رشته علوم جغرافیا در کانادا

زمان مطالعه: 9 دقیقه

 

اگر دربارۀ تأثیر انسان بر محیط‌زیست و زیست‌بوم و تأثیر این دو بر سلامت انسان‌ها کنجکاو هستید، رشتۀ جغرافیا می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیلتان باشد. علاقه‌مندان به جغرافیا با تحصیل در این رشته، دربارۀ خاک و آب و اقلیم‌های مختلف می‌آموزند

🟦 رشته جغرافیا یکی از مهم ترین و کاربردی ترین رشته های تحصیلی در سراسر جهان است.

اکثر دانشگاه های معتبر جهان رشته جغرافیا را در گرایش ها و مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می دهند. مدارک تحصیلی اخذ شده از این دانشگاه ها در سراسر جهان دارای ارزش و اعتبار است.
🟦 همچنین، دانشجویان رشتۀ جغرافیا با مسائل زیست انسانی در زیست‌بوم‌های مختلف آشنا می‌شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مشاور محیط‌زیست، پژوهشگر میدانی، متخصص مدیریت منابع طبیعی، مشاور کنترل آلودگی و زمین‌شناس مشغول کار شوند.

🟢 تاریخچه علم جغرافیا :

🟩 جغرافیا مطالعه مکان ها و محیط های مختلف (مانند کشورها، شهرها، کوه ها، رود ها و…) و روابط بین مردم و محیط زندگی آن ها است. علم جغرافیا همچنین جوامع بشری که در سراسر زمین پراکنده شده اند را مطالعه و بررسی می کند. بیشتر افراد گمان می کنند که رشته جغرافیا مربوط به حفظ کردن نام و مکان کشورها، شهرها، پایتخت ها، رودخانه ها و غیره است. اما این یک باور غلط است و رشته جغرافیا بسیار فراتر از به خاطر سپردن نام کشورها و مکان های مختلف و مطالعه نقشه ها است. دقیقا همانطور که مورخان با گذشت زمان تغییرات فرهنگی و اجتماعی را کشف می کنند، جغرافیدان ها به مرور زمان تغییرات مختلف به وجود آمده در سراسر زمین را کشف می کنند. در واقع جغرافیدان ها به بررسی و مطالعه سطح زمین می پردازند.

🟠 واژه جغرافیا :

🟧 در واقع جغرافیا مطالعه چگونگی عملکرد زمین از نظر فرآیندهای طبیعی و انسانی است. کلمه جغرافیا “geography” را می توان به دو کلمه “GEO” و “GRAPHY” تقسیم کرد. Geo از لغت یونانی Earth (کلمه Gaea که به معنی زمین نیز هست و برگرفته از زبان یونانی نیز است) گرفته شده است. قسمت “ography” از واژه یونانی graphein آمده است که معنای واقعی این کلمه، نوشتن در مورد چیزی است. بنابراین GEO + GRAPHY به معنای “نوشتن درباره زمین” است. البته یونانیان تنها افراد علاقمند به جغرافیا نبودند. در طول تاریخ بشر، اکثر جوامع به دنبال درک جایگاه خود در جهان و محیط های پیرامون خود بوده اند. علم جغرافیا چگونگی عملکرد جهان را بررسی می کند. به طور کلی جغرافیا مطالعه مناظر زمین، مردمان، مکان ها و محیط های مختلف است. علم جغرافیا علوم اجتماعی (جغرافیای انسانی) را با علوم طبیعی (جغرافیای طبیعی) پیوند می دهد. جغرافیا علوم فیزیکی و علوم اجتماعی و علوم انسانی را در هم می آمیزد و تعامل انسان ها با مکان ها و یکدیگر را بررسی می کند. جغرافیا یک رشته علمی است که به مطالعه ساختارهای زمین، اقیانوس ها، محیط زیست و اکوسیستم ها و همچنین تعامل بین جامعه بشری و محیط آن ها اختصاص دارد.

دریابید که آیا واجد شرایط برنامه های مهاجرتی کانادا هستید یا خیر.

🟣 گرایش های رشته جغرافیا :

🟪 رشته جغرافیا دارای گرایش ها و زیرمجموعه های بسیار زیاد و متنوعی است. دانشجویانی که قصد دارند در رشته جغرافیا را به عنوان رشته تحصیلی خود در دانشگاه انتخاب کنند می توانند در یکی از گرایش های این رشته تحصیلات خود را ادامه دهند.
🟪 برخی از گرایش ها و زیرمجموعه های رشته جغرافیا عبارتن از: ژئومورفولوژی، آب و هواشناسی (اقلیم شناسی)، جغرافیای فرهنگی، جغرافیای محیطی، جغرافیای تاریخی، جغرافیای سیاسی، جغرافیای جمعیت، جغرافیای شهری / مطالعات شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، مخاطرات محیطی، جغرافیا و پایداری محیط.

🟤 مقطع کارشناسی جغرافیا :

🟫 دوره کارشناسی جغرافیا یک دوره سه یا چهار ساله است. در این دوره دانشجویان با اصول و مفاهیم اولیه رشته جغرافیا آشنا می شوند. دوره لیسانس جغرافیا مباحث گسترده ای از جمله تغییرات جغرافیایی، نقشه برداری و … را پوشش می دهد. رشته جغرافیا دارای شاخه ها و گرایش های بسیار زیادی است. دو شاخه اصلی رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی جغرافیای طبیعی و جغرافیای انسانی است. بسیاری از دانشگاه ها رشته جغرافیا را در مقطع کارشناسی بدون گرایش ارائه می دهند. برخی از دانشگاه ها رشته جغرافیای طبیعی و جغرافیای انسانی را به صورت دو رشته مجزا در مقطع کارشناسی ارائه می دهند. جغرافیای انسانی به مطالعه جوامع بشری می پردازد و نحوه عملکرد، توسعه و چالش های جوامع را بررسی می کند.
🟫 از طرف دیگر جغرافیای طبیعی مربوط به مطالعه درک فرآیندهای طبیعی و فیزیکی زمین است. این فرآیند ها شامل تغییرات آب و هوا، سیستم های هواشناسی، زمین لرزه ها و … است. دوره کارشناسی جغرافیا یک دوره تحصیلی گسترده است و مطالبی از جمله جغرافیای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تاریخی، بیوفیزیکی، شهری و منطقه ای، نقشه برداری، روش های کمی، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سنجش از دور و کار میدانی را در بر می گیرد. دوره کارشناسی جغرافیا به دانشجویان این امکان را می دهد تا فرآیندهای طبیعی زمین را مورد مطالعه قرار داده و تأثیر انسان بر محیط جهانی را بررسی کنند.

 

🔘 مقطع کارشناسی ارشد جغرافیا :

▪️ دوه کارشناسی ارشد جغرافیا معمولا یک دوره دو یا سه ساله است. در این دوره دانشجویان می توانند دانش و اطلاعات خود را در رشته جغرافیا گسترش دهند. رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های بسیار متنوعی است. برخی از این گرایش ها عبارتند از: جغرافیای فرهنگی، جغرافیای محیطی، جغرافیای تاریخی، جغرافیای سیاسی، جغرافیای جمعیت، جغرافیای شهری / مطالعات شهری، ژئومورفولوژی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، آب و هواشناسی (اقلیم شناسی)، مخاطرات محیطی، جغرافیا و پایداری محیط. دانشجویان می توانند در یکی از این گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند. در مقطع فوق لیسانس جغرافیا دانشجویان باید دروس تخصصی مرتبط با گرایش تحصیلی خود را مطالعه کنند و همچنین در پروژه های عملی مرتبط با گرایش خود شرکت کنند.

 

پس از تکمیل فرم ارزیابی جهت تماس با همکاران بخش مهاجرتی ما به این آیدی تلگرام پیام دهید.

 

▪️ برخی از موضوعات و مباحث اصلی که در دوره کارشناسی ارشد جغرافیا مورد مطالعه قرار می گیرند عبارتند از: ژئومورفولوژی ساحلی، زمین شناسی رودخانه، ژئومورفولوژی یخبندان، توسعه مبتنی بر منابع، جغرافیای انسانی، جغرافیای فرهنگی، اقلیم شناسی، مدل سازی بیوفیزیکی فرآیندهای سطح زمین و فعل و انفعالات اتمسفر زمین، جغرافیای پزشکی، جغرافیای سیاسی ژئوپلیتیک، جغرافیای جمعیت، سیستم های شهری، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سنجش از راه دور محیط، آمار مکانی، تاریخ جغرافیای مدرن. دانشجویان دوره کارشناسی ارشد جغرافیا موظفند در پایان دوره تحصیلی یک پایان نامه با موضوعی مرتبط با گرایش تحصیلی خود ارائه دهند و از پایان نامه خود دفاع کنند. برنامه کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشجویان کارشناسی ارشد را برای مشاغلی در سازمان های مختلف خصوصی و دولتی، در زمینه هایی مانند جغرافیای شهری / اقتصادی، جغرافیای اجتماعی، جغرافیای طبیعی / محیطی و فناوری اطلاعات جغرافیایی آماده می کند.

🟦 بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته علوم جغرافیا:

1- دانشگاه بریتیش کلمبیا
2- دانشگاه تورنتو
3- دانشگاه مک گیل
4- دانشگاه سایمون فریزر
5- دانشگاه لاوال
6- دانشگاه کوئینز
7- دانشگاه مونترال
8- دانشگاه آلبرتا
9- دانشگاه واترلو
10- دانشگاه یورک

🟡 درآمد ماهیانه و مشاغل رشته جغرافیا :

🟨 برخلاف تصور بسیاری از افراد رشته جغرافیا یک رشته پردرآمد است. جغرافیدان ها می توانند در سازمان های بسیار زیادی مانند سازمان هواشناسی یا مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند. برخی از مشاغل مرتبط با رشته جغرافیا عبارتند از: محقق، کارشناس هواشناسی، مشاور محیط زیست، مسئول سیستم های اطلاعات جغرافیای، استاد دانشگاه، معلم جغرافیا، زمین شناس اکتشافی، نقشه بردار، نقشه بردار تجاری، مسکونی یا روستایی و بسیاری از مشاغل دیگر. دانشجویان رشته جغرافیا می توانند پس از فارغ التحصیلی به سرعت جذب بازار کار شوند و درآمد بسیار خوبی کسب کنند.
🟨 میزان درآمد جغرافیدان ها به موارد بسیار زیادی بستگی دارد. جغرافیدان هایی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند، به مراتب از درآمد بیشتری نیز برخوردار خواهند بود. سابقه کاری نیز یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در میزان درآمد جغرافیدان ها است. آن دسته از جغرافیدان هایی که دارای سابقه کاری بیشتری است، درآمد بیشتری دارند.
🟨 طبق آخرین اخبار بالاترین حقوق در این رشته مبلغ 30.77 دلار در هر ساعت و سالیانه تا 60 هزار دلار می باشد و کسانی که خیلی مجرب و حرفه ای باشند سالیانه تا مبلغ 90 هزار دلار میتوانند درآمد داشته باشند.

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به تحصیل در کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما با دید بازتر و اطلاعات کامل و مطمئن پروسه مهاجرتی خود را استارت بزنید.

ما در اینستاگرام کانادا از ایران دنبال کنید.

کانال تلگرام گروه کانادا از ایران

 در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
0

نویسنده این مطلب: Sarah

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا