دانشگاه منیتوبا (University of Manitoba)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

دانشگاه مانیتوبا، یک دانشگاه تحقیقات محور دولتی با بیش از 31000 دانشجو در سطوح لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می باشد. این دانشگاه در سال 1877 بنیان گذاری شد، که از این رو قدیمی ترین دانشگاه در غرب کانادا محسوب می شود. مانیتوبا همچنین بزرگترین دانشگاه تحقیق محور در منطقه می باشد و بیش از 100 مدرک، دیپلم و گواهی نامه در سطح لیسانس در اختیار دانشجویان قرار می دهد.   

دانشجویان دانشگاه مانیتوبا با اختلاف بیشترین تعداد برندگان اسکالرشیپ رودز را در بین تمام دانشگاه های غرب کانادا دارا می باشد. این اسکالرشیپ به دانشجویان اجازه می دهد که در دانشگاه آکسفورد ادامه تحصیل بدهند.

دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه نیز بالاترین آمار قبولی در امتحان مجوز داروسازی را در کشور دارا می باشند.

از افراد مشهوری که در این دانشگاه تحصیل کرده اند می توان به پروفسور فیلیپ جیمز پیبلز برنده جایزه نوبل فیزیک سال 2019 اشاره کرد. این آمار های عالی دانشجویان به این دلیل است که دانشجویان در دانشگاه مانیتوبا نه تنها توسط اساتید نمونه تعلیم می بینند بلکه این موقعیت را دارند که حتی از دوره لیسانس تحقیقات در کنار این اساتید را تجربه کنند.

 

نوآوری در دانشگاه مانیتوبا جایگاه ویژه ای دارد. تحقیقات در زمینه های نانوتکنولوژی، تغذیه کاربردی، بیماری ایدز و تغییرات آب و هوایی این دانشگاه بسیار پیشرفته و نوآورانه است.

دانشگاه با پارک تکنولوژی و تحقیقات اسمارتپارک قراراداد همکاری دارد، که این موضوع بودجه لازم جهت ادامه و پیشرفت تحقیقات علمی و کاربردی را در اختیار دانشگاه قرار می دهد. اسمارتپارک در حال حاضر شامل 30 شرکت فوق پیشرفته مانند مرکز غذا و داروی کاربردی ریچاردسون و شرکت کنجین می باشد.

با وجود برنامه ها و رشته های معروف بین المللی و محققان با شهرت جهانی ، هزینه های تحصیلی کمتر از بیشتر دانشگاه ها در کانادا و هزینه های کم سکونت در شهر وینینپگ، دانشجویان این دانشگاه از یک فرصت تحصیلی عالی با هزینه ای مناسب بهره می برند.  در این ویدیو دانشجویان دانشگاه از موقعیت های برتری که دانشگاه در اختیارشان می گذارد صحبت می کنند.

مقاطع و پروگرم های ارائه شده:

دانشگاه مانیتوبا جزو 15 دانشگاه برتر در کانادا و جزو 50 دانشگاه برتر تحقیقاتی است. این دانشگاه بیش از 100 رشته مختلف در سطح لیسانس، 95 رشته در سطح فوق لیسانس 47 رشته در سطح دکترا  را در 24 دانشکده خود ارائه می دهد. با توجه به این آمار دانشگاه مانیتوبا بیشتر از هر دانشگاه دیگری در منطقه موقعیت تحقیقات و تحصیل را در اختیار شما قرار می دهد.

در جدول زیر نمونه ای از بهترین و محبوب ترین رشته های این دانشگاه را به همراه هزینه تحصیل سالانه در آنها مشاهده می نمایید:

شرایط پذیرش در پروگرم های مختلف:

در حال حاضر 31020 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که از این میزان، 26521 نفر در سطح لیسانس و 3795 دانشجو در سطوح فوق لیسانس و دکترا مشغول به تحصیل می باشند. طبق آخرین آمار دانشگاه بیش از 20 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی از بیش از 140 کشور مختلف تشکیل می دهند.

دانشگاه مانیتوبا سالانه در سه مرحله در ترم های پاییز ، زمستان و تابستان دانشجو می پذیرد. به طور میانگین شانس قبولی شما در این دانشگاه 53 درصد می باشد. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل در کانادا با شانس تحصیل در زمینه های جذاب و مختلف مانند هنر، بزینس، علوم پایه، مهندسی، حقوق و غیره می باشد. 

پذیرش در دوره لیسانس:

 هزینه در خواست پذیرش در سطح لیسانس برای دانشجویان بین المللی 120 دلار کانادا می باشد و شرایط و الزامات کلی جهت پذیرش به شکل زیر است :

  • پایان دوره پیش دانشگاهی و شرط معدل حداقل 14 با کمترین نمره هر درس 12 برای دیپلم و پیش دانشگاهی بیشتر رشته ها شرط گذراندن دروس خاصی را در دوره دبیرستان جهت پذیرش در آن رشته دارا می باشند.
  • مدرک زبان
  • ورود مستقیم نیاز به معدل حداقل 17 را دارا می باشد
  • ویزا تحصیلی

این دانشگاه برای پذیرفتن ایرانیان در دوره لیسانس داشتن مدرک پیش دانشگاهی را الزامی اعلام کرده و یک حداقل معدل برای دوره دیپلم و پیش دانشگاهی در نظر گرفته. برای برخی از رشته ها این حداقل معدل 14 می باشد که هیچ درسی نباید کمتر از 12 شده باشید.

برای برخی دیگر حداقل معدل 16 و حداقل نمره 14 در نظر گرفته شده است ( مانند رشته های مهندسی) برای رشته های پزشکی و اقتصاد حداقل معدل 17 و کمترین نمره 14 در نظر گرفته شده است.

پذیرش در دوره فوق لیسانس :

دانشگاه مانیتوبا بیش از 95 رشته در شاخه های علوم دامی، اقتصاد، شیمی، ژنتیک، جغرافی، تاریخ و حقوق ارائه می دهد.  هزینه بررسی در خواست پذیرش شما در این سطح معادل 100 دلار کانادا می باشد. شرایط کلی پذیرش به شکل زیر است:

  • داشتن مدرک لیسانس چهار ساله با شرط معدل مشخص
  • ریز نمرات رسمی تمام سطوح گذرانده شده ( لیسانس، پیش دانشگاهی، دیپلم)
  • مدرک زبان
  • رزومه
  • نامه انگیزه 
  • نمونه توانایی نوشتار
  • کپی گواهی تولد 
  • عکس پاسپورت 
  • GRE=550 برای بخری رشته ها نمره 
  • معدل لیسانس به صورت میانگین باید 17 باشد

بررسی درخواست شما توسط دانشگاه بین 3 تا 5 روز کاری  به طول می کشد و دانشگاه نامه قبولی و یا رد شدن شما به صورت الکترونیکی ارسال می کند.

پذیرش در دوره دکتر:

دارندگان مدرک فوق لیسانس با معدل حداقل 17 به علاوه شرایط بالا می توانند جهت پذیرش در دوره دکترا اقدام کنند. در مجموع نکته جالب در مورد این دانشگاه این است که به طور خاص طریقه بررسی و تبدیل معدل را برای دانشجویان ایرانی مشخص کرده است.

در کل روش این محاسبه به این شکل است که معدل یکسال آخر دو مدرک قبلی شما را با یک ضریب مشخص محاسبه می کند و معادل کانادایی را بدست میاورد .

الزامات زبان:

دانشگاه مانیتوبا یک شرط نمره زبان یکسان برای رشته های مختلف در سطوح تحصیلی مختلف قرار داده است که این میزان حداقل نمره 6.5 آیلتس می باشد. جدول کامل تمام مدارک زبان مورد قبول را در زیر مشاهده می نمایید : 

Test name
Minimum score required

IAEP
(Intensive Academic English Program)

Pass Level 5/AEPUCE (Academic English Program for University and College Entrance) with a minimum of 65% overall

IELTS (Academic module) 
(International English Language Testing System)

6.5 overall

CAEL
(Canadian Academic English Language Assessment)

60 overall 
60 in each subject

Internet-based TOEFL (TOEFL-iBT®)
(Test of English as a Foreign Language)
University of Manitoba institutional code: 0973

Overall score of 86
20 in Reading
20 in Writing
20 in Listening
20 in Speaking

Pearson Test of English Academic

61 overall

شرایط بورسیه و فاند های دانشگاه:

دانشگاه مانیتوبا سالانه بیش 2800 اسکالرشیپ و بورسیه در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

ارزش کلی این اسکالرشیپ ها معادل 17 میلیون دلار کانادا و ارزش کلی بورسیه ها معادل 6 میلیون دلار کانادا می باشد. از اینها 1600 اسکالرشیپ به دانشجویان جدید دانشگاه در تمامی سطوح داده می شود.

این اسکالرشیپ بر دو پایه موفقیت های آکادمیک و نیاز مالی داده می شوند. در ادامه به بررسی انواع این اسکالرشیپ ها می پردازیم:

اسکالرشیپ های دوره لیسانس:

این اسکالرشیپ ها مختص دانشجویان بین المللی توسط دانشگاه جهت کمک به دانش آموزان نمونه ای که قصد تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه مانیتوبای کانادا را دارند قرار داده شده است.

شرایط پذیرش در این اسکالرشیپ:

  • شما باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی دارای اجازه تحصیل در کانادا را داشته باشید 
  • درخواست پذیرش شما به دانشگاه در دانشکده مورد نظرتان تا قبل از اول مارچ ثبت گردیده باشد 
  • باید به عنوان دانشجوی بین المللی ثبت نام شده باشید و هزینه های دانشجویان بین المللی را بپردازید 
  • حداقل معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما 17 باشد

این ها شرایط کلی اسکالرشیپ های مختلف برای شما هستند هر اسکالرشیپی ممکن است شرایطی اضافه ای را درخواست کرده باشد.

بورسیه های دانشجویان بین المللی دانشگاه مانیتوبا:

این بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی جدید و یا آنان که مشغول ادامه تحصیل هستند موجود می باشد. بورسیه دوره لیسانس دانشجویان بین المللی می تواند از 100 دلار کانادا تا 1000 دلارکانادا ( به صورت سالانه) متغیر باشد. موارد اصلی اعلام شده جهت پذیرفته شدن در این بورسیه ها :

  • اثبات نیاز مالی جهت ادامه و یا اتمام دوره لیسانس 
  • ثبت انتخاب حداقل 60 درصد واحد ها لازم برای یک ترم کامل 
  • داشتن حداقل معدل کل ( در هنگام تحصیل در این دانشگاه) 15 
  • شروع ارسال درخواست از اول ماه آگوست و پایان آن اول اکتبر می باشد.

فاند و اسکالرشیپ های دانشجویان بین المللی در دوره های فوق لیسانس و دکترا:

برای دوره های فوق لیسانس و دکترا دانشگاه مانیتوبا معادل 2 مییلیون دلار کانادا را جهت حمایت از دانشجویان برتر در نظر گرفته است. این جوایز به دانشجویانی که توانایی های علمی و آکادمیک خود را نشان داده اند تعلق می گیرد.

توانایی های رهبری، حضور پررنگ در مجامع دانشجویی و داشتن اهداف دراز مدت از نکات مهم دیگریست که در پروسه تصمیم گیری برای اهدای این جوایز در نظر گرفته می شود.

برخلاف دوره لیسانس تصمیم گیری در مورد اهدای این جوایز بر عهده دانشکده شما می باشند و جوایز مستقیم از سمت دانشکده اهدا می گردد.

جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا

شهریه ها:

هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در سطح لیسانس در دانشگاه مانیتوبا بین 17 هزار تا 23.5 هزار دلار کانادا در هر سال بسته به رشته متغییر می باشد.

دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه موظف هستند در ابتدای هر ترم هزینه تحصیل خود را بپردازند. هزینه هر ترم فوق لیسانس در این دانشگاه بین 6 هزار تا 17 هزار دلار کانادا می باشد.

تنها رشته های مربوط به دندان پزشکی با فاصله زیاد از باقی رشته ها می باشند و هزینه هر ترم آن ها بین 16 هزار تا 41 هزار دلار کانادا می باشد

دانشگاه همچنین هزینه تحصیل برای هر ترم در دوره دکترا را برای دانشجویان کانادایی و بین المللی یکسان در نظر گرفته  این هزینه را معادل  2,670.38 دلار کانادا اعلام نموده است.

شرایط خوابگاه و کمپس دانشگاه:

کمپس های دانشگاه شامل محوطه اصلی دانشگاه فورت گری با مساحت 676 هزار متر مربع ، محوطه باناتین در مرکز شهر مجاور مرکز علوم پزشکی وینیپگ و چندین محوطه کوچک در اطراف شهر می باشد.

دانشگاه همچنین دارای 4 ساختمان خوابگاه، آرتور  وی مارو، مری اسپیچلی هال، پمبینا هال و خوابگاه کالج دانشگاه، با ظرفیت در مجموع 1350 نفر می باشد. تمامی اتاق ها در این خوابگاه ها مبله می باشند و دارای آپشن برنامه غذایی هستند. مکان مطالعه، اتاق تلوزیون، رختشورخانه، انباری، خط تلفن، اینترنت پر سرعت و پارکینگ از دیگر امکانات مشترک در تمامی این خوابگاه ها است.

هزینه های ثابت خوابگاه شامل 40 دلار برای مجوز خوابگاه و 60 دلار برای بیمه حوادث می باشد که به صورت ترمیک دریافت می گردد. 

 

هزینه اتاق بین 4019 دلار تا 4298 دلار برای یک هر ترم می باشد.

این میزان با توجه به اتاقی که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود.

همچنین دانشگاه انواع مختلف پلن های غذایی را هم همراه با قرارداد خوابگاه ارائه می کند که در صورت استفاده برای هر ترم بسته به نوع برنامه انتخاب شده می تواند از 1456 دلار تا 2855 دلار متغیر باشد.  در همین راستا هزینه یک سال اقامت در خوابگاه های این دانشگاه می تواند بین 8696 تا 14406 دلار کانادا بشود.

دانشگاه همچنین شرایط زندگی خارج از خوابگاه را برای کسانی که می خواهند مستقل زندگی کنند ولی به مکان فیزیکی دانشگاه نزدیک باشند فراهم کرده است.

در اطراف دو محوطه اصلی دانشگاه، فورت گری و محوطه بانتین خانه های دانشجویی متعددی با سرویس اتوبوسی مستمر برای راحتی شما وجود دارد. خانه های در فاصله 8 کیلومتری دانشگاه با اجاره ای به صورت میانگین بین 246 تا 701 دلار برای هر ماه موجود می باشند.

❓همانطور که دیدید دانشگاه مانیتوبا با آنکه یکی از برترین دانشگاه ها در کانادا می باشد، شرایط به نسبت ساده تری برای پذیرش وهمچنین هزینه های پایین تری را دارا می باشد. آیا شما می خواید در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهید؟ 

 

👇سوالات و نظرات خود را درباره دانشگاه مانیتوبا در این پست کامنت کرده و پاسخ خود را در سریعترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات و نظرات خود را درباره دانشگاه منیتوبا بنویسید و برای اطلاع از نحوه پذیرش و تحصیل در برترین دانشگاه ها و موسسات آموزشی در رشته های مورد علاقه خود با ما از طریق اکانت های زیر در ارتباط باشید:

در تلگرام و واتساپ با شماره:  9453 551  343 (+1) 

 
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
 
5/5
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا