کمک هزینه تحصیل و وام OSAP

زمان مطالعه: 8 دقیقه

کمک هزینه تحصیل و وام OSAP

در این پست درمورد بهترین کمک از نوع وام در استان انتاریو که توسط دولت این استان و با همراهی دولت فدرال پرداخت می‌شود می‌پردازیم.

 

OSAP چیست؟

واژه OSAP در واقع اختصار عبارت Ontario Student Assistance Programاست که برنامه کمک به دانشجویان استان انتاریو معنا می‌دهد. این برنامه که توسط وزارت آموزش، کالج‌ها و دانشگاه‌های انتاریو MTCU اجرا می‌شود وظیفه دارد منابع دولتی این استان و همچنین منابع دولت فدرال را که در همین جهت یعنی کمک به ادامه تحصیل دانشجویان استان تخصیص یافته در قالب کمک‌های مالی به افراد واجد شرایط ارائه دهد.

اهمیت این برنامه در چند نکته مهم است.
🔹 اول گستردگی آن. هیچ‌ یک از برنامه‌های حمایت تحصیلی استان در بخش‌های دولتی و خصوصی چنین پوششی ندارند و از آنجا که استان انتاریو با اختلاف زیاد، پرجمعیت‌ترین استان کانادا است (با اسکان بیش از ۱۳ میلیون نفر) و بیشترین میزان دانش‌آموزان و دانشجویان را دارد این پوشش بیشتر اهمیت می‌یابد.

🔹 دوم شرایط مناسب‌تر این وام تحصیلی در مقایسه با سایر وام‌های آموزشی ممکن برای ساکنان استان از طریق موسسات خصوصی و بانک‌ها است البته شرایط این وام در مقایسه با سایر استان‌ها مثلا استان کبک در رتبه اول قرار نمی‌گیرد اما برای ساکنان استان تورنتو چنین است.

🔹 سوم شرایط مناسب و مساعد بازپرداخت آن است که سبب شده تا تمایل برای دریافت این وام بسیار زیاد باشد.

🔻 سه دسته کلی کمک‌های مالی وجود دارند:

✴️ پیش‌پرداختی، ✴️ در حین تحصیل و ✴️ پس از تحصیل.

همانطور که از اسامی آنها مشخص است این تقسیم‌بندی بر اساس زمانی است که متقاضی می‌تواند کمک مورد نظر را دریافت کند.
مثلا وام تحصیلی را باید قبل از آغاز تحصیل و به محض دریافت پذیرش (یا همزمان با آن) تقاضا داد و تصویب آن هم معمولا قبل از آغاز تحصیل انجام می‌شود.
برخی از کمک‌ها در زمان تحصیل و بسته به وضعیت مالی دانشجو و یا وضعیت درسی او تحقق می‌پذیرد اما نوع سوم که شاید اغلب مخاطبان این سایت کمتر با آن اشنایی داشته باشند به نحوه بازپرداخت اقساط پس از اتمام تحصیل مربوط می‌شود.

🔴 نکته: وام دولتی OSAPاز نوع کمک‌های قبل از آغاز تحصیل است. البته منعی برای درخواست آن بعد از آغاز تحصیل وجود ندارد هر چند که ممکن است این تاخیر به از دست دادن بخشی از آن منجر شود.
🔴 نکته: توجه داشته باشید همواره زودتر از شروع دوره درخواست کنید. فرد میتواند حتی قبل از پذیرفته شدن در دوره مورد نظر خود درخواست دهد.

🔻چه کسی واجد شرایط است؟

این کمک هزینه جهت ساکنین انتاریو برنامه ریزی گردیده است که شهروند کانادایی می باشند و یا اقامت دائم دارند.
دولت جهت مشخص نمودن واجدین شرایط، موارد زیر را مد نظر قرار خواهد داد:

✔️ وضعیت فرد ( به طور مثال تاهل یا دانشجوی وابسته)
✔️ مرکز آموزشی تحصیلی ( مرکز تحصیلی می بایست مورد تایید OSAP قرار گیرد)
✔️ برنامه آموزشی
✔️ نوع دوره آموزشی ( تمام یا نیمه وقت)
✔️ طول مدت آموزش
✔️ پیشرفت آکادمیک
✔️ هزینه تحصیل
✔️ سهم درآمد مالی فرد و خانواده اش

شما واجد شرایط دریافت OSAP نخواهید بود چنانچه:
☑️ در حال حاضر وام دانشجویی گرفته باشید.
☑️ در مرحله کنترل تمکن مالی رد شوید.
☑️ اعلام ورشکستگی کرده باشید.
☑️ دانشجوی بین المللی باشید.
 

🔻 مقدار مبلغ OSAP چقدر می باشد؟

هزینه‌های دوران تحصیل: مقدار مبلغی که دانشجو برای پرداخت هزینه‎هایی مانند پرداخت شهریه، خرید کتاب، هزینه‌های زندگی فردی و هزینه های مراقبت از فرزندان و حتی تامین تجهیزات زندگی که نیاز دارد.

شرایط مالی فرد: مبلغ وامی که به فرد تعلق می‌گیرد وابسته به مسائل درامدی فرد و دیگر فاکتورهایی که مربوط به خود خانواده خویش می‌باشد.

موردی مهمی که باید توجه کرد این است که چنانچه فرد از کمک های اجتماعی استفاده کند حتما بایستی این مورد را به فرد مسئول پرونده خود اطلاع دهد و وی را در جریان این امر قرار دهد و در غیر این صورت دچار مشکلات قانونی می‌شوید.

  • مدت دوران تحصیل: پارت تایم و یا فول تایم

فرمول کلی آن به شکل ذیل می‌باشد:

کمک هزینه = میزان مبلغی که خود شخص و یا خانواده وی میتواند پرداخت کند.

این کمک هزینه می تواند شامل موارد زیر باشد :

🔽 Bursary
🔽Scholarship
🔽برنامه های کار در حین تحصیل
🔽برنامه های کارهای تابستانی

وام Scholarships

این نوع وام براساس شرایطی که فرد دانشجو‌ دارد تنظیم می‌شود که همگی آنها به شرایط درسی و تحصیلی فرد متقاضی بستگی دارد.

منبع تامین این نوع از وام تحصیلی در کانادا منابعی است که دولت در اختیار دانشجویان قرار می دهد و‌ یا منابعی که موسسات خصوصی و یا دانشگاه ها در کانادا در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که به این نوع از وام تحصیلی در کانادا Fellowship هم‌ گفته می‌شود.

برای دریافت این بورسیه تحصیلی کانادا، فرد خواهان بورسیه در کانادا می‌بایست دارای صلاحیت‌های بالای درسی و تحصیلی از قبیل معدل بالای تحصیلی، ارائه مقاله و در بعضی مواقع نمره زبان انگلیسی مناسب باشد.

 

وام Grants-Bursaries

این دسته از بورسیه تحصیلی در کانادا مربوط به شرایطی است که فرد دانشجو‌ نیاز مالی پیدا کند و از منابعی که از قبل مشخص شده است به دانشجویان کمک مالی داده می‌شود.

نکته مهم این می‌باشد که هر ۳ نوع از این فاند‌ها و یا همان بورسیه تحصیلی در کانادا غیر قابل بازگشت هستند و نیاز به باز پرداخت این وام‌ها نیست.

 

وام Bursary
این گونه از وام مربوط به دوره‌های تخصصی می‌باشد که توسط کالج‌ها و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تعلق دارد.زمان گرفتن این نوع وام تقریبا ۵ هفته زمان می‌برد و هدف از اخذ آن باید مشخص باشد.

به طور مثال شما قصد دارید که یک دوره درس را در یک کالج بگذرانید که هزینه ثبت نام آن ۱۲۰۰ دلار می‌شود باید از ۵ هفته قبل از ثبت نام آن دوره باید برای وام bursary اقدامات خود را شروع کنید و‌ پس از مورد تایید شدن آن مبلغ ۲۰۰ دلار را خودتان پرداخت کنید و الباقی یعنی ۱۰۰۰ دلار آن را از این طریق پرداخت کنید.

باید دانشجویان به این نکته توجه کنند که با توجه به اینکه این وام باز پرداخت ندارد شما باید به مدت یکسال کامل را در کشور کانادا زندگی کرده باشید و بعد از گذشت این مدت حق استفاده و‌ درخواست کردن این نوع از وام را دارا خواهید بود.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا