مقاطع تحصیلی در مدارس کانادایی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

برای اکثر والدین کانادایی، یکی از مهمترین معیارها در انتخاب محل زندگی، اعتبار و رتبه مدارس آن است. این رتبه براساس تعداد قبولی های دانش آموزان یک مدرسه در بهترین دانشگاه های کانادا سنجیده می شود.

در کانادا کودکان در سن شش سالگی شروع به تحصیل می کنند، درواقع، حداکثر 13 سال از مقطع ابتدایی تا دبیرستان را می گذرانند که از سن 5 تا 18 سالگی به مقاطع مهد کودک و کلاس های 1 تا 12 تقسیم می شود. بچه ها معمولا در سن 5 سالگی در مهد کودک با محیط آموزشی آشنا می شوند.

 

✅ مزایای تحصیل در مدارس کانادا

بدون شک یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در کانادا برای دانش آموزان استفاده از امکانات رفاهی و البته سیستم آموزشی مدرن وبا کیفیت کانادا می باشد. دانش آموزان معمولاً برای تحصیل در مدارس کانادا به ارائه مدرک زبان نیاز ندارند و در حین تحصیل دو زبان بسیار کاربردی در جهان یعنی انگلیسی و فرانسوی به آنها آموزش داده می شود.

 

✅ پایه های تحصیلی

پایه های تحصیلی در سیستم آموزشی مدارس کانادا براساس سن به شرح ذیل می باشد:
2 تا 5 سالگی در پیش دبستانی یا مهد کودک
6 تا 11 سالگی در پایه تحصیلی ابتدایی اول تا ششم
12 تا 14 سالگی در پایه تحصیلی هفتم تا نهم
15 تا 18 سالگی در پایه تحصیلی دهم تا دوازدهم

معمولاً یک دانش آموز در طول شش سال اول تحصیل (ابتدایی) یک معلم برای همه پایه های تحصیلی و در مقاطع راهنمایی و دبیرستان برای هر درس یک معلم متفاوت دارد.

 

✅ پیش دبستانی (Pre-school Education)

ورود به پیش دبستانی در سن 5 سالگی اجباری می شود و حضور در مدرسه برای کودکان زیر پنج سال در کانادا اجباری نیست. با این حال، مهد کودک بخشی از سیستم آموزشی کانادا است و در ماه سپتامبر شروع می شود. انواع مدارس پیش دبستانی در کانادا، شامل مدارس همکاری غیر انتفاعی، مدارس وابسته به کلیسا، مدارس دولتی و مدارس خصوصی و مدارس Montessori می شود. مدارس همکاری غیرانتفاعی اغلب دارای کمترین هزینه هستند زیرا والدین به طور داوطلبانه به عنوان دستیار در کنار معلمان حرفه ای کار می کنند. مدارس وابسته به کلیسا معمولا به مراکز مذهبی مربوط می شوند و ممکن است شامل تعلیمات مذهبی باشند. مدارس خصوصی گرانتر از سایر مدارس هستند. تعدادی از مدارس خصوصی در کانادا از روش آموزش Montessori استفاده می کنند که در اوایل دهه 1900 توسط دکتر ماریا مونتسوری توسعه یافت. مدارس مونتسوری بیشتر بر این اعتقاد استوارند که هر کودک یک فرد با نیازها، منافع و الگوهای رشد است. بعضی از مدارس مونتسوری در سطوح “پیش دبستانی” (برای کودکان دو و نیم تا شش ساله) و “ابتدایی” (سنین 6 تا 12 سال) نیز هستند.

 

✅ دبستان (Elementary School)


اولین سال تحصیلی اجباری در کانادا، مقطع ابتدایی است. مدارس ابتدایی معمولا مختلط هستند و تا سن 11 سالگی (پایه تحصیلی اول تا ششم) و در برخی نواحی، دانش آموزان ابتدائی تا سن 13 سالگی (قبل از کلاس هشتم) در دبستان ادامه تحصیل داده و سپس به دبیرستان می روند.
برنامه درسی دبستان ها با توجه به اهداف سازمان ها و جوامع درایالت های مختلف، متفاوت است. ارتقاء تحصیلی براساس نمره ارزیابی می شود و یک کودک که عملکرد آن ضعیف است ممکن است یک سال تحصیلی را مجدد بگذراند، در حالی که یک کودک با استعداد ممکن است یک سال تحصیلی را بصورت جهشی طی کند. مدارس ابتدایی روی مهارت های اساسی خواندن، نوشتن و ریاضیات، و همچنین تاریخ، جغرافیا، صنایع دستی، موسیقی، علم، هنر و تربیت بدنی (فیزیکی یا ورزشگاه) متمرکز هستند. زبانهای فرانسوی و غیر از انگلیسی، که فقط در دبیرستان ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، در حال حاضر در تعداد محدودی از مدارس ابتدایی در برخی مناطق به کار برده می شود.

✅ دبیرستان (Secondary School)


آموزش متوسطه در کانادا برای سنین 12 تا 18 ساله (کلاسهای هفتم تا دوازدهم) است. در کبک، دانش آموزان تا پایه یازدهم به دبیرستان می روند و سپس دو یا سه سال دیگر به یک کالج عمومی و حرفه ای (college CEGEP) جهت کسب مهارت های بازار کار وارد می شوند. مدارس متوسطه نیز مختلط هستند.
آموزش های مقطع متوسطه به طور کلی شامل انگلیسی (فرانسوی)، ریاضی، علوم تجربی، بهداشت، ورزش (آموزش فیزیکی) و مطالعات اجتماعی یا علوم اجتماعی (که ممکن است شامل تاریخ دولت کانادا، جغرافیا، تاریخ جهان و مشکلات اجتماعی) باشد. دانشجویان علاوه بر این دروس که اجباری می باشند، مهارت های موردعلاقه خود را جهت کسب آموزش های حرفه ای برمی گزینند. در پایه نهم، دانش آموزان توسط مشاور تحصیلی در مدرسه راهنمایی هایی را برطبق علایق و روحیات خود جهت ورود به بازار کار دریافت می کنند. دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه روی دروس علوم تجربی(زیست شناسی، شیمی، فیزیک)، ریاضیات (جبر، هندسه، مثلثات و حسابداری)، ادبیات پیشرفته انگلیسی یا فرانسه، علوم اجتماعی و یا زبان های خارجی برنامه ریزی و تمرکز می کنند.
فعالیت های ورزشی در مدارس کانادا بسیار محبوب هستند. بعضاً حضور “در تیم مدرسه” برای بسیاری از دانش آموزان مهم تر از دانش آموز ممتاز بودن در کلاس های درسی است. چنانچه نمرات درسی دانش آموزی کاهش پیدا کند، حضور او در ورزش های تیمی تا زمانی که نمرات خود را بهبود دهد، ممنوع می شود.
🎼 🏄‍♀️علاوه بر ورزش، فعالیت های فوق برنامه زیادی ازجمله نقاشی، موسیقی، طبیعت گردی، روزنامه نگاری، عکاسی و … نیز در برنامه های مدارس گنجانده می شود.

☑️ سیستم نمره دهی در طول سالهای تحصیلی به صورت زیر ارزیابی می گردد:
گرید A: عالی 90-100
گرید B: خوب 80-89
گرید C: متوسط 70-79
گرید D: ضعیف 60-69
گرید F: زیر 60 – Failed

✅ مراحل اخذ پذیرش مدارس کانادا


تکمیل فرم درخواست به همراه مدارک دانش آموز
ارائه یک نسخه از گذرنامه، گواهی تولد و جزئیات سابقه پزشکی دانش آموز (کارت واکسن و …)
ارائه یک نسخه از سوابق تحصیلی دانش آموز
انجام مصاحبه مدرسه با دانش آموز و والدین

✅مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی


مدارک جهت اقدام ویزای دانش آموزی کانادا به شرح ذیل می باشد:
داشتن حداقل پنج سال سن برای دانش آموزان
فراهم کردن شرایط مالی از سوی پدر و مادر برای پرداخت شهریه و هم چنین سایر هزینه های زندگی
دریافت نامه پذیرش از مدارس معتبر کانادا
داشتن سوابق تحصیلی و توصیه نامه از مدرسه در صورت ادامه تحصیل
داشتن قیم برای دانش آموزان در کشور کانادا در صورتی که والدین آنها امکان همراهی فرزند خود را نداشته باشند.

✅ شرایط استفاده از Home Stay برای دانش آموزان


Home Stay (هوم استی) برنامه اقامتی و مراقبتی است که معمولاً دانش آموزانی که در کانادا همراه یا اقوامی نداشته و محلی برای اقامت ندارند از این گزینه برای محل زندگی خود استفاده می نمایند. بسیاری از خانواده های کانادایی جهت میزبانی از دانش آموزان خارجی در قبال دریافت هزینه های مربوطه اعلام آمادگی می نمایند و در صورتی که صلاحیت مراقبت و نگهداری از دانش آموزان را داشته باشند از سوی مدارس و اداره آموزش و پرورش به والدین دانش آموز معرفی می گردند.
از مهمترین مزایای مهم و قابل توجه Home Stay ها، امکان زندگی دانش آموز در یک خانواده کانادایی و آشنایی دانش آموز با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کانادا است.

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به مهاجرت به کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما با دید بازتر و اطلاعات کامل و مطمئن پروسه مهاجرتی خود را استارت بزنید.

ما در اینستاگرام کانادا از ایران دنبال کنید.

 

 

کانال تلگرام گروه کانادا از ایران

 
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
 
5/5
1+

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا