالایش نفت و گاز
🟫 طراحی و توسعه طرح های حفاری در حوزه نفت و گازی
🟫 ارزیابی بهره برداری چاه ها از طریق تست و نقشه برداری

🔴 مهارت‌های شغلی :

🟥 کار با تجهیزات فنی و ماشین آلات
🟥 نصب و راه اندازی زیرساخت های فنی
🟥 تحلیل داده‌ها
🟥 آشنایی با ایمنی‌های لازم
🟥 مدیریت
🟥 فن بیان حرفه‌ای
🟥 مشاوره
🟥 دانش زمین شناسی
🟥 توانایی تولید و پردازش

🔘 تخصص شغلی مورد نیاز :

▪️ نظارت بر عملیات حفاری نفت و گاز
▪️ تدوین برنامه‌های حفاری، انتخاب سایت‌ها و مشخص کردن مایعات حفاری، انتخاب بیت، روش‌ها و مشخص کردن تجهیزات لازم
▪️ نظارت بر مخزن و ارزیابی، آزمایش و بررسی چاه
▪️ طراحی و انتخاب ماشین آلات و آسانسورها، تجهیزات و سیستم‌های تولید چاه
▪️ تجزیه و تحلیل داده‌های سنگ و سیال مخزن برای طراحی روش‌های بهینه بازیابی و همچنین پیش بینی عملکرد ذخایر مخازن
▪️ طراحی، ساخت، نصب و نگهداری از تجهیزات زیرساختی
▪️ پیش بینی عملکرد مخازن نفت و گاز و ارائه روش‌های بازیابی نفت که عمر اقتصادی چاه‌ها را طولانی می کند.

🟡 میزان درآمد یک مهندس نفت در کانادا :

🟨 فردی که به عنوان یک مهندس نفت تجربه کاری بالایی ندارد و در سطح تازه کار محسوب می شود، یعنی فردی که کمتر از یک سال سابقه کاری دارد چیزی حدود 75 هزار دلار در سال حقوق دریافت می کند. این میزان حقوق برای آن دسته از مهندسین نفت که بین 1 تا 4 سال سابقه کار دارند حدود 80 هزار دلار است.
🟨 واضح است که هر چه میزان سابقه و مهارت شما بیشتر باشد حقوق بیشتری نیز دریافت می کنید، بنابراین افراد با سابقه کاری 5 تا 9 سال سالانه 102 هزار دلار و مهندسین نفت با سابقه بالاتر از آن یعنی بین 10 تا 20 سال سالانه 12 هزار دلار حقوق دریافت می کنند. این میزان حقوق در مقایسه با بسیاری از رشته های دیگر حقوق بسیار زیادی است و می توان گفت که یکی از پردرآمدترین مشاغل در کشور کانادا مهندسی نفت است.
🟨 طبق آخرین اخبار بالاترین حقوق در این رشته مربوط به استان کلگری شهر آلبرتا با 70 دلار در هر ساعت و پایینترین مقدار در شهر ادمونتون آلبرتا با 47 دلار در هر ساعت می باشد.

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به مهاجرت و کار در کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما

با دید بازتر و اطلاعات کامل و مطمئن پروسه مهاجرتی خود را استارت بزنید.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
 
5/5
1+

نویسنده این مطلب: Sarah

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا