آزمون های زبان انگلیسی مورد پذیرش کانادا

زمان مطالعه: 12 دقیقه

آزمون های زبان انگلیسی مورد پذیرش کانادا

تفاوت CELPIP و IELTS و PTE چیست؟

یکی از اولین کارهایی که باید قبل از مهاجرت به کانادا انجام دهید، شرکت در آزمون زبان است. این آزمون توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای تعیین میزان سازگاری و ادغام در کشور استفاده می شود.

کانادا دو زبان رسمی دارد: انگلیسی و فرانسوی، اما ما روی آزمون‌های انگلیسی که می‌توانید شرکت کنید و توسط دولت کانادا به رسمیت شناخته می‌شوند، تمرکز می‌کنیم. سه آزمون اصلی زبان انگلیسی عبارتند از برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP)  و سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS).

 

  • پیشبینی میشود از ابتدای سال 2024، IRCC آزمون زبان جدید – آزمون پیرسون انگلیسی (PTE): Essential را برای برنامه های مهاجرتی خود می پذیرد.

ما نمی توانیم CELPIP vs IELTS vs PTE را بدون باز کردن جزئیات هر سیستم ذکر کنیم تا بتوانید سیستم مناسب را انتخاب کنید.

در حالی که هر سه آزمون برای درخواست ویزای شما پذیرفته می شود، شباهت ها و تفاوت های مختلفی وجود دارد. مهم ترین شباهت این است که همه آنها آزمون های صلاحیت زبان انگلیسی هستند. آنها مهارت های زبانی شما را بر اساس چهار جزء حیاتی درجه بندی می کنند:

  • مکالمه
  • شنیداری
  • نوشتاری
  • خواندن

اگر در زبان فرانسه مهارت بیشتری دارید، می توانید در آزمون d’évaluation de français (TEF) شرکت کنید تا مهارت های زبان فرانسوی خود را ثابت کنید. شما همچنین می توانید این آزمون را علاوه بر آزمون انگلیسی خود برای افزایش امتیازات سیستم رتبه بندی جامع (CRS) خود انجام دهید و شانس بیشتری برای دریافت اقامت دائم کانادا به شما می دهد.

تفاوت CELPIP و IELTS و PTE چیست؟

برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP)

آزمون CELPIP به شما اجازه می دهد تا درک خود را از زبان انگلیسی نشان دهید. این آزمون توانایی های انگلیسی شما را در چندین سناریو روزمره می سنجد، از جمله صحبت با همکاران و مافوق در محل کار، گفتگو با دوستان، خواندن، تفسیر و واکنش به مطالب نوشته شده.

توجه داشته باشید که دو تست CELPIP وجود دارد: تست عمومی CELPIP و تست General-LS. دولت کانادا آزمون LS را به رسمیت نمی شناسد زیرا تنها دو مهارت از چهار مهارت مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا را آزمایش می کند. IRCC نتایج این آزمون را نمی پذیرد.

 

  • هزینه: 300 دلار کانادا
  • مدت: سه ساعت
نتایج:

پس از ثبت نام، نتایج خود را به صورت آنلاین بررسی کنید. پنج روز پس از انجام آزمون می توانید این موارد را در پروفایل خود مشاهده کنید. نتایج شما بسته به میزان آمادگی و عملکرد شما متفاوت خواهد بود. آنها روی یک سیستم امتیازی کار می کنند که از کدها تا 12 امتیاز را شامل می شود. مثلا:

  • NA- اجرا نشد، یعنی جزئیات آزمون دریافت نشد
  • M- حداقل مهارت، عدم ارائه اطلاعات کافی برای دسترسی به نتایج
  • رنج 3-12 از برخی مهارت ها تا مهارت های پیشرفته را شامل می شود

کشورهای برگزارکننده آزمون

می توانید برای آزمون CELPIP به صورت آنلاین ثبت نام کنید و در کشور خود در آزمون شرکت کنید.

اطمینان حاصل کنید که متوجه شده اید کجا می توانید در کشور خود در آزمون شرکت کنید. شما می توانید یک مرکز تست CELPIP در کشورهای زیر پیدا کنید:

  • استرالیا
  • کانادا
  • چین
  • هندوستان
  • جمهوری کره
  • نیجریه
  • فیلیپین
  • سنگاپور
  • امارات متحده عربی
  • ایالات متحده
  • انگلستان

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS)

این آزمون یک استاندارد بین المللی برای ارزیابی مهارت شما در زبان انگلیسی است. در حال حاضر این آزمون محبوب ترین زبان در جهان است. نه تنها برای مهاجرت به کانادا، بلکه برای تحصیل و کار نیز به این آزمون نیاز دارید. دو نوع تست وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • آیلتس آکادمیک
  • آیلتس جنرال

لطفاً توجه داشته باشید که دولت کانادا گزینه آکادمیک برای اکسپرس انتری را نمی‌پذیرد و فقط در صورتی آن را برای تحصیل می‌پذیرد که برای استریم مستقیم دانشجویی (SDS) درخواست دهید.

افراد و سازمان ها در سراسر جهان به دلیل بی طرفی، قابل اعتماد بودن و استانداردهای با کیفیت بالا به آیلتس متکی هستند. برای همه شرکت کنندگان در آزمون، صرف نظر از ملیت، پیشینه فرهنگی، جنسیت یا شرایط خاص، منصفانه است.

آزمون جنرال آیلتس بر توانایی های رایج زبان انگلیسی تمرکز دارد که در محیط های اجتماعی و حرفه ای به آن نیاز دارید.

 

  • قیمت: 140-310 دلار (بسته به کشور)
  • مدت: 2 ساعت و 45 دقیقه
نتایج:

می توانید با ورود به پورتال آزمون گیرنده، نتایج خود را پیش نمایش کنید. اگرچه نتایج آیلتس به مدت 28 روز به صورت آنلاین در دسترس است، اما نباید به عنوان گواهی رسمی عملکرد شما در نظر گرفته شود.

  • تست مبتنی بر کاغذ: نتایج خود را 13 روز تقویمی پس از تاریخ آزمون مشاهده کنید.
  • تست آنلاین: نتایج خود را 3 تا 5 روز تقویمی پس از تاریخ آزمون مشاهده کنید.

با اثبات شایستگی خود در این چهار مهارت، می توانید برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید و مطمئن باشید که امتیازات شما به IRCC کمک می کند تا به نفع شما تصمیم بگیرد.

آزمون انگلیسی پیرسون (PTE)

از سال 2023، IRCC یک آزمون جدید زبان برای CLB را می پذیرد: PTE Essential. این آزمون مهارت زبان انگلیسی را برای اقامت دائم یا شهروندی کانادا ثابت می کند. این نوعی از PTE Academic با تمرکز حرفه ای، واقعی و غیر آکادمیک است تا الزامات مهارت زبان IRCC را برآورده کند.

PTE در درجه اول بر تست زبان انگلیسی در سطح بین المللی متمرکز است، که به شما کمک می کند در کانادا و در سطوح مختلف با سایر کشورهای انگلیسی زبان کار کنید. این آزمون نمرات بسیار دقیقی از 90 را ارائه می دهد.

نتایج:

  • از آنجایی که این آزمون کاملاً مبتنی بر رایانه است، می تواند نتایج را در عرض 48 ساعت پس از اتمام آزمون ارائه دهد.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که از تمام منابع آماده‌سازی در دسترس خود استفاده کرده‌اید و بهترین امکان را برای گرفتن نمره آزمون مورد نیاز خود دارید، باید با یک مشاور مهاجرتی کانادا (RCIC) صحبت کنید. وکلای مهاجرتی ما می توانند دوره ها و تاکتیک های آمادگی را برای شما ارائه دهند تا از آزمون های مهارت زبان انگلیسی خود بیشترین بهره را ببرید.

علاوه بر این، آنها می توانند فرم های درخواست شما را پر کنند، به شما کمک کنند اسناد خود را تهیه کنید، از واجد شرایط بودن شما برای برنامه انتخابی خود اطمینان حاصل کنند،

پس از ارسال، درخواست خود را پیگیری کنید و مشاوره و پشتیبانی لازم را در هر مرحله از فرآیند درخواست به شما ارائه داده خواهد شد.

معیار چگونگی تبدیل نمرات این آزمون به CLB هنوز اعلام نشده است. لطفاً توجه داشته باشید که در حالی که چندین نوع PTE وجود دارد، تنها موردی که IRCC می پذیرد PTE Essential است.

  • قیمت: –
  • طول: 1 ساعت و 53 دقیقه – 2 ساعت و 20 دقیقه
گرفتن آزمون

با وجود اینکه یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر است، نمی توانید PTE را به صورت آنلاین شرکت کنید. تمام تست ها باید در مراکز رسمی برگزار کننده آزمون انجام شود. مراکز آزمون PTE در حال حاضر در 239 کشور جهان هستند و قیمت ها بسته به کشور شما متفاوت است. برای رزرو آزمون خود باید به وب سایت PTE مراجعه کنید.

معیار زبان کانادایی (CLB)

معیارهای زبان کانادایی توسط برنامه های مهاجرت استفاده می شود تا تضمین کند که افراد مهارت های ارتباطی مورد نیاز برای زندگی روزانه در کانادا را توسعه می دهند.

اگر قصد نقل مکان به کانادا را دارید، باید اهمیت سطح CLB خود را درک کنید.

معیارهای زبان کانادایی (CLB) 12 سطح مهارت را در چهار مهارت اصلی زبان تعریف می کند: شنیداری، مکالمه، خواندن و نوشتاری. در کانادا، CLB توانایی های زبانی کسانی را که انگلیسی یاد می گیرند، تشریح می کند.

برای هر مهارت زبانی معیار متفاوتی به شما داده می شود که نشان می دهد چقدر می توانید در آن مهارت زبانی کار کنید.

CLB به سه فاز تقسیم می شود. مرحله اول بر مهارت های زبانی اساسی تمرکز دارد (معیارهای 1 تا 4).
مرحله دوم بر مهارت های زبانی متوسط تمرکز دارد (معیارهای 5 تا 8). در نهایت، مرحله سوم بر مهارت های پیشرفته تمرکز دارد (معیارهای 9 تا 12).

آمادگی برای آزمون زبان

یکی از سوالاتی که در آزمون های زبان انگلیسی مطرح می شود، آسان بودن آن ها است که به طور کلی به آمادگی بستگی دارد. چه انگلیسی زبان اول شما باشد یا نه، همیشه باید برای آزمون زبان خود آماده شوید.

یکی از بزرگترین دلایلی که حتی انگلیسی زبانان بومی در آزمون مردود می شوند، عدم اطمینان از نحوه پاسخ دادن به سؤالات و عدم درک سیستمی است که این آزمون های انگلیسی برای تعیین مهارت زبان شما استفاده می کنند.

CELPIP، IELTS و PTE دارای آزمون‌های تمرینی هستند که می‌توانید قبل از آزمون اصلی خود را محک بزنید، اگرچه ممکن است این آزمون‌ها کامل نباشند، همچنین ویدیوهای YouTube شما را در پاسخ به سؤالات راهنمایی می‌کنند.

توضیح CLBها و ارتباط آن با IELTS

بهترین کار برای شما این است که یک دوره آمادگی بدهید تا شما را راهنمایی کند که آزمون چگونه خواهد بود و شما را برای هر بخش آماده کند. آزمون دادن مهارتی است که می توانید به طور مداوم آن را ارتقا دهید.

سوالات متداول:

هر سه آزمون دو سال اعتبار دارند.

نتایج شما باید هنگام باز کردن پروفایل خود برای اکسپرس انتری و زمانی که درخواست می دهید دارای اعتبار باشد.

وقتی پروفایل اکسپرس انتری خود را باز می کنید، باید نتایج خود را به درستی وارد کنید.

اگر نتایج شما به اندازه کافی بالا باشد، بر اساس برنامه ای که برای آن درخواست داده اید، یک دعوت نامه برای درخواست دریافت خواهید کرد. همچنین باید هنگام ارسال مدارک تکمیلی، نتایج زبان خود را ارسال کنید.

شما ممکن است در امتحان نمره قابل قبولی بگیرید، اما ممکن است این نمرات برای قبولی در برنامه مهاجرتی مورد نظر شما کافی نباشد. “نمرات پاس” شما به هدف شما بستگی دارد.

اگر می خواهید با استفاده از برنامه تجارت ماهر فدرال به کانادا مهاجرت کنید، به سطح 4 CLB برای خواندن و نوشتن و سطح 5 CLB برای صحبت کردن و شنیدن نیاز دارید. برای مهاجرت با استفاده از برنامه کارگر ماهر فدرال، شما به حداقل 7 CLB در هر چهار دسته نیاز دارید.

وقتی صحبت از ترجیح دولت کانادا می شود، RCIC دیوید آلون می گوید: “هیچ تفاوت واقعی وجود ندارد، آنها فقط انواع مختلفی از سوالات دارند.”

این بدان معنی است که هر سه به عنوان آزمون های رسمی زبان انگلیسی پذیرفته می شوند.

اگر قصد مهاجرت از خارج از کشور به کانادا را دارید، اما توجه کنید که CELPIP فقط در کشورهای بسیار کمی در دسترس است، آیلتس و PTE دارای مراکز آزمون بیشتری در سراسر جهان هستند.

اکنون که درباره CELPIP vs IELTS vs PTE اطلاعات بیشتری کسب کرده اید، می توانید گام بعدی را در سفر خود برای مهاجرت به کانادا بردارید. آزمون زبان کانادایی بخش مهمی از این فرآیند است.

بهترین راه این است که قبل از آزمون بررسی کنید که به چه امتیاز و نمره ای برای مهاجرت به کانادا از روش مورد نظر خود نیاز دارید سپس هنگامی که نتایج ارزیابی را دریافت کردید و دانستید که برای مهاجرت به کانادا به چند امتیاز زبان نیاز دارید، می توانید دوره ای را برای کمک به شما در آزمون زبان انتخابی خود شروع کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با نحوه دریافت ویزای کاری و مهاجرت به کانادا، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا