افزایش درخواست های پناهندگی در کانادا

زمان مطالعه: 5 دقیقه

افزایش درخواست های پناهندگی در کانادا

از زمان اعلام تسهیل برخی الزامات در دریافت ویزای توریستی، درخواست‌ها برای پناهندگی بیشتر شده است.

پس از آنکه دولت اتاوا شرایط اقدام برای ویزای توریستی را برای هزاران متقاضی تسهیل کرد و گذرگاه زمینی جاده روکسام (Roxham Road) را بست، کانادا شاهد افزایش ناگهانی تعداد متقاضیان پناهندگی در فرودگاه‌های داخلی خود شده است. 

آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)، از ژانویه تا سپتامبر 2023 در مجموع به 52 هزار و 240 درخواست پناهندگی رسیدگی کرده است، این آمار مربوط به مرزهای ورودی زمینی، هوایی و دریایی و درخواست‌های مطرح شده در دفاتر داخلی است.

  • از این تعداد، 26 هزار و 585 درخواست (که تقریباً نیمی از کل درخواست‌های پناهندگی رسیدگی شده توسط CBSA است) مربوط به فرودگاه‌ها بوده است که نسبت به کل سال 2022 افزایش 54 درصدی را نشان می‌دهد. این آمار از سال گذشته رو به افزایش بود، اما روند در بهار شتاب گرفته است. 
  • 1 هزار و 595 درخواست در ماه مارچ بررسی شد که در ماه بعد به 2 هزار و 285 و در ماه جون به 4350 مورد افزایش یافت.

مت لاندی (Matt Lundy) گزارشگر اقتصادی گلوب اند میل (Globe and Mail) ادعا می‌کند که یک عامل کمتر بیان شده بیشتر به این روند کمک کرده است و این عامل چشم پوشی کانادا از برخی الزامات واجد شرایطی برای ویزای توریستی بوده است. 

  • طبق سیاستی که در 28 فوریه اجرا شد و قرار است تا پایان سال 2023 ادامه داشته باشد، متقاضیان ویزای توریستی مجبور نیستند اثبات کنند که تمکن مالی کافی دارند، یا نشان دهند که پس از پایان اعتبار ویزای خود کشور را ترک خواهند کرد.

این سیاست به عنوان راهی برای کاهش پرونده‌های معوقه اداره مهاجرت کانادا (IRCC) اعلام و اجرا شد. 

لینک رسمی خبر

پناهندگی در کانادا

پرونده‌های معوقه در اداره مهاجرت 

پرونده‌های موجودی اداره مهاجرت در سال گذشته بیش از 2.6 میلیون اعلام شده است. درخواست‌های ویزای توریستی، اجازه‌های کار و تحصیل و درخواست‌های اقامت دائم از جمله موجودی‌ها بوده‌اند.  

  • تا 31 آگوست، 2.2 میلیون درخواست در نوبت بودند. 

به گفته دولت کانادا،  فهرست معوقه‌های ویزای توریستی علاوه بر جدا نگه داشتن خانواده‌ها از هم، جذابیت کانادا را برای گردشگران و افراد با هدف تجاری کم می‌کند. از این رو تسهیل الزامات به تسهیل پردازش درخواست‌های معوقه کمک می‌کند و زمان پردازش درخواست‌ها را به زمان‌های پردازش قبل از همه‌گیری می‌رساند.  

درخواست‌های ویزای توریستی که تا 16 ژانویه در سیستم بودند، مشمول معافیت برای تمکن مالی و اثبات ترک کانادا شدند.

شرایط معافیت: 

  • تبعه خارجی از خارج از کانادا درخواستی برای ویزای اقامت موقت در تاریخ 16 ژانویه 2023 یا قبل از آن ارسال کرده باشد.
  • سن متقاضی در 16 ژانویه 2023، حداقل 18 سال بوده باشد
  • متقاضی در چهار سال قبل از تاریخ درخواست مذکور، درخواست ویزای اقامت موقت، اجازه تحصیل، اجازه کار، یا درخواست ویزای اقامت دائم رد شده نداشته باشد. 
معایب پناهندگی در کانادا

کسانی که به دنبال دریافت «سوپر ویزا» هستند نیز از الزام «اثبات ترک کانادا پس از پایان مدت ویزا» معاف شدند. سوپرویزا به والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اجازه می‌دهد تا به مدت پنج سال به این کشور سفر کنند. 

به رغم این معافیت‌ها، متقاضیان ویزای موقت همچنان مشمول روش‌های غربالگری هستند تا اطمینان حاصل شود که تهدیدی برای امنیت ملی نیستند. 

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا