لوازم ضروری برای مهاجرت به کانادا

زمان مطالعه: 18 دقیقه

لوازم ضروری برای مهاجرت به کانادا

 

لوازم ضروری ای که مهاجرین با خود می آورند به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله تعداد اعضای خانواده، وضعیت مالی، مدت اقامت و غیره. فروشگاه های ایرانی در کانادا، معمولا اکثر مایحتاج خوراکی خانواده های ایرانی را مطابق ذائقه و سلیقه ایرانیان فراهم می کنند اما آنچه که در لیست زیر می آید در واقع مواردی است که در بدو ورود لازم می شود ، دارای تفاوت قیمت زیاد با ایران بوده و یا مشابه آنچه که در ایران است در اینجا موجود نیست.

 

بخشی از دلهره‌ای که دارید، به خاطر این است که نمی‌دانید چه وسایل و لوازمی برای مهاجرت به کانادا نیاز دارید و چطور باید آن‌ها را آماده کنید.

مهم‌تر از آماده سازی وسایل و لوازم ضروری برای مهاجرت به کانادا ، زمان‌بندی انجام این کار است. شما از مدت‌ها قبل باید برای روز سفر خود آماده شوید و بدانید چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید. 

برای این کار، باید با برنامه ریزی پیش بروید. ما تصمیم گرفتیم این مطلب را برای متقاضیان سفر به کانادا تهیه کنیم و یک چک لیست از لوازم مورد نیاز آن‌ها در دسته بندی‌های مختلف، به همراه زمان‌بندی انجام کارهای مختلف برای مهم‌ترین سفر دوران زندگی‌شان فراهم کنیم.

اما قبل از این که چک لیست لوازم مورد نیاز برای سفر به کانادا را در اختیارتان قرار دهیم، زمان‌بندی انجام این کار و نحوه آماده سازی برای آن به همراه یک سری از نکته‌های دیگری که باید در نظر داشته باشید را خاطر نشان خواهیم کرد.

فهرست لوازم ضروری 

– ظروف غذاخوری به تعداد اعضای خانواده: (شامل بشقاب،قاشق،چنگال،کارد)

– لوازم آشپزی:(شامل ۲ عدد قابلمه،ماهیتابه، سینی، کاسه ، سبد، کفگیر و ملاقه،)

– لوازم منزل: (پتو ، بالش، ملحفه )، در صورت نیاز و برای اقامت موقت.

– لباس: (انواع لباس زمستانی،کفش، )

– دارو: (داروهای روزمره)

– خوراکی: سبزی خشک( به مقدار زیاد، بخصوص تره!)، زعفران، تعدادی کنسرو و تن ماهی .

– مدارک: (گذرنامه و برگ تاییدیه ویزا، بلیط هواپیما، برگ افتتاح حساب در بانک کانادا ، شناسنامه ، کارت ملی ، گواهینامه رانندگی ، سند ازدواج،مدارک تحصیلی خانواده، مدارک پزشکی، کارت واکسیناسیون کودک،گواهی های اشتغال( ترجمه) ، عکس های پرسنلی )

– محصولات فرهنگی: (رایانه ( در صورت تمایل بدون مانیتور)،سی دی های نرم افزار و فیلم و کارتون، کتاب های مورد نیاز و بویژه دیکشنری- سی دی های بازی های غیر رایانه ای موجود در بازار ایران، مثل پلی استیشن، با دستگاه های موجود در کانادا هم خوانی ندارند. )

– پول (فقط دلار کانادا).

توجه داشته باشید برق کانادا ۱۱۰ ولت است و اگر لوازم برقی نظیر رایانه ، دوربین، ریش تراش ، سشوار و غیره را با خود می آورید، قبلا نسبت به هم خوانی آنها مطمئن شوید.همچنین بهتر است تعدادی تبدیل کوچک دوشاخه ایرانی به دوشاخه های ۱۱۰ ولت به همراه داشته باشید.

نکات قابل توجه برای مهاجرت به کانادا

در جمع کردن وسایل مورد نیاز خود عجله نکنید. مطمئن باشید که در آخر تمام وسایلی که نیاز دارید را آماده خواهید کرد. اما در عین حال، نباید همه چیز را به روز آخر موکول کنید. چک لیست‌های ما در تراست به شما کمک خواهند کرد که از ۳ ماه مانده به تاریخ پروازتان، قدم به قدم همه چیز را با برنامه ریزی پیش ببرید.تا زمانی که نمی‌دانید چه وسایلی باید بردارید، لوازم خود را جمع نکنید.

آب و هوای کانادا در تابستان خنک و معتدل است و در زمستان هم به دمای انجماد می‌رسد (البته، معمولا در زمستان همیشه زیر دمای انجماد است). بنابراین، بررسی کنید که آب و هوا و دمای منطقه‌ای که قصد دارید در آنجا اقامت کنید، در زمان رسیدن شما چطور است و مهم‌تر از آن، بر اساس فصل، وسایل خود را جمع کنید.

نحوه آماده سازی وسایل مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا ۳ ماه قبل از پرواز

در صورتی که از مدت‌ها قبل بدانید که در هر مرحله از مهاجرت خود به کانادا به چه چیزهایی نیاز دارید و چطور باید آماده شوید، بهترین برنامه ریزی ممکن را می‌توانید پیاده کنید و بدون هیچ استرس و نگرانی کارهای خود را به ترتیب انجام دهید. با انجام این کار، وقت کافی هم برای همه چیز خواهید داشت و اگر در طی آماده سازی وسایل مورد نیازتان مشکل خاصی به وجود آمد، می‌دانید که به اندازه کافی وقت دارید که به موقع و بدون این که هیچ چیز از قلم انداخته شود، برای سفر خود آماده شوید.

 
🔵اگر دارای فرزند هستید، مدرسه یا کالج آن‌ها را در جریان قرار دهید که به زودی به آنجا خواهید رسید. همچنین، از آن‌ها درخواست کنید که هرگونه مجوز جابجایی یا مدارک دیگری که ممکن است نیاز پیدا کنید را برایتان ارسال کنند.برای حیوانات خانگی، شرایط قرنطینه و واکسیناسیون آن‌ها را بررسی کنید.
🔵مدارک و کاغذهای مورد نیاز برای اقامت در کانادا را بررسی کنید تا همه آن‌ها در دسترس‌تان قرار داشته باشند؛ به خصوص ویزا. همچنین، از تاریخ انقضای گذرنامه خود هم اطمینان پیدا کنید که منقضی نشود.بررسی کنید که آیا به داشتن گواهینامه رانندگی بین المللی نیاز دارید یا خیر. اگر فکر می‌کنید که به آن نیاز دارید، برای آن اقدام کنید (و یا اگر تاریخ انقضای آن به زودی به اتمام می‌رسد، برای تمدید آن اقدام کنید) به هر حال، این پروسه ممکن است زمان‌بر باشد و نباید به روزهای آخر موکول شود.
🔵اگر قصد فروش منزل خود را دارید، آن را برای فروش قرار دهید. اما اگر قصد دارید آن را در رهن یا اجاره شخص دیگری قرار دهید، به مستاجر خود اطلاع دهید که تا کم‌تر از ۳ ماه دیگر مهاجرت خواهید کرد.کم کم شروع به فکر کردن به لوازم مورد نیاز خود کنید که واقعا ضروری و مهم هستند. اگر قصد فروش هر کدام از لوازم خانگی یا چیزهای دیگری مانند خودروی خود را هم دارید، بهتر است از الان به فکر مشتری پیدا کردن برای آن‌ها باشید.

نحوه آماده سازی لوازم مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا ۲ ماه قبل از پرواز

شروع به تهیه یک لیست از لوازمی کنید که قرار است در هر چمدان قرار بگیرند. با این کار، می‌دانید که هر دسته از لوازم دقیقا در کجا قرار دارند.از تمام مدارک خود یک نسخه کپی برابر اصل هم تهیه کنید تا در صورت بروز مشکلاتی از قبیل مفقودی، جای نگرانی خاصی نباشد. علاوه بر این، از تک تک مدارک اسکن شده و مجازی خود نیز یک نسخه چاپی تهیه کنید.

پرونده‌های پزشکی خانواده خود را از پزشک خانوادگی‌تان دریافت کنید و در مورد گزینه‌های مراقبت بهداشتی در کشور مقصد خود نیز تحقیق کنید.بانک‌هایی که در آن‌ها حساب دارید را از مهاجرت خود مطلع کنید و اجازه دهید که در مورد افتتاح حساب و شرایط آن در خارج به شما کمک کنند و سپس به دنبال باز کردن حساب بانکی در کشور مقصد خود باشید.هرگونه بدهی که باقی مانده را پرداخت کنید؛ مخصوصا بدهی‌هایی که در روند اپلای و یا اخذ ویزا باقی مانده است.

 

مشاوره رایگان تحصیلی از طریق واتساپ (9453 - 551 - 343 - 1+)
مشاوره رایگان مهاجرتی از طریق واتساپ (7154 - 222 - 613 - 1+)

آماده سازی وسایل مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا ۱ تا ۲ هفته مانده به پرواز

خوب فکر کنید و با مشورت نزدیکان خود یک لیست از لوازم مورد نیازتان در چند هفته اول شروع زندگی در کانادا تهیه کنید.

مقداری پول نقد (حتما و حتما دلار کانادا) تهیه کنید تا وقتی که به مقصد رسیدید، با مشکل نقد کردن پول مواجه نشوید.تمام اسناد، مدارک و کاغذهای مورد نیازتان را آماده کنید.اطمینان پیدا کنید که تمام داروهایی که می‌توانید داشته باشید را تهیه کرده‌اید و چک کنید که آیا در کانادا هم با همین اسم شناخته می‌شوند و یا اسم دیگری دارند.

 این کار برای این باید انجام شود که اظهار کنید چه داروهایی به همراه خود دارید.چمدان‌های خود را آماده کنید.محل اقامت خود در کانادا را یک بار دیگر بررسی کنید.گلدان‌ها، گیاهان، وسایل فاسد شدنی درون یخچال یا فریزر خود را در اختیار شخص مورد اعتماد تان قرار دهید تا از آن‌ها نگهداری کند.دادن وکالت نامه رسمی به پدر، مادر یا یکی دیگر از افراد مورد اعتماد تان تا در صورت لزوم، بتواند کارهای شما در ایران را انجام دهد.

آماده سازی وسایل مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا در روز پرواز

سرانجام روز موعود فرا رسید. احتمالا چند شبی است که نمی‌توانید راحت بخوابید و استرس دارید. می‌توانید با مراجعه به این لینک از برخی راه‌های کاهش استرس مهاجرت اطلاع پیدا کنید. اما اگر مطابق با راهنمایی ما در تراست عمل کرده باشید، هیچ جای نگرانی نیست. اکنون به روز پرواز رسیدید و به زودی یک مرحله جدید در زندگی خود را آغاز خواهید کرد.

در لیست زیر از کارهایی که در این روز باید انجام دهید، اطلاع پیدا خواهید کرد.مطمئن شوید که تمام مدارک را برداشته‌اید و هیچ کدام را در منزل جا نگذاشته‌اید.

مطمئن شوید که تمام لوازم ضروری در کیف دستی شما قرار دارند و چیزی از قلم انداخته نشده.

لیست وسایل مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

لطفا دفترچه یادداشت کاغذی یا مجازی خود در گوشی موبایل‌تان را بردارید و همراه با ما در تراست شروع به ایجاد یک لیست از وسایل مورد نیاز برای سفر به کانادا کنید. یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، بررسی ابعاد و وزن هر یک از چمدان‌های همراهتان در وب سایت شرکت هواپیمایی است که از آن بلیط تهیه کرده‌اید. قطعا هیچ یک از شما دوست ندارید مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگینی که برای اضافه بار وجود دارد، شوید.لوازم ضروری برای سفر به کانادا که باید در کیف دستی خود قرار دهید.

  • گذرنامه
  • پرینت بلیط هواپیما
  • شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و گواهینامه به همراه ترجمه آن‌ها
  • گواهینامه بین المللی
  • مدارک ازدواج یا طلاق و همین طور سرپرستی بچه‌ها در صورت طلاق به همراه ترجمه
  • رزومه و سوابق کاری به همراه توصیه نامه اساتید در صورت مهاجرت تحصیلی و توصیه نامه از مدیران فعلی برای مهاجرت کاری
  • نامه پذیرش از مدرسه، کالج یا دانشگاه برای فرزندان و یا خودتان
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات به همراه ترجمه آن‌ها و نتیجه آزمون‌های زبان
  • پول نقد: هر مقداری پول نقد که با خود حمل می‌کنید، باید قید کنید. علاوه بر این، بیشتر از ۱۰ هزار دلار هم نمی‌توانید به صورت نقد با خودتان داشته باشید. در غیر این صورت، جریمه خواهید شد.

وسایل با ارزش مانند طلا و جواهرات: در صورتی که طلا یا جواهرات بیشتر از نیاز با خودتان حمل می‌کنید، باید وزن و قیمت آن‌ها را قید کنید. توجه کنید که فاکتور آن‌ها را هم با خودتان همراه داشته باشید تا بتوانید اثبات کنید که به خود شما تعلق دارند (اما برای احتیاط، آن‌ها را جدا از هم قرار دهید). حتما و حتما با گوشی خود از تک تک آن‌ها عکس بگیرید.آدرس‌ها، شماره تلفن‌ها و اسامی مهمی که به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

 

  • مدارک رزرو هتل یا اقامتگاه موقت
  • وسایل ضروری فرزندانتان برای سفر به کانادا
  • وسایل ضروری فرزندانتان برای سفر به کانادا
  • تمام مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و سایر مدارک احراز هویت
  • پوشک
  • دستمال مرطوب
  • یک ظرف کوچک درب دار
  • قاشق
  • قمقمه آب
  • هر نوع مواد غذایی خشک که فرزندتان میل می‌کند، مانند شیر خشک یا سرلاک
  • یک بسته کوچک خوراکی، مانند چیپس یا هر میان وعده دیگری
  • آب نبات و شکلات
  • یک کتاب رنگ آمیزی یا سرگرم کننده دیگر برای مواقعی که کودک شما در حین پرواز احساس کسل شدن یا خستگی کرد.
  • مسواک
  • یک خمیر دندان کوچک
  • ضد عفونی کننده دست
  • شانه مو

داروهای مجاز برای سفر به کانادا

به طور کلی، نباید نگرانی خاصی برای داروهایی مجاز برای حمل و استفاده در کانادا داشته باشید. داروهای غیرقانونی که حمل و استفاده از آن‌ها غیر مجاز است، تقریبا در سراسر دنیا یکسان هستند و داروهای رایج که مثلا برای سردرد یا سرماخوردگی مصرف می‌شوند، معمولا در همه جای دنیا جزو داروهای مجاز به شمار می‌روند.

با این وجود، بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید که حتما باید به همراه خود داشته باشید، آن را قید کنید و از پزشک خود هم نامه‌ای داشته باشید که نشان دهد به دلیل بیماری که دارید، باید آن را مصرف کنید.

بهتر است داروهایی که مصرف می‌کنید را حداقل برای نیاز سه ماه خود به همراه داشته باشید. بنابراین، یک لیست از داروهای ضروری خود تهیه کنید و نسخه پزشک را هم فراموش نکنید.

 

اگر دارای فرزند هستید، این کار را برای آن‌ها هم انجام دهید و حتما نوع داروهای آن‌ها را هم قید کنید. در کنار داروهای ضروری خود و فرزندانتان، بهتر است برای احتیاط یا مواقع ضروری، داروهای رایج و عادی که در همه جا وجود دارد و استفاده می‌شود را هم با خودتان به همراه داشته باشید. برخی از آن‌ها شامل لیست زیر می‌شوند:

  • سرماخوردگی
  • داروی ضد سرفه
  • تب بر
  • داروهای گوارشی
  • قرص ضد تهوع
  • قرص سردرد
  • پنبه
  • هر نوع از بین برنده درد یا مسکن
  • داروهای بهداشتی سلامت از پوست مانند کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده و چیزهای دیگر

لوازم تحریر مورد نیاز برای سفر به کانادا

اگرچه که شاید چندان مهم به نظرنرسد، اما باید یک جامدادی کوچک در کیف دستی خود داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. به هر حال، ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور به یادداشت کردن چیزی شوید و یا بخواهید یک فرم پر کنید. یا حتی ممکن است بخواهید جایی را در نقشه علامت گذاری کنید. در چنین مواقعی، بهتر است خودتان لوازم مورد نیازتان را به همراه داشته باشید تا اینکه بخواهید از کسی قرض بگیرید. علاوه بر این، شاید به نظر نرسد، اما قیمت برخی از لوازم تحریر در کانادا بسیار گران‌تر از ایران است و در اینجا با قیمت بسیار ناچیزی قابل تهیه هستند.

 
خودکار/مداد/پاک کن/مداد تراش/سر برگ/دفترچه یادداشت/ماژیک/ماژیک هایلایت/یک منگنه کوچک/پوشه کوچک/چند کتاب سبک برای فرزندتان/خط کش

لوازم آشپزخانه مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

شما باید برخی از لوازم ضروری و مهم آشپزخانه که در کانادا به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد را با خودتان به همراه داشته باشید. اولین دلیل این کار این است که ظروف و وسایل آشپزخانه‌ی ضروری و مهم، قیمت زیادی در کانادا دارند و دلیل بعدی این کار هم این است که تا وقتی به محل اقامت دائم خود می‌رسید و لوازم ضروری دیگری که نیاز دارید را تهیه می‌کنید، از حداقل امکان برای تهیه وعده‌های غذایی برخوردار باشید.

  • قابلمه 
  • ماهیتابه
  • ظروف غذا خوری سبک و کم حجم سفری مانند بشقاب، قاشق، چنگال، کارد به تعداد اعضای خانواده
  • فلاسک
  • قمقمه آب

ادویه‌های لازم و مورد نیاز خود مانند زردچوبه، فلفل، دارچین، ادویه‌های مورد علاقه دیگرتان، سبزی خشک، میوه خشک و سایر مواد خوراکی آشپزخانه از قبیل نمک، فلفل، چای، قهوه و همین طور یک سری از غذاهای کنسرو شده مانند تن ماهی و کنسرو لوبیا به همراه آجیل‌های مورد علاقه خود مانند پسته، بادام و مغزهای خوراکی دیگر (توجه کنید که تمام اقلام خوراکی که به همراه خود دارید را باید به طور دقیق قید کنید. در غیر این صورت، در بهترین شرایط، بدون هیچ ملاحظه‌ای معدوم می‌شوند و حتی ممکن است جریمه هم بشوید).

لوازم مورد نیاز کودکان برای سفر به کانادا

این بخش می‌تواند برای افرادی که دارای فرزند هستند، بسیار مهم و قابل توجه باشد. والدین معمولا عقیده دارند که وسایل فرزندانشان بسیار مهم‌تر از وسایل خودشان هستند. اولین نکته‌ای که در این بخش باید توجه داشته باشید، این است که اگر فرزند شما هنوز از پوشک استفاده می‌کند، هر تعدادی که می‌توانید، همراه خود بردارید و یا حداقل یک بسته بزرگ کامل به همراه خود داشته باشید و حداقل برای مصرف دو تا سه روز در کیف دستی خود که دم دست‌تان است، قرار دهید.

  • دو یا سه عدد لباس سرهمی
  • دو عدد کاپشن و تمام لباس‌های گرم ضروری مانند کلاه پشمی، ژاکت، ژاکت بافتنی و شال گردن
  • کفش
  • جوراب
  • خمیر دندان و مسواک شخصی
  • لباس زیر
  • شامپو و صابون بچه
  • کرم و روغن‌های مخصوص بدن
  • ضد عفونی کننده
  • دستمال مرطوب
  • اسباب بازی‌های سبک مورد علاقه فرزندتان
  • کتاب‌های سبک مانند کتاب داستان یا کتاب‌های رنگ آمیزی
  • مداد رنگی
  • شیشه شیر و تمام وسایل ضروری نوزاد

سایر لوازم متفرقه اما مهمی که باید در سفر به کانادا به همراه داشته باشید.

 

بهتر است برای زمانی که به کانادا می‌رسید، یک کیف کولی ضد آب هم داشته باشید تا وقتی برای مصاحبه از جایی به جای دیگر می‌روید و احتمالا با هوای برفی یا بارانی مواجه شدید، از وسایل خود مراقبت کنید و بتوانید اسناد، مدارک، کیف پول و سایر لوازم مورد نیاز خود مثل بطری آب را در آن قرار دهید. 

  • برچسب‌های چمدان با نام، نام خانوادگی و آدرس برای تمام کیف‌ها، چمدان‌ها و ساک‌هایتان
  • قفل چمدان برای تمام آن‌ها
  • پاور بانک 
  • تبدیل آداپتور برای هر تعدادی از دستگاه‌های الکترونیک خود که به همراه دارید
  • هدفون
  • لوازم آرایشی
  • دئودورانت و اسپری بدن
  • حوله حمام و دست و صورت (حتما یک حوله کوچک در کیف دستی خود قرار دهید)
  • قرص ضد تهوع برای پرواز
  • چتر
  • ناخن گیر
  • عینک آفتابی و مطالعه
  • ساعت یا دستبند هوشمند و تزئینی
  • شارژرها و کابل‌های مورد نیاز برای لوازم الکترونیک خود
  • تمام وسایل الکترونیک مورد نیازتان از قبیل لپ تاپ، دوربین، ریش تراش، اسپیکر، ماشین حساب و صد البته، گوشی موبایل
  • چسب مایع یا نواری
  • میان وعده مانند کیک یا بیسکوییت
  • کفش (حتما یک جفت کفش رسمی برای مصاحبه‌های خود بردارید) و دمپایی برای حمام
  • تیشرت، پیراهن، شلوار راحتی و رسمی، جوراب و لباس زیر به هر تعدادی که فکر می‌کنید لازم دارید (در واقع تا جایی که مشمول اضافه بار نشوند)
  • لباس گرم مانند کاپشن پشمی، سویشرت، ژاکت (لباس‌هایی که حتی برای دمای منفی ۲۰ درجه هم مناسب باشند)
  • لباس رسمی حداقل یک دست (برای مصاحبه شغلی یا تحصیلی)
  • پتو و ملحفه‌های سبک به تعداد اعضای خانواده
  • ضد عفونی کننده دست
  • اتوی لباس و مو
  • سشوار
  • شانه مو
  • مسواک
  • خمیر دندان

نکته:

به طور کلی، میزان بار مجاز در هر ایرلاین متفاوت است. اما حداکثر وزن هر چمدان در اکثر شرکت‌های معتبر ۲۳ کیلوگرم می‌باشد. شما برای سفر به کانادا می‌توانید دو چمدان ۲۳ کیلویی داشته باشید.

یک چمدان کوچک را هم می‌توانید با خود به داخل کابین ببرید که وزن آن معمولا باید بین ۸ تا ۱۲ کیلوگرم باشد (که مقدار دقیق آن باز هم به ایرلاین شما بستگی دارد) و اندازه آن هم باید معقول باشد که در داخل کابین هواپیما جای بگیرد.

البته، برخی از ایرلاین‌ها به مسافران فرست کلاس و بیزینس کلاس اجازه می‌دهند که یک چمدان کوچک دیگر هم با خودشان به همراه داشته باشند.اگر بار اضافه به همراه داشته باشید، باید جریمه پرداخت کنید که مقدار آن در هر ایرلاین متفاوت است. اما این اضافه بار چه ۱ کیلو باشد چه ۲۳ کیلو، معادل یک بسته ۲۳ کیلوگرمی در پروازهای اکونومی و یک بسته ۳۰ کیلوگرمی در پروازهای بیزینس است.

سوالات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

وکلا و مشاوران رسمی مهاجرتی گروه کانادا از ایران به شما کمک میکنند بدون خطا فرایند پذیرش و مهاجرت خود را طی کنید.
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
   
5/5
0

نویسنده این مطلب: Pardis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا