گزارش سالیانه اکسپرس انتری کانادا در 2022

زمان مطالعه: 10 دقیقه

گزارش سالیانه اکسپرس انتری کانادا در 2022

انتشار گزارش سال 2022 برنامه اکسپرس انتری کانادا توسط IRCC

سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) هر سال یک گزارش سالانه در مورد سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) منتشر می‌کند، ورژن 2022 آخرین نسخه آن است.

سیستم اکسپرس انتری نامی است که توسط دولت فدرال کانادا برای جلب کارگران ماهر خارجی به این کشور برای درخواست اقامت دائم (PR) استفاده می‌شود.

این سیستم در سال 2015 راه‌اندازی شد، سیستم اکسپرس انتری شامل سه برنامه اصلی مختلف است: کلاس تجربه کانادایی (CEC)، برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP) و برنامه کارگران ماهر فدرال صنایع و مشاغل (FSTP).

لازم به ذکر است که این سیستم نیز بخشی از برنامه منتخبین استانی (PNP) را مدیریت می‌کند، اگرچه کاندیداهای PNP باید نیز برای حداقل یکی از سه برنامه فوق‌الذکر واجد شرایط باشند تا از طریق اکسپرس انتری به کانادا بیایند.

توجه: تمامی داده‌ها در این مقاله از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ گردآوری شده است.
تعداد پروفایل‌های اکسپرس انتری در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کمی کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۲، ۴۲۸،۳۹۱ پروفایل اکسپرس انتری ارسال شدند این کاهش کمی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ (۳٪) و افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ (۱۹٪) را نشان می‌دهد.

از میان پروفایل‌های ارسال شده، حداقل ۷۴٪ از آن‌ها واجد شرایط حداقل یکی از برنامه‌های مهاجرتی مدیریت شده توسط اکسپرس انتری بودند که نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییر نکرده بود.

بیشترین ارسال پروفایل اکسپرس انتری توسط افراد با امتیازات CRS بین 301 تا 500 انجام شد

نسبت کلی ارسال پروفایل توسط مردان (۵۶٪) و زنان (۴۴٪) نیز نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییر نکرده بود.

در حالی که نسبت ارسال پروفایل‌های واجد شرایط حداقل برای یکی از برنامه‌ها توسط مردان از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تغییر نکرده بود (۷۱٪)، اما در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های گذشته نسبت به زنان (۷۸٪) کمی افزایش یافته بود.

آمار ارسال پروفایل اکسپرس انتری

زنان

مردان

امتیازات سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) برای رتبه‌بندی کاندیدان اکسپرس انتری بر اساس معیارهای انتخابی مانند سن، توانایی زبان، تحصیلات، سابقه کار و موارد دیگر استفاده می‌شود.

با این حال، هر سال امتیازات CRS برای پروفایل‌های کاندیدای واجد شرایط در زمان ارسال همچنان به طور مداوم در محدوده 301 تا 500 تمرکز دارند، حتی اگر تعداد کل پروفایل‌های واجد شرایط کمی در سال 2022 کاهش یافته باشد.

امتیازات CRS اضافی می‌توانند به کاندیدای واجد شرایط داده شوند که در کانادا تحصیل کرده‌اند، دارای توانایی زبان فرانسوی هستند یا برادر یا خواهری در کانادا دارند.

در میان افرادی که در سال 2022 پروفایل‌های خود را ارسال کردند، اکثریت (55٪) شرایط برای هیچ گونه امتیاز اضافی را نداشتند. این کاهش تدریجی از سال 2020 (63٪) و 2021 (58٪) به معنای افزایش تعداد کاندیدها برای حداقل یک نوع امتیاز اضافی است. کاندیدها اغلب شرایط تحصیل در کانادا (23٪) و داشتن برادر یا خواهر در کانادا (14٪) را برآورده می‌کردند.

تغییرات جدید سیستم اکسپرس انتری کانادا

چه کسانی به اقامت دائم از طریق اکسپرس انتری دعوت شدند؟

در سال 2022، IRCC 24 دوره از مسابقات اکسپرس انتری برگزار کرد و 46،539 دعوت به اقامت دائم (ITAs) صادر کرد، که یک کاهش 59٪ نسبت به 114،431 دعوتی که در سال 2021 صادر شد را نشان می‌دهد. این با تصمیم موقت IRCC برای متوقف کردن موقت دعوت‌های به برنامه‌های مهاجرتی ماهر فدرال تحت اکسپرس انتری و تنها ادامه دوره‌های خاص PNP از سپتامبر 2021 تا ژوئیه 2022 مرتبط است.

علاوه بر این، به دلیل توقف موقت دعوت‌های عمومی در سال 2022، اکثر دعوت‌ها به کاندیدهای دو برنامه صادر شدند، 19،258 دعوت به PNP و 18،895 دعوت به CEC.

در سال 2022، بیشترین دعوت‌های اکسپرس انتری به مردان (58٪) رسید و مقداری مشابهی از پروفایل‌های اکسپرس انتری واجد شرایط مردان به نسبت کل پروفایل‌ها ارسال شده بود. در مورد نوع برنامه، مردان در هر دو CEC (42٪ در مقابل 39٪) و PNP (43٪ در مقابل 39٪) بیشترین دعوت‌ها را دریافت کردند.

سن کاندیدای دعوت شده به اقامت دائم در سال ۲۰۲۲

از نظر سن کاندیدای دعوت شده به اقامت دائم، سهم دعوت‌ها به افراد

 

  • 20 تا 29 سال در سال 2022 (50٪) این گروه سنی با بیشترین امتیازات در سیستم CRS مرتبط است. 
  • 30 تا 34 سال دومین گروه سنی بزرگتر را تشکیل دادند و در سال 2022 (29٪
176 بورسیه تحصیلی برای یادبود قربانیان پرواز 752

دعوت‌نامه ها بر اساس سطح تحصیل در سال ۲۰۲۲

بیشترین تعداد دعوت‌نامه ها به متقاضیان اکسپرس انتری در سال ۲۰۲۲ به تفکیک بالاترین سطح تحصیل افزایش یافت. در سال گذشته، تنها ۱٪ از دعوت‌ها (۵۴۰ دعوت) به افرادی با دیپلم دبیرستانی یا کمتر صادر شد.

9 درصد کل دعوت‌ها به افرادی تعلق گرفت که مدرک تحصیلی یک یا دو ساله پسا دبیرستانی داشتند و ۴۰٪ کل دعوت‌ها به افرادی رفت که مدرک تحصیلی از یک برنامه با مدت زمان سه سال یا بیشتر داشتند.

 

  • تقریباً نیمی از تمام دعوت‌نامه های سال ۲۰۲۲ (۴۶٪) به افرادی با مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک حرفه‌ای ورود به عمل داده شد.
  • دارندگان دکترا ۴٪ از تمام دعوت‌های امسال را تشکیل می‌دهند.

دعوت‌نامه ها بر اساس توانایی زبان در سال ۲۰۲۲

به طور کلی، در سال 2022 تعداد بیشتری از دعوت‌ها به افراد با توانایی زبان اولیه قوی تعلق گرفت، بر اساس امتیازهای Canadian Language Benchmark (CLB)/Niveaux de compétence linguistique canadien (NCLC).

 

به ترتیب امتیاز، تعداد دعوت‌نامه های به افراد در هر سطح CLB/NCLC در سال 2022 به شرح روبرو است:
  • CLB/NCLC 4: 7 دعوت
  • CLB/NCLC 5: 817 دعوت
  • CLB/NCLC 6: 2,094 دعوت
  • CLB/NCLC 7: 9,444 دعوت
  • CLB/NCLC 8: 8,709 دعوت
  • CLB/NCLC 9: 15,587 دعوت
  • CLB/NCLC 10: 9,881 دعوت

دعوت‌نامه ها بر اساس سابقه کار کانادایی در سال ۲۰۲۲

بیشترین دعوت‌ها در سال گذشته به افرادی با یک سال سابقه کار در کانادا تعلق گرفته بودند.

به عبارت دیگر، ۴۱٪ از تمام دعوت‌ها (۱۸,۹۸۶ دعوت) به افرادی با یک سال سابقه کار در کانادا تعلق گرفت. دیگر مهاجران به تعداد مشابه بدون تجربه کاری در کانادا (۱۶,۰۶۶ دعوت) بودند. تنها گروه دیگری که بیش از ۴٪ از تمام دعوت‌های اکسپرس انتری را تشکیل می‌دهند، کاندیدهای اکسپرس انتری با ۲ سال سابقه کار در کانادا هستند، زیرا ۷،۲۴۶ دعوت به افراد این گروه داده شد (۱۶٪).

کاندیدان با تجربه کار کانادایی به تعدادی که کمتر از ۴٪ از تمام دعوت‌های اکسپرس انتری را در سال ۲۰۲۲ دریافت کردند:

  • کمتر از یک سال (۱,۹۵۷ دعوتنامه، ۴٪)

  • ۳ سال (۱,۵۲۸ دعوتنامه، ۳٪)

  • ۴ سال (۴۸۰ دعوتنامه، ۱٪)

  • ۵ سال (۲۷۶ دعوتنامه، کمتر از ۱٪)

برنامه تجربه کانادایی CEC

دعوت‌نامه ها بر اساس سابقه کار خارج از کانادا در سال ۲۰۲۲

تجربه کار خارج از کانادا نیز نشان‌دهنده یک ترند جالب بود، مشابه تجربه کار کانادایی، زیرا دعوت‌نامه ها با گذشت زمان تنها با افزایش سال‌های تجربه کار خارج از کانادا افزایش نیافت.

در واقع، با وجود اینکه بیشترین درصد دعوت‌ها (۳۵٪) به افراد با ۵ سال یا بیشتر تجربه کار خارج از کانادا (۱۶,۲۵۱ نفر) تعلق گرفته بود، بیشترین تعداد دعوت‌ها (۱۲,۵۶۹ دعوت، ۲۷٪) به افراد با یک سال یا کمتر تجربه کار خارج از کانادا رسید.

لیست زیر میزان باقی‌مانده دعوت‌نامه ها بر اساس تجربه کار خارج از کانادا به تفصیل را نشان می‌دهد:

  • ۱ سال: ۳,۷۹۶ دعوتنامه (۸٪)
  • ۲ سال: ۳,۲۶۷ دعوتنامه (۷٪)
  • ۳ سال: ۶,۰۳۵ دعوتنمه (۱۳٪)
  • ۴ سال:۴,۶۲۱ دعوتنامه (۱۰٪)
برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) کانادا

دعوت‌نامه ها بر اساس امتیازات اضافی اختصاصی و معیارهای ملاقات برای امتیازهای اضافی در سال ۲۰۲۲

گزارش همچنین اطلاعاتی در مورد معیارهای ملاقات و امتیازات اضافی در سال ۲۰۲۲ ارائه داده است. معیارهای ملاقات در صورتی که کاندیدا به حداقل یکی از این معیارها برآورده کند، امکان دریافت امتیازات اضافی را فراهم می‌کنند. این معیارها عبارتند از:

 

  • داشتن برادر یا خواهر در کانادا (۱۰ امتیاز)
  • مدرک تحصیلی در کانادا (۳۰ امتیاز)
  • داشتن تجربه کار در کانادا (۵۰ امتیاز)
  • توانایی زبان دوم (۲۵ امتیاز)
  • توانایی زبان ثانویه (۵۰ امتیاز)

امتیازات اضافی می‌توانند به افرادی داده شوند که تعدادی از معیارهای ملاقات را برآورده کنند. به عنوان مثال، اگر یک کاندیدا همزمان دارای برادر یا خواهر در کانادا و مدرک تحصیلی در کانادا باشد، می‌تواند ۴۰ امتیاز اضافی دریافت کند.

در سال ۲۰۲۲، کاندیدان با تجربه کار در کانادا از بین دیگر معیارهای ملاقات بیشترین تعداد امتیاز اضافی را دریافت کردند. به طور میانگین، این کاندیدان ۲۵ امتیاز اضافی دریافت کردند. این میزان بیش از امتیازات معیار توانایی زبان دوم (۱۵ امتیاز) و مدرک تحصیلی در کانادا (۱۱ امتیاز) بود.

همچنین بیشترین تعداد امتیازات اضافی (11،173 امتیاز) به عنوان بخشی از توانایی زبان ثانویه اختصاص داده شد. این امتیازات به کاندیدانی داده شدند که توانایی زبان دوم خود را در CLB/NCLC 5 یا بالاتر اثبات کرده بودند.

در نهایت، در سال ۲۰۲۲، ۶٪ از کاندیدان دارای تمامی معیارهای ملاقات بودند و می‌توانستند از تمامی امتیازات اضافی استفاده کنند. این کاندیدان در میانه حداقل ۱۰۰ امتیاز اضافی دریافت کردند.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا