پناهندگی در کانادا

زمان مطالعه: 10 دقیقه

پناهندگی در کانادا

صفر تا صد راهنمای پناهندگی کانادا + شرایط + هزینه + مراحل + پناهندگی کانادا با ویزای توریستی (در داخل خاک کانادا) 

در این مطلب در مورد پناهندگی کشور کانادا صحبت می‌کنیم و به سوالاتی نظیر: پناهندگی در کانادا چگونه است ، چگونه پناهنده کانادا شویم و… پاسخ می‌دهیم؛ یکی از راه ها برای افرادی که دلیل واقعی برای ترک کشور خود و عدم بازگشت دارند، پناهندگی در کانادا است. متقاضی می تواند به محض ورود به کانادا یا رسیدن به یکی از مرزهای این کشور از هر طریقی، درخواست پناهندگی خود را ارائه کند.

 

چه کسی پناهنده محسوب میشود؟

1: پناهنده به تعریف سازمان ملل (convention refugees) تحت قوانین بین المللی سازمان ملل بخاطر مسائل جنسی، مذهبی و یا بودن در گروهی خاص قادر به بازگشت به کشور خود نمی‌باشد، انتخاب شدند
2: کسانی که نیاز به حمایت کانادا دارند که برای افرادی است که به دلایل موجه به کانادا پناه آوردند

محل درخواست پناهندگی کانادا:

1: خارج از کانادا
2: در مرز کانادا
3: داخل خاک کانادا

مورد اول: فرد باید در وهله اول به سازمان ملل UNHCR مراجعه کند. پس از بررسی پرونده شخص در صورت پذیرش وی، در نوبت انتقال به کشور دیگری میگذارند.
مورد دوم: فرد از طریق ویزای توریستی یا هر ویزای دیگری به مرز کانادا رسیده است، و در مرز کانادا درخواست میدهد و پس از تکمیل فرم های مربوط به پناهندگی و مصاحبه، منتظر نتیجه آن بماند.

توجه:این فرد باید قبل از ورود حتما با وکیل یا مشاور حقوقی رسمی مشورت کرده باشد.

مورد سوم: فرد در داخل کانادا با هر نوع ویزایی حضور دارد و بخاطر تغییر در کشور مبدا یا شرایط وی، برگشت به کشور مبدا محتمل خطرات جانی است a) شخص باید قبل از درخواست پناهندگی باید تمام فرم های مربوطه (BOC) رو تکمیل کرده و b) حضورا به یکی از دفاتر رسمی اداره مهاجرت کانادا تحویل بدهد. c) پرونده و فرم های تکمیلی شخص توسط افسر مهاجرت تحت بررسی اولیه قرار میگیرد. d) سپس توسط افسر مهاجرت مصاحبه با شخص درخواست کننده صورت میگیرد.

درخواست پناهندگی در کانادا

جهت ارائه درخواست پناهندگی در کانادا با ویزای توریستی یا هر نوع ویزا و ورود دیگری، دو راه وجود دارد:

  • ارائه درخواست در فرودگاه، مرز زمینی یا مرز دریایی
  • ارائه درخواست به یکی از شعب اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)

زمانبندی رسیدگی به درخواست پناهندگی در کانادا به محلی که در آن درخواست پناهندگی داده است بستگی دارد، اما به صورت کلی زمانبندی هایی جهت ارائه فرم های لازم و لیست شاهدان و مدارک ارائه می شود و در پایان برای متقاضی جلسه دادرسی پناهندگی برگزار می شود.

شرایط پناهندگی در کانادا

  • + عدم امنیت جانی در کشور مبدا
  • + آزار و اذیت در کشور مبدا
  • + جنگ در کشور مبدا
  • + عقاید مذهبی یا سیاسی و جنسی خلاف جامعه که منجر به مرگ شخص در کشور مبدا میشود

این دلایل باید به نحوی باشد که دادگاه کانادا را راضی نماید که شخص متقاضی پناهندگی نمی‌تواند به کشورش بازگردانده شود زیرا مثلاً خطر مرگ یا شکنجه او را تهدید می‌کند.

در غیر این صورت درخواست متقاضی پناهندگی رد شده و شخص متقاضی به کشورش برگردانده می‌شود.

 

  • کیس های پناهندگی اخیر بیشتر مربوط به حوزه پرونده های گشت ارشاد، اخطارهای پلیس امنیت، جرایم سیاسی، جرایم مربوط به دین و آیین، مباحث جنسی و اقلیت ها است.

روال دادگاه پناهندگی کانادا:

1: دادگاه مقدماتی RPD
2: دادگاه تجدیدنظر RAD

در صورت تایید پرونده، شخص میتواند درخواست اقامت دائم کانادا دهد.
جالب است بدانید در طی مدت انتظار شخص پناهنده برای دادگاه، به ازای هر 2 روز زندگی در خاک کانادا، 1 روز آن برای سیتیزن شیپ (شهروندی) کانادا محاسبه میگردد. به این صورت پس از گذشت دوسال از اقامت دائم فرد، میتوان برای شهروندی درخواست داد.

در صورت رد شدن پرونده، شخص میتواند به کمک وکیل مهاجرتی درخواست appeal (تجدیدنظر) دهد.
لایحه های ارائه شده از طرف وکلای طرفین (شخص پناهنده و اداره مهاجرت) توسط قاضی بررسی میگردد. اگر RAD بپذیرد پرونده پناهندگی شخص تایید میشود.

وکیل برای پناهندگی کانادا

تعریف های حقوقی مربوط به امور پناهندگی در کانادا بسیار پیچیده هستند و گردآوری مدارک مناسب بسیار دشوار است. بنابراین گرفتن وکیل ایده بسیار خوبی است. متقاضی می تواند برای خود وکیلی استخدام کند. در صورت عدم موفقیت در استخدام وکیل، متقاضی باید درخواست امداد حقوقی خود را به انجمن خدمات حقوقی ارائه کند. اگر متقاضی، واجد شرایط امداد حقوقی باشد، این انجمن هزینه های وکالت حقوقی را خواهد پرداخت و نام وکیل هایی که می توانند وکالت متقاضی را به عهده بگیرند ارائه می دهد.

وکیل همچنین می تواند وکالت پناهندگی را در جلسه دادرسی به عهده بگیرد. در پایان جریان دادرسی ممکن است رای مثبت یا منفی صادر شود.

رای مثبت:

رای مثبت به معنای پذیرش درخواست پناهندگی در کانادا می باشد. با صدور این رای، دو حالت پیش می آید:

  • متقاضی می تواند از IRCC درخواست اقامت دائم کند. همسر و فرزندان وابسته که در داخل یا خارج از کانادا هستند هم می توانند در این درخواست گنجانده شوند.
  • متقاضی ممکن است به عنوان شهروند خارجی معیّن (Designated Foreign National-DFN) معرفی شود. در این حالت برای درخواست اقامت دائم باید 5 سال صبر کند.

رای منفی:

رای منفی به معنای عدم پذیرش درخواست پناهندگی می باشد. در این حالت متقاضی سه گزینه پیش رو دارد:

  • داوطلبانه خاک کانادا را ترک کند.
  • اگر واجد شرایط تجدید نظر (استیناف) باشد، از هیئت مهاجرت و پناهندگی در کانادا، بخش استیناف پناهندگی، درخواست تجدید نظر کند.
  • اگر دارای شرایط درخواست استیناف نباشد، امکان دارد بتواند از دادگاه فدرال، تقاضای بازبینی قضایی رأی نماید.

شرایط فرد پناهنده در کانادا 

  • پس از درخواست پناهندگی، خدمات مربوطه از قبیل (بیمه رایگان، اجازه تحصیل رایگان، اجازه کار بدون محدودیت برای شما پس از گذشت‌ ۱ ماه این سه مورد قابل گرفتن خواهد بود.
  • پناهندگان مجاز به کار در کانادا نیستند مگر اینکه از اداره کار مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اجازه کار دریافت کنند. زمانیکه درخواست پناهندگی در کانادا به اداره مهاجرت و پناهندگان (IRB) ارجاع شده باشد، متقاضیان پناهندگی می توانند برای دریافت اجازه کار به IRCC مراجعه کنند
  • همه پناهندگان واجد شرایط از انواع بیمه های پوشش پایه، مکمل و دارویی برخوردار هستند. (مراقبت از دندان و دهان محدود است)

ولی تاییدیه پذیرش پرونده پناهندگی شما به نظر و رای نهایی دادگاه بستگی دارد. معمولا یکسال تا یکسال و نیم بعد اتفاق می‌افتد.

پناهندگی در کانادا از طریق ویزای توریستی

در سال های اخیر تعداد درخواست پناهندگی از داخل ایران به کانادا به شدت افزایش یافته است و بسیاری از ایرانیان برای پناهندگی کانادا اقدام می نمایند. یکی از راه هایی که پناه جویان ایرانی برای درخواست پناهندگی از داخل ایران برای آن اقدام می کنند سفر با ویزایی توریستی است.

در این روش ابتدا فرد متقاضی پناه جویی باید ویزای توریستی خود را دریافت نموده و در مرحله بعد در خاک کانادا اقدام به تقاضای پناهندگی می نمایند. به همین علت دولت کانادا برای ارائه ویزای توریستی به ایرانیان بسیار سخت گیرانه عمل می کند. چرا که در درخواست های پناهندگی با ویزای توریستی کیس هایی بودند که معیارها پناهندگی را نداشته و به دروغ ادعای درخطر بودن جان و مال و… نمودند.

 

  • این موضوع موجب سلب اعتماد دولت کانادا گردیده است. به همین دلیل ایرانیانی که قصد دارند برای ویزای توریستی اقدام نمایند باید اثبات کنند که در خاک ایران دارای وابستگی هایی هستند و حتماً پس از اتمام دوره ویزای خود به ایران باز می گردند.
در روش درخواست پناهندگی از داخل ایران با کمک ویزای توریستی فرد بلافاصله پس از ورود به خاک باید درخواست پناهندگی خود را مطرح نماید. متقاضی برای ارائه مدارک مربوطه برای اثبات ادعای کیس پناهندگی خود تنها پانزده روز فرصت دارد.

حقوق پناهندگان در کانادا چیست؟

پس از ورود پناه‌جو به خاک کانادا باید برای درخواست حمایت دولتی درخواست پناهندگی دهد. در مدتی که این ادعا در حال بررسی است، یک پناه‌جو از حقوق مشخصی برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، او ممکن است واجد شرایط کار یا تحصیل در کانادا و یا نیازمند دریافت مراقبت‌های پزشکی فوری باشد. همه کودکان خردسال بدون محدودیت واجد شرایط حضور در مدرسه هستند. اگر ادعای حمایت موفقیت‌آمیز باشد، به پناه‌جویان وضعیت “افراد تحت حمایت” با دسترسی به مزایای اضافی تعلق می‌گیرد.

دولت کانادا حمایت اولیه را برای کمک به پناهنده را برای زندگی در کانادا فراهم می‌کند. حمایت مالی دولت تا ١ سال از تاریخ ورود پناهنده به کانادا یا تا وقتی‌که خودکفایی پناهنده ادامه دارد. پس از ١ سال، مسئولیت تأمین زندگی خود و خانواده با شخص پناهنده خواهد بود.

روشهای اصلی اخذ اقامت کانادا به این صورت طبقه بندی میشود:

1: پیوستن به خانواده
2: برنامه‌های اقامت اقتصادی (مانند اکسپرس انتری)
3: ویزاهای تجاری (مانند کارافرینی و ثبت شرکت)
4: پناهندگی
اگر هر کدام از این شرایط در مورد شما صدق میکند،
گروه حقوقی شرکت کانادا از ایران (هادسون) به شما برای پرونده پناهندگی تان کمک کند.

پناهندگی در کانادا را شاید بتوان به‌عنوان روشی برای مهاجرت به شمار آورد اما بی‌شک جزو خطرناک‌ترین روش‌های مهاجرتی است و برای همگان انتخابی منطقی به شمار نمی‌آید. از طرفی قوانین این کشور برای پناهندگی شامل دسته‌ای خاص شده و همه افراد را در برنمی‌گیرد. 

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
1+

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا