معایب پناهندگی در کانادا

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معایب پناهندگی در کانادا

محدودیت ها و مشکلات پناهنده شدن

در کشور کانادا تعریف پناهنده با مهاجر فرق دارد. مهاجر شخصی است که آزادانه اقامت دائم این کشور را کسب می‌کند و از طریق روش‌های قانونی مثل اکسپرس انتری (Express Entry) اقدام به مهاجرت می‌کند.

بنابراین می‌تواند از جایگاه اجتماعی و شغلی مناسب برخوردار شود. اما پناه‌جو، به شخصی گفته می‌شود که از کشور خود فرار کرده و نیازمند حمایت‌های بین‌المللی است. افرادی که به حمایت بین‌المللی نیاز دارند عبارت‌اند از:

  • شخصی که در کشور مبدأ مورد شکنجه، آزار‌و‌‌اذیت قرار گرفته است.
  • شخصی که در کشور مبدأ تهدید به مرگ شده است و امکان کشته‌شدن وی وجود دارد.
  • در کشور مبدأ شخص پناه‌جو، درگیری مسلحانه یا بی‌نظمی عمومی وجود دارد.
  • کشور مبدأ دچار قحطی جدی ناشی از درگیری مسلحانه، بلای طبیعی یا انسانی شده باشد.
  • شخص پناه‌جو هیچ تابعیتی نداشته باشد.

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا

قطعا معایب پناهندگی در کانادا بیش‌تر از مزایای آن است؛ ولی ما در ادامه با توجه به تجربیات پناهندگان، درباره هر دو مورد صحبت می‌کنیم.

مزایای پناهندگی در کانادا

  • نداشتن پیش‌نیاز‌های خاص
  • کمک هزینه دولت به پناهجویان برای خرید مسکن
  • آسان بودن این روش در صورت پیدا کردن کیس پناهندگی
  • عدم وجود کمپ پناهندگی و اجازه تهیه اقامتگاه در صورت قبولی پرونده
  • تعهد کشور کانادا به کنوانسیون پناهندگی و پرداخت هزینه‌های ابتدایی زندگی پناهندگان

معایب پناهندگی در کانادا

  • برخورد نامناسب افراد سیتیزن با پناهندگان
  • احتمال قبول نشدن پرونده پس از تحمل شرایط سخت
  • عدم اجازه کار و تحصیل برای پناهندگان تا مدت زمان نامشخص
  • بلاتکلیفی پناهجویان (این مورد یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات پناهندگی است).
  • عدم امکان بازگشت به وطن و خطرات مالی و جانی در صورت مهاجرت غیر قانونی (از طریق دریایی و زمینی)
از جمله دیگر معایب پناهندگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. روند طولانی و پیچیده درخواست: درخواست پناهندگی می تواند فرآیندی زمان بر و پیچیده باشد که ممکن است سال ها طول بکشد تا تصمیم گیری شود.
2. دسترسی محدود به شغل: بسته به کشور و وضعیت قانونی پناهجو، ممکن است نتوانند به طور قانونی کار کنند یا درآمد کسب کنند.
3. دسترسی محدود به خدمات عمومی: پناهجویان ممکن است واجد شرایط خدمات عمومی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش یا سایر مزایا نباشند.
4. استرس و عدم اطمینان: روند درخواست پناهندگی می تواند استرس زا باشد و نتیجه آن نامشخص است. این می تواند منجر به احساس اضطراب و افسردگی شود.
5. خطر اخراج: در برخی کشورها ممکن است پناهجویان در صورت رد درخواستشان اخراج شوند. این می تواند به یک سفر دشوار و خطرناک به خانه منجر شود

عواقب پناهندگی

مهاجرت در اغلب اوقات موجب پیشرفت کاری، تحصیلی و اجتماعی افراد می‌شود و شخص می‌تواند آزادانه و بدون هیچ‌گونه منع قانونی به کشور مبدأ خود رفت‌وآمد کند. بنابراین سلامت و بهداشت روان افراد در مهاجرت، در معرض تهدید نخواهد بود.

درحالی‌که پناهندگی عواقب منفی بسیاری برای شخص پناه‌جو خواهد داشت. به‌عنوان مثال؛ شخصی که موفق به دریافت پناهندگی در کانادا یا هر کشور دیگری می‌شود، در اغلب اوقات حق بازگشت به کشور مبدأ خود را ندارد. حتی درصورتی‌که شخص پناه‌جو به هر دلیل به کشور مبدأ خود بازگردد، حق پناهندگی وی لغو خواهد شد.

به همین جهت توصیه می‌شود چنانچه به دنبال یافتن شرایط زندگی بهتر و پیشرفت در کار و تحصیل هستید، از راحت‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا استفاده کنید نه پناهندگی.

خطرات پناهندگی در کانادا

پناهندگان به دلیل ستم سیاسی یا مذهبی، جنگ، مهاجرت و اسکان مجدد، حوادث استرس زای زیادی را تجربه کرده اند. حتی تعریف انواع وقایعی که آن ها متحمل شده اند دشوار است، زیرا ترومای پناهندگی اغلب مربوط به جنگ است که باعث فرار آنها می شود.

 

  • پناهندگان قبل از اجبار به فرار، ممکن است با زندان، شکنجه، از دست دادن دارایی، سوءتغذیه، حمله فیزیکی، ترس شدید، تجاوز جنسی و از دست دادن معیشت مواجه شوند.

روند سفر ممکن است روزها یا سال ها طول بکشد. در طول سفر پناهندگان اغلب از اعضای خانواده جدا می شوند، از آن ها دزدی می شود، مجبور به ایجاد درد یا کشتن می شوند، شاهد شکنجه یا قتل هستند و یا اعضای نزدیک خانواده یا دوستان خود را از دست می دهند و شرایط محیطی بسیار سخت را تحمل می کنند.

بنابراین اگر شرایط پناهندگی در کانادا را ندارید، اصلا منطقی نیست که سختی های ورود غیر قانونی، خطرات مسیر، ماندن در کمپ های پناهندگی با کمترین امکانات و بلاتکلیفی طولانی را تحمل کنید.

 

  • اکیدا توصیه می شود قبل از اقدام از این طریق روش های قانونی مهاجرت را بررسی کنید و یا از طریق یکی از این روش ها مهاجرت کنید و یا شرایط خود را برای اقدام از طریق روش های قانونی بهبود دهید.

هزینه پناهندگی به کانادا چقدر است؟

  به صورت معمول هزینه های گزافی را متقاضیان به جهت مهاجرت از طریق پناهندگی میپردازند. این هزینه ها تنها هزینه های مادی نیستند؛ هزینه پناهندگی به کانادا می تواند معنوی و جانی هم باشد. آینده پناهندگی آینده ای چندان روشن نیست.

اگر هر کدام از این شرایط در مورد شما صدق میکند،
گروه حقوقی شرکت کانادا از ایران (هادسون) به شما برای پرونده پناهندگی تان کمک کند.

پناهندگی در کانادا را شاید بتوان به‌عنوان روشی برای مهاجرت به شمار آورد اما بی‌شک جزو خطرناک‌ترین روش‌های مهاجرتی است و برای همگان انتخابی منطقی به شمار نمی‌آید. از طرفی قوانین این کشور برای پناهندگی شامل دسته‌ای خاص شده و همه افراد را در برنمی‌گیرد. 

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا