ارزیابی مدارک تحصیلی (تاییدیه WES)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارزیابی مدارک تحصیلی (تاییدیه WES)

در برخی روش‌های مهاجرتی به کانادا، از شما درخواست می‌شود که مدارک تحصیلی خود را با نظام آموزشی کانادا معادل‌سازی کنید.

دلیل این است که با معادل سازی مدارک، میزان مهارت‌های تحصیلی شما بهتر مشخص می‌شود و افرادی که در کانادا هستند، می‌توانند متوجه ارزش نمرات شما شوند. سازمان WES یک شرکت خصوصی است که وظیفه معادل سازی مدارک تحصیلی با سیستم آموزشی آمریکا و کانادا را برعهده دارد.

برای گرفتن تاییدیه WES باید مدارک خود را به این سازمان ارسال کنید، برخی از دانشگاه‌های ایران این کار را برای شما انجام می‌دهند، ولی برخی از دانشگاه ها این کار را انجام نمی‌دهند و فقط پاکت مهر و موم شده مدارک را تحویل شما می‌دهند تا خودتان آن‌ها را ارسال کنید.

در این مقاله به صورت کامل نحوه دریافت گواهی وس (WES) را توضیح می‌دهیم و راهکاری نیز برای ارسال مدارک به خارج از کشور، معرفی خواهیم کرد.

WES (وس) چیست؟

WES یا World Education Services یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که در کشورهای مختلف، از جمله کانادا و ایالات متحده، فعالیت می‌کند.

این سازمان با ارزیابی مدارک تحصیلی افراد از سراسر دنیا، امکان ادامه تحصیل و یا کاریابی در کشورهای میزبان را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

هدف از گرفتن تاییدیه WES چیست؟

هدف اصلی از گرفتن تاییدیه WES، ارائه یک گواهی بین‌المللی است که میزان تحصیلات و تجربیات شغلی فرد را مشخص کند. این گواهی به دانشگاه‌ها، کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی کمک می‌کند تا بهتر بتوانند از توانایی‌ها و سوابق فردی که می‌خواهند به کشورشان بیایند، اطمینان حاصل کنند.

معمولا از افرادی که قصد کار در کانادا یا آمریکا را دارند، درخواست می‌شود که تاییدیه وس را دریافت کنند و کد آن را در فرم های مربوطه تکمیل کنند. گاهی برای پذیرش گرفتن از برخی دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا نیز، احتیاج به گرفتن گواهی وس خواهید داشت.

در روش های مهاجرتی که نیاز به وس دارند، معمولا این نکته در فرم‌های مهاجرتی یا درخواست‌های کارفرما گفته می‌شود. بنابراین احتیاج نیست که از قبل برای گرفتن گواهی wes اقدام کنید و پیشنهاد می‌کنیم که منتظر شوید تا آن را از شما درخواست کنند.

سازمان WES در واقع چه کاری انجام می‌دهد؟

سازمان WES از طریق ارزیابی مدارک تحصیلی افراد، با تبدیل اطلاعات آن‌ها به استانداردهای محلی کشورهای میزبان، به رقابت عادلانه و برابر بین دانش‌آموختگان داخلی و بین‌المللی کمک می‌کند.

این سازمان با ارزیابی دقیق مدارک و تطبیق آن‌ها با معیارهای محلی، باعث می‌شود که فرصت‌های شغلی و تحصیلی به‌طور منصفانه بین افراد تقسیم شود.

بنابراین بدون تاییدیه وس، سازمان ها و شرکت های فعال در این کشورها متوجه میزان قابلیت های شما نخواهند شد و درک نخواهند کرد که قادر به مقایسه مهارت ها و نمرات شما با یک شخص دیگر نخواهند بود.

اجازه تحصیل بلند مدت برای دارندگان اجازه کار کانادا

چطور تاییدیه WES را بگیریم؟

برای گرفتن وس، باید مراحل زیر را طی کنید:

 

1. به وبسایت WES مراجعه کرده و یک حساب کاربری ایجاد کنید.
2. درخواست ارزیابی مدارک خود را ثبت کنید.
3. مدارک لازم را بر اساس دستورالعمل‌های WES به آن‌ها ارسال کنید. (این کار به چند روش امکان‌پذیر است که در بخش‌های بعدی آن را توضیح می‌دهیم.)
4. هزینه ارزیابی را پرداخت کنید.
5. منتظر بمانید تا WES مدارک شما را بررسی و گزارش ارزیابی را صادر کند.
6. پس از صدور گزارش، شما می‌توانید از آن برای ادامه تحصیل یا کاریابی در کشورهای میزبان استفاده کنید.

کدام مدارک دانشگاهی را باید به وس ارسال کنیم؟

بعد از ثبت نام، باید مدارک تحصیلی خود را به WES ارسال کنید. این مدارک شامل کپی مدرک تحصیلی، ریزنمرات و ترجمه رسمی آن‌ها به زبان انگلیسی است. همچنین باید فرم درخواست تاییدیه تحصیلی را نیز تکمیل کنید.

نحوه ارسال مدارک دانشگاهی به وس

ارسال مدارک دانشگاهی به WES از چند راه امکان پذیر است که در این بخش تمام این راه ها را توضیح خواهیم دارد :

 

  • ارسال الکترونیکی مدارک به wes

برخی از دانشگاه های ایران، به سیستم وس وصل هستند و امکان ارسال الکترونیک مدارک به وس را دارند. در چنین مواقعی احتیاج به ارسال فیزیکی مدارک به وس نیست و کار ارسال مدارک توسط دانشگاه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 

  • ارسال فیزیکی مدارک به wes

در صورتی که دانشگاه شما امکان ارسال الکترونیکی مدارک به wes را ندارد، از آن‌ها تقاضا کنید که مدارک شما را به صورت فیزیکی به wes ارسال کنند. معمولا در چنین مواقعی دانشگاه ترجمه انگلیسی مدارک را از شما تحویل می‌گیرد و به همراه کپی اصل مدارک به خارج از کشور ارسال می‌کند.

اما برخی از دانشگاه‌های ایران، مسئولیت ارسال مدارک به خارج از کشور را برعهده شخص شما قرار می‌دهند. در چنین مواقعی باید مدارکتان در یک پاکت مهر و موم شده از دانشگاه تحویل بگیرید. توجه کنید که بر روی پاکت، باید نام و نشان دانشگاه وجود داشته باشد و پاکت به صورت کامل توسط دانشگاه مهر و موم شده باشد.

بعد از اینکه این پاکت را از دانشگاه تحویل گرفتید، باید آن را به آدرس سازمان وس در آمریکا یا کانادا ارسال کنید. توجه کنید هنگام ارسال مدرک به خارج از کشور، باید شماره پرونده ای که از سایت WES دریافت کرده‌اید، بر روی پاکت بنویسید تا مشخص شود که این مدارک مربوط به چه پرونده ای است.

هزینه گرفتن تاییدیه WES چقدر است؟

هزینه گرفتن تاییدیه WES بسته به نوع خدماتی که درخواست می‌کنید و کشوری که قصد دارید در آن اقامت کنید، متفاوت است. به طور کلی، هزینه‌ی ارزیابی مدارک تحصیلی در حدود 100 تا 200 دلار است. همچنین، بسته به نیازهای خاص شما، ممکن است هزینه‌های اضافی برای خدمات فوری، ارسال مدارک یا ترجمه‌ رسمی آن‌ها پرداخت کنید.

یک نکته مهم در صرفه جویی هزینه ها این است که تفاوتی ندارد که چند مدرک برای وس ارسال می‌کنید، هزینه بررسی تمام مدارک یکسان است. 

7 دلیل اصلی رد شدن درخواست ویزای کانادا

مدت زمان اعتبار تاییدیه وس چقدر است؟

تاییدیه سازمان WES به مدت پنج سال از تاریخ صدور اعتبار دارد و می‌توان در آینده نیز از آن استفاده کرد و یا آن را تمدید کرد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که WES تمامی توانایی ها و استعدادهای کاری و اداری شما را بررسی نمی‌کند و هدف آن این است که ارزش مدارک شما را بررسی کند و آن را با استانداردهای آمریکا و کانادا معادل سازی کند.

چگونه از استعلام وس استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از گواهی وس، بستگی به نهادی دارد که آن را از شما درخواست کرده است. مثلا اگر بخواهید از گواهی wes در پروسه اکسپرس اینتری کانادا استفاده کنید، فقط کافی است که کد تاییدیه دریافت شده از وس را در فرم مربوطه تکمیل کنید.

اما برخی از سازمان ها نیز وجود دارند که گواهی فیزیکی وس را از شما طلب می‌کنند، در چنین شرایطی می‌توانید هنگام ثبت نام در وس، از این سازمان تقاضا کنید که اصل گواهی را به آدرس آن سازمان پست کند.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا