وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان

زمان مطالعه: 11 دقیقه

وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان چگونه است؟

علاوه بر افرادی که مستقیما برای کار در کانادا اقدام به مهاجرت می کنند، افرادی که به منظور تحصیل وارد کانادا می شوند یا با استفاده از ویزای همراه راه کانادا را پیش می گیرند نیز، تمایل به کار در این کشور را دارند. اما آیا ایرانیان می توانند در کانادا مشغول به کار شوند؟ شاید بهتر باشد که پاسخ به این سوال را به گونه ای دیگر مطرح کرد.

تمامی شهروندان خارجی که از توانایی های نسبتا مناسبی جهت کار برخوردار باشند، بدون توجه به ملیت خود، می توانند در کانادا مشغول به کار شوند.

راه های متفاوتی برای ورود به کانادا برای کار، وجود دارد که هر یک دارای شرایط خاصی است و نیاز به طی کردن پروسه ای کاملا متفاوت است.

باید به این نکته اشاره کرد که پروسه مهاجرت کاری به کانادا چندان ساده نیست به همین دلیل گاه به برخی از افراد با شرایط سنی مناسب توصیه می شود تا از راه میان بر برای ورود به بازار کار استفاده کنند.

موضوعاتی که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد عبارتند از:

  • شرایط بازار کار در کانادا
  • راه های میان بر برای کار در کانادا چیست؟
  • اجازه کار دانشجویی برای ایرانیان
  • کار ایرانیان در کانادا به عنوان همراه دانشجو
  • امکان کار در کانادا به زبان فارسی
  • راه های رسمی ورود ایرانیان به بازار کار کانادا
  • شرایط کار ایرانیان در کشور کانادا
مشاغل پردرآمد در کانادا برای دانشجویان بین المللی

شرایط بازار کار در کانادا

همواره اولویت هر بازار کار استخدام نیروی کار داخلی است چراکه حمایت های دولتی و محلی صورت گرفته، برای کارفرمایان نیز امتیازاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین هرچه نرخ بیکاری در کشوری بیشتر باشد، شانس کاریابی در آن نیز به مراتب کاهش پیدا می کند.

نرخ بیکاری در کانادا از 6.7 درصد در سپتامبر به پایین ترین حد پاندمی جدید 6.0 درصدی در نوامبر 2021 رسید، (کمتر از انتظارات بازار 6.6 درصد و در 0.3 درصد نسبت به نرخ بیکاری ثبت شده در فوریه 2020).

یک ماه متوالی کاهش یافت، زیرا انتاریو و کبک محدودیت‌های ظرفیت بیشتر و الزامات فاصله‌گذاری را در مکان‌هایی که قبلاً اثبات واکسیناسیون مورد نیاز بود، برداشتند. جمعیت بیکار 122000 نفر (-8.9 درصد به 1243800 نفر) کاهش یافت، در حالی که تعداد شاغلان 153700 نفر (+0.8 درصد به 19316100 نفر) افزایش یافت که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های بازار 37000 نفر بود. در همین حال، تعداد افراد در نیروی کار 32000 نفر (0.2 درصد به 20560000 نفر) افزایش یافت که به معنی نرخ مشارکت نیروی کار 65.3 درصد در نوامبر است که نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. منبع: آمار کانادا

 

در جدول زیر به مقایسه نرخ بیکاری در استان های مختلف کانادا خواهیم پرداخت.

بر اساس مدل‌های کلان جهانی Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در کانادا تا پایان این سه‌ماهه به 6.50 درصد برسد.

طبق مدل‌های اقتصادسنجی ما، پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت، نرخ بیکاری کانادا در سال 2022 حدود 6.20 درصد باشد.

راه های رسمی ورود ایرانیان به بازار کار کانادا

در این بخش به مسیرهای ممکن برای ورود ایرانیان به عنوان نیروی کار به کانادا اشاره خواهیم کرد اما پیش از آن ذکر دو نکته الزامی است. اول آنکه کانادا برای ارزش گذاری مدارک زبان به صورت یکدست از یک سیستم امتیاز بندی مشخصی به نام CLB استفاده می کند که مربوط به زبان انگلیسی است و برای زبان فرانسوی نیز از NCLC بهره می برد.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص کار در کانادا آشنایی با سیستم طبقه بندی مشاغل است که با نام اختصاری NOC معرفی می شود. بر اساس NOC مشاغل در کانادا به شکل زیر طبقه بندی می شوند:

  • مهارت نوع 0: مشاغل مدیریتی
  • مهارت سطح A: مشاغل حرفه ای که معمولا به مدرک دانشگاهی نیاز دارند.
  • مهارت سطح B: مشاغل فنی که معمولا به مدارک دیپلم یا فنی و حرفه ای نیاز دارند.
  • مهارت سطح C: مشاغل سطح متوسط که به مدارک دبیرستانی نیاز دارند.
  • مهارت سطح D: مشاغلی که نیاز به آموزش قبلی ندارند.
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست ؟
کی از بهترین راه های میان بر برای ورود به بازار کار کانادا، تحصیل در این کشور است. افرادی که مدرک تحصیلی خود را در کانادا دریافت می کنند، بر اساس قوانین این کشور می توانند معادل زمان دوره تحصیل خود در کانادا اقامت داشته باشند. این اقامت به این منظور به افراد اعطا می شود که بتوانند شغل مناسبی برای خود یافته و در نتیجه اقامت کانادا را برای خود و اعضای خانواده بدست آورند.
 
بدیهی است که همه افرادی که در کانادا تحصیل کرده اند، تمایل به کار در این کشور دارند و راه های زیادی برای آن ها وجود دارد. در ادامه در رابطه با برنامه های کاری موجود پیش روی فارغ التحصیلان و شهروندان خارجی در کانادا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. اما پیش از آن باید بررسی کرد که چه کسانی می توانند از اجازه کار پس از تحصیل در کانادا بهرمند شوند؟
 
در صورتی که فردی در دانشگاه های معتبر کانادا تحصیل کرده باشد، می تواند برای دریافت اجازه اقامت موقت برای کار در کانادا درخواست ثبت کند. باید به این نکته اشاره داشته باشیم که این اجازه به صورت خودکار فعال نخواهد شد و فرد باید حداکثر تا 180 روز پس از دریافت آخرین نمره خود، درخواست خود برای اجازه کار پس از اخذ مدرک را ارائه کند.
 
در صورتی که اجازه تحصیل دانشجو پیش از دریافت آخرین نمره خود، به پایان برسد نیز دو راه پیش روی فرد قرار خواهد داشت. در مرحله اول فرد می تواند از کانادا خارج شود و درخواست اجازه کار پس از تحصیل خود را ارائه دهد. از طرف دیگر نیز این فرصت را خواهد داشت تا با درخواست ویزای توریستی اقامت بلند مدت تری در کانادا داشته باشد. درخواست این کار نیز الزامی است چرا که تخلف اقامتی در کانادا می تواند منجر به اخراج از این کشور شود. این اجازه کار البته به افرادی داده خواهد شد که بیش از 8 ماه در کانادا تحصیل کرده باشند. طول مدت اجازه موقت بسته به مدت تحصیل فرد، می تواند 9 ماه تا 3 سال باشد.
یکی از ساده ترین راه های کار در کانادا، کار دانشجویی در این کشور است. 

نکته ای که در این رابطه بسیار حائز اهمیت است، عدم امکان کار قبل از شروع دوره تحصیل است. برای کار دانشجویی در کانادا، شرط اصلی شرکت در دوره های آموزشی تمام وقت است. از طرفی فرد باید اجازه تحصیل قانونی در اختیار داشته باشد و در اختیار داشتن شماره بیمه اجتماعی نیز الزامی است. اگر دانشجویی قصد کار خارج از محیط دانشگاه را داشته باشد، علاوه بر موارد فوق الذکر، باید در دوره های با طول بیشتر از 6 ماه ثبت نام کرده باشد که در نهایت به اخذ مدرک منجر شود.

 
اجازه کار به دانشجویان خارج از محیط دانشگاه تا سقف 20 ساعت در هفته است. 

البته خارج از زمان برگزاری کلاس ها فرد می تواند در دو کار نیمه وقت فعالیت کند یا به صورت اضافه کار در محیط کار خود بماند در حقیقت به عنوان یک نیروی کار تمام وقت بتواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. نکته قابل توجه در این باره آن است که فرد قبل و بعد از انجام کار تمام وقت، دانشجوی تمام وقت در کانادا باشد. در صورتی که فرد پیش از شروع دوره خود وارد کانادا شود، نمی تواند به صورت تمام وقت کار کند چرا که یکی از شروط کار ضمن تحصیل در کانادا، شروع دوره آموزشی است.

زمانی که دانشجو همسر یا فرزندان خود را به کانادا منتقل می کند، با هزینه های زندگی بیش تری روبرو خواهد شد اما اجازه کار بیشتری به او داده نمی شود. بنابراین در صورتی که فرد از تمکن مالی کافی برخوردار نباشد قادر به تامین مخارج زندگی خود نخواهد بود. همسر یا شریک قانونی دانشجو ممکن است بتواند در کانادا آزادانه کار کند اگر خودِ دانشجو:

  • اجازه تحصیل معتبر داشته باشد.
  • به صورت تمام وقت در کالج یا دانشگاهی تحصیل کند که در نهایت به وی یک مدرک معتبر اعطا شود.

البته ذکر این نکته نیز الزامی است که صدور این اجازه کار مستلزم سپری کردن چند ماه زمان است و عوامل متعددی در تسهیل روند آن دخیل هستند. اعتبار این اجازه کار نیز تنها تا پایان مجوز تحصیلی دانشجو است. درخواست دریافت اجازه کار تمام وقت برای همراه را شخصِ دانشجو می تواند به صورت آنلاین نیز ارائه دهد که به نوعی در پیشبرد سریع تر این پورسه نقش بسزایی دارد.

افرادی که مستقیما قصد کار در کانادا را دارند یا برای تحصیل وارد این کشور می شوند، قطعا به زبان انگلیسی تسلط نسبی خواهند داشت چراکه از الزامات ورود به کانادا برای این افراد در اختیار داشتن مدرک زبان است. با این وجود این محدودیت ها برای همراهان وجود ندارد. بنابراین ممکن است این سوال در ذهن آن ها پیش آید که آیا به زبان فارسی نیز می توان در کانادا کار کرد یا خیر؟!

پاسخ به این سوال کمی دشوار است اما می توان گفت که کار در کانادا به زبان فارسی غیر ممکن نیست اما ساده نیز بدست نمی آید. رستوران ها، فروشگاه های صنایع دستی و حتی فروشندگان فرش ایرانی و برخی مشاغل دیگر از این دست، به نیروی کار فارسی زبان نیز نیاز خواهند داشت اما حقیقت امر آن است که با توجه به عدم حضور ایرانیان در همه شهرهای کانادا به صورت قابل لمس، این دسته مشاغل به شهرهای خاص کانادا که حضور ایرانیان پررنگ تر است محدود می شود.

البته لازم به ذکر است که تسلط نسبی به زبان انگلیسی برای پذیرفته شدن در این مشاغل نیز الزامی است.

 

شرایط کار ایرانیان در کشور کانادا

چنانچه پیش تر نیز گفتیم،

راه های متفاوتی برای کار ایرانیان همچون سایر شهروندان جهان، در کشور کانادا وجود دارد که هر فرد باید بسته به شغل، تحصیلات، تسلط به زبان و سایر موارد نسبت به آن ها اقدام کند.

 

در حال حاضر، در صورتی که فردی شرایط مناسبی برای تحصیل در کانادا داشته باشد یا آن که همسر وی توانایی ورود به دانشگاه های کانادایی را در اختیار داشته باشد، می تواند از این طریق با آسودگی خاطر بیشتری خود را به بازار کار کانادا برساند.

مسیرهای مستقیم کاریابی در کانادا ممکن است یک سال یا بیش تر به طول بیانجامد و این مسئله تنها یکی از مشکلات ورود به کانادا به عنوان نیروی کار است. افراد برای ورود مستقیم به بازار کار کانادا همچنین به نمره زبان بیشتری نسبت به تحصیل نیاز خواهند داشت.

از همین رو با توجه به رزومه شخصی، به برخی از افراد توصیه می شود که از مسیر تحصیل وارد کانادا شوند. در صورتی که تمایل دارید تا شرایط شما در رابطه با امکان پذیری مهاجرت به کانادا بررسی شود می توانید با ما در ارتباط باشید.

در شبکه های مجازی ما را دنبال کنید.

   

5/5
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا