مهاجرت پرستاران به کانادا (مجوز RN)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

مهاجرت پرستاران به کانادا (مجوز RN)

اگر در ایران در رشته پرستاری تحصیل کرده اید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید این مطلب را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

در مورد مهاجرت به کانادا برای پرستاران نکته مهمی وجود دارد و آن تقاضای زیاد بازار کار کانادا می باشد. در حال حاضر کانادا با کمبود پرستار مواجه است و تا سال آینده به ۶۰ هزار نیرو نیاز دارد. اما جالب‌تر از آن، این است که نه تنها این کشور در حال حاضر نیاز شدیدی به پرستاران دارد، بلکه این نیاز تا ۱۰ سال آینده هم وجود خواهد داشت. 

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که طی ۱۰ سال پیش رو، نیاز این کشور به پرستاران در مجموع به دو برابر بیشتر از چیزی که اکنون هست، می‌رسد و به رقم غیر قابل باور ۱۴۰ هزار نفر نزدیک خواهد شد.

نیاز به پرستار در سرتاسر این کشور وجود دارد و هر سطحی از این رده شغلی هم قابل پذیرش است. با توجه به این موضوع، شما می‌توانید در کشور کانادا به عنوان یک Coordinator یا سوپروایزر، پرستار رسمی، پزشک بهداشت اولیه، پرستار دندانپزشک یا کمک پرستار رسمی مشغول به کار شوید.

 

  • با شروع کار می‌توانید مبلغی بین ۳۰ هزار دلار به عنوان یک کمک پرستار تا بیش از ۹۰ هزار دلار به عنوان یک پرستار رسمی با تجربه درآمد کسب کنید.

مهاجرت پرستاران به کانادا

شاید مهاجرت پرستاری به کانادا فرآیند طولانی داشته باشد اما میزان درآمد در آن و تعداد موقعیت‌های شغلی در این کشور برای این رشته بسیار عالی است.

برای ورود به بازار کار در این رشته شما نیاز دارید تا مدرک رسمی تایید شده را در ایران در دست داشته باشید تا آن را در سیستم NNAS معادل سازی کنید.

البته، امکان تحصیل از ابتدا در این کشور وجود دارد که در آن صورت مدرک شما از همان ابتدا معتبر است. پس از ارسال مدارک برای بررسی در سیستم NNAS، شما باید مدتی را منتظر بمانید تا جواب صادر شود.

با تایید مدارک، جواب به ایالت مورد نظر ارسال خواهد شد که باید مراحل ایالتی مانند امتحان‌ها، کارآموزی و NCLEX گذرانده شود. تمامی این کارها در نهایت منجر به دریافت مجوز RN یا مجوز پرستار عمومی خواهد شد. پس از آن می‌توانید از مزایای مهاجرت پرستاری به کانادا استفاده کنید و در بخش مورد نظر مشغول به کار شوید.

انواع پرستار در کانادا

به طور کلی در سیستم این کشور سه گروه پرستاری وجود دارد:

 

  • RN

  • پرستار RPN/LPN

  • پرستار NP

تحصیل در رشته پرستاری
  • پرستار RN یا Registered Nurse:

پرستاری است که مراحل معادل سازی و آزمون NCLEX را گذرانده و دارای مجوز RN یا پرستاری عمومی است. پرستاران RN می‌توانند در بخش مربوطه مشغول به کار شوند.

 
  • پرستار RPN یا Registered Practical Nurse:

کسی است که دوره دو یا سه ساله کالج را گذرانده و می‌تواند در بخش‌های خاصی مشغول به فعالیت شود.

 

  • پرستار LPN یا Licensed Practical Nurse:

نیز دارای مجوز کالج است و می‌تواند در بخش‌های خاص درمانی فعالیت کند.

  • پرستار NP یا Nurse Practitioner:

پرستاری است که در سطح فوق لیسانس و در تخصص تحصیل کرده است و می‌تواند در سطح بالاتری نسبت به RN فعالیت کند.

 
نکته مهم در مورد مجوزهای کالج این است که قبل از شروع دوره باید از داشتن Work Permit آن پس از پایان دوره مطمئن شوید!

مراحل مهاجرت پرستاری به کانادا

  1. انتخاب مناسب منطقه و استان برای شخص شما 

    در رشته پرستاری، بسته به این که کدام یک از استان‌ها یا ایالت‌های کانادا را برای زندگی انتخاب کنید، شرایطی که باید با آن‌ها مطابقت داشته باشید نیز، تغییر خواهند کرد. به هر حال، ممکن است که نیازمندی‌های هر یک از استان‌های کانادا با سایر استان‌ها یا ایالت‌های این کشور متفاوت باشد.

2. کسب مجوز کار به عنوان پرستار 

این فرآیند به نام رجیستر شدن به عنوان پرستار RN شناخته می‌شود که دارای مرحله معادل سازی مدرک در NNAS، ارسال درخواست به ایالت مربوطه، شرکت در آزمون‌های اولیه نظری و عملی و گذراندن دوره کارآموزی عملی است. پس از آن، شما مجاز به شرکت در آزمون NCLEX خواهید شد و پس از گذراندن آن نیز، مجوز RN را دریافت خواهید کرد.
بسته به این که قصد مهاجرت پرستاری به کانادا در کدام یک از استان‌ها را داشته باشید، لازم است که برای مشغول به کار شدن، به نهاد نظارتی پرستاری استان مورد نظر خود مراجعه کنید و نیازمندی‌های لازم برای کسب مجوز پرستاری RN را فراهم کنید.

3. گردآوری اسناد و مدارک مورد نیاز 

در رشته پرستاری مدارکی که به سازمان NNAS تحویل خواهید داد شامل مدرک پرستاری، سوابق کار، ریز نمرات دروس، پاسپورت و ترجمه شناسنامه و فرم خود این سازمان است. براساس اعلام خود این سازمان، مرحله معادل سازی حدود دو تا سه ماه طول خواهد کشید اما براساس شرایط شلوغی یا نبودن مدرک زبان ممکن است این فرآیند تا یک سال نیز ادامه پیدا کند. همچنین، باید شرایط و نیازمندی‌های زیادی را هم در اختیار داشته باشند.

4. ارائه مدارک به سازمان مربوطه

در مرحله بعدی مهاجرت پرستاری به کانادا که مدرک شما معادل سازی شده و وارد مراحل ایالتی خواهید شد نیز، مدارک بیان شده درخواست خواهند شد.

آزمون پرستاری RN

آزمون ملی لیسانس شورای ملی، مشهور به NCLEX، یک آزمون اجباری است که توسط انجمن پرستاری برای ارزیابی صلاحیت یک داوطلب برای ورود به شغل پرستاری مشخص شده است. قبل از اینکه زمانبندی یا برنامه ریزی برای این آزمون انجام دهید باید ابتدا درخواست خود را به استان مورد نظر ارسال کنید. این آزمون فقط برای دانشجویانی که دارای مدرک پرستاری معتبر از دانشگاه هستند مجاز است.

 

اگر تحصیلات پرستاری خود را با موفقیت به پایان رسانده اید، پس گرفتن مجوز فعالیت در شغل پرستاری مهم ترین موضوع است. دانشجویانی که دوره های تحصیلی پرستاری در کانادا و ایالات متحده را شرکت می کنند باید در برنامه های درسی شرکت کنند که در اثبات صلاحیت آنها در آزمون کمک می کند. شما با کسب نمره قبولی در آزمون حق شروع کار به عنوان یک پرستار را دارید.

کجا می توان در امتحان RN شرکت کرد؟

Pearson VUE یک سازمان است که آزمون NCLEX را در تمام طول سال انجام می دهد. در کانادا در انتاریو، اتاوا و تورنتو محل هایی برای شرکت در این آزمون مشخص شده است. البته مراکز آزمون موقت نیز وجود دارد که در طول سال در مکان های مختلف راه اندازی می شوند.

برای ردیابی نزدیکترین مرکز آزمون خود، می توانید از Pearson VUE’s Test Site Locator نیز استفاده کنید. همچنین می توانید با مشورت با یک وکیل مهاجرتی معتبر نیز در این باره اطلاعاتی کسب کنید که البته ما به دلیل بروزرسانی های متعددی که در تمامی زمینه های مهاجرتی توسط دولت کانادا انجام می شود توصیه می کنیم حتما با یک وکیل مهاجرتی در این زمینه مشورت کنید تا احتمال رد شدن و یا طولانی شدن پروسه مهاجرتی را به حداقل برسانید.

آزمون RN پرستاری یک ارزیابی جامع و منحصر به فرد از وضعیت سلامتی مراجعه کننده، به کارگیری اصول اخلاقی، ایمنی مراجعه کننده، ارتقای سلامت و فرآیند پرستاری است.

پرستار ریجستر شده کیست؟

پرستار ثبت‌نام شده (Registered Nurse) کسی است که در آزمون RN پرستاری قبول شده و از این طریق مجوز پرستاری را اخذ می‌کند. یک پرستار ثبت‌نام شده می‌تواند مراقبت عملی از بیمار را در مکان‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌های پزشکی، خانه‌های سالمندان و سایر مکان‌ها انجام دهد.

برای دریافت مجوز پرستاری حرفه‌ای ثبت شده خود با هیئت پرستاری کشور یا ایالتی که در آن می‌خواهید مجوز اولیه خود را دریافت کنید، درخواست دهید. 
  • پس از اینکه هیئت پرستاری کشور یا ایالت مورد نظرتان تأیید کرد که شما واجد شرایط شرکت در آزمون RN پرستاری هستید، تأییدیه ثبت‌نام NCLEX-RN خود را از طریق ایمیل Pearson VUE (موسسه اصلی آزمون) دریافت خواهید کرد.
آخرین مرحله برای ثبت نام در آزمون NCLEX-RN، برنامه‌ریزی تاریخ و زمان امتحان خود با Pearson VUE و پرداخت هزینه‌های آن است. 

اگر مجبور هستید تاریخ آزمون NCLEX-RN را تغییر دهید، باید با استفاده از وب‌سایت Pearson VUE یا با تماس با Pearson VUE زمان آن را تغییر دهید. توجه داشته باشید که، شما باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از تاریخ و زمان اصلی آزمون، درخواست خود را مطرح کنید.

  • شما می‌توانید برای پرداخت هزینه آزمون RN پرستاری از یک کارت اعتباری مانند مستر کارت (MasterCard)، ویزا کارت (VISA Card) یا امریکن اکسپرس (American Express) استفاده کنید.

هزینه آزمون RN پرستاری

هزینه اولیه ثبت‌نام برای آزمون NCLEX-RN پرستاری، ۲۰۰ دلار و غیر قابل استرداد است. در صورت تغییر هیئت پرستاری، یا زبانی که می‌خواهید با آن آزمون دهید لازم است هزینه‌های دیگری نیز پرداخت کنید.

  • آزمون NCLEX-RN یک آزمون تطبیقی ​​کامپیوتری است و در قالب‌های امتحانی کتبی یا شفاهی ارائه نمی‌شود.
  • بسته به نحوه پاسخگویی به سؤالات در آزمون، ممکن است مجبور شوید به ۷۵ تا ۲۶۵ سؤال پاسخ دهید.
  • شما حداکثر تا ۶ ساعت فرصت دارید تا آزمون NCLEX-RN را به اتمام برسانید.
ویزای پرستار خانگی کانادا

آزمون RN پرستاری در چه کشورهایی برگزار می شود؟

کشورهایی که در حال حاضر آزمون NCLEX-RN را برگزار می‌کنند:

  • استرالیا
  • کانادا
  • انگلستان
  • هنگ کنگ
  • هند
  • ژاپن
  • مکزیک
  • فیلیپین
  • پورتوریکو
  • تایوان

برای آزمون پرستاری RN از کتاب های مرجع استفاده کنید!

یکی از کتابهایی که دانشجویان باید به عنوان منبع مرجع داشته باشند، “پرستاری پزشکی جراحی” نوشته لیپینکوت است. همچنین می توانید با دوستان و همسالان خود بررسی کنید که آنها چه منابعی را استفاده می کنند. به طور خلاصه، هرچه بیشتر روی منابع مرجع سرمایه گذاری کنید، بهتر است.

شرایط اولیه شرکت در آزمون RN در کانادا

اگر شما نیز قصد کار کردن به عنوان پرستار را در این کشور دارید باید بدانید که باید دارای لیسانس پرستاری باشید و هر پرستار فقط حق فعالیت در یک استان را دارد.

قبل از اینکه برای استان خاصی درخواست بدهید، به این نکته توجه کنید، که هر استان هزینه ها و شرایط و قوانین متفاوتی برای ازمون RN دارد، ابتدا شرایط تان را برسی کنید که آیا شرایط مورد نیاز را دارید یا خیر بعد درخواست تان را برای آن استان صادر کنید.

 

  • داشتن مدرک لیسانس پرستاری از دانشگاه معتبر
  • بعد از اتمام دوره لیسانس باید حدودا سه سال در مراکز معتبر مشغول به کار باشید، که معمولا توسط دانشگاه به این مراکز معرفی می شوید.
  • وقتی این دوره را تمام کردید می توانید برای ازمون پرستاری اقدام کنید.
  • بعد از ثبت نام منابع معتبر ازمون را تهیه و مطالعه کنید. سپس با مدیر ازمون ملاقات کنید.
  • پس از قرار ملاقات باید منتظر بمانید تا کالج پرستاران صلاحیت شما را برای شرکت در آزمون به شما اطلاع دهند.
  • در صورت واجدشرایط بودن باید هزینه ازمون را پرداخت کنید، هزینه این آزمون حدود 200 دلار کانادا است.
  • تقریبا حدود یک هفته بعد از ازمون نتیجه اش برای شما ایمیل می شود.

مزایای مهاجرت پرستاری به کانادا

  • مراقبت‌‌ های بهداشتی رایگان: مراقبت‌های سلامتی و بهداشتی رایگان به تمام شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت دائم این کشور ارائه می‌شود و علاوه بر این، تمام اعضای خانواده آن‌ها نیز می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.
  • تحصیل رایگان: فرزندان شما قادر هستند که در یک سیستم تحصیلی در حد استانداردهای جهانی به صورت رایگان به تحصیل بپردازند و تا کلاس دوازدهم از این تسهیلات برخوردار باشند. به همین علت است که کانادا یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سراسر دنیا برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود.
  • آزادی فکری و دینی: کانادا یکی از آرام‌ترین و دلگرم کننده‌ترین کشورها در سراسر دنیا است. آزادی دینی نه تنها در فرهنگ مردم کانادا القاء شده و کم کم به درون آن نفوذ پیدا کرده است، بلکه توسط منشور حقوق بشر و آزادی کانادا و قانون حقوق بشر خود این کشور نیز حمایت و پشتیبانی می‌شود.
  • امنیت و ایمنی: کانادا به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا نیز شناخته می‌شود و از این نظر بین ۲۰ کشور برتر دنیا قرار دارد. سطح فساد و نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است. همین دلایل باعث شده است که این کشور یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای زندگی خانوادگی و زندگی حتی به عنوان یک خانم تنها به شمار بیاید.
  • فرصت‌های شغلی سودآور: در حال حاضر هزاران موقعیت شغلی برای مهاجرت پرستاری به کانادا وجود دارد و حقوق‌های آن‌ها به شدت به هم نزدیک و رقابتی است.

عنوان شغلی

درآمد    (دلار کانادا)

هماهنگ کنندگان و سوپروایزرهای پرستاری۶۰ تا ۸۷ هزار دلار
پرستاران رسمی و پرستاران روانپزشکی رسمیبیش از ۷۵ هزار دلار
پزشکان بهداشت اولیهنزدیک به ۸۱ هزار دلار
متخصصین بهداشت و دندانپزشکی (پرستار دندان پزشکی)نزدیک به ۴۰ هزار دلار
کمک پرستار رسمی با سابقه شغلینزدیک به ۵۰ هزار دلار
دستیاران پرستار، خدمتکاران بیمارستان و خدمات دهندگان بیمارانبیش از ۲۴ هزار دلار

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با نحوه دریافت ویزای کاری و مهاجرت به کانادا، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا