مدرک زبان مورد نیاز مهاجرت به کانادا

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مدرک زبان مورد نیاز مهاجرت به کانادا

برای مهاجرت به هر کشوری باید تا حد مطلوبی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. بیشتر کشورها برای پذیرش مهاجران سطح زبان آن‌ها را بر اساس آزمون‌هایی مثل تافل و آیلتس می‌سنجند. 

 

یکی از سوالات رایج کاربران این است که برای مهاجرت حدودا چه نمره زبانی لازم است؟ ما در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم.

چه مدرک زبانی برای مهاجرت لازم است؟

کاربران می‌توانند برای سنجش سطح زبان انگلیسی خود قبل از مهاجرت در آزمون‌های مختلفی شرکت کنند. معروف‌ترین مدارک زبان شامل موارد زیر است:

  • مدرک زبان آیلتس
  • مدرک زبان تافل
  • مدرک زبان دولینگو
  • مدرک زبان pte
مقایسه آیلتس، تافل و PTE و دولینگو

از بین موارد ذکر شده آزمون‌های آیلتس و تافل رواج بیشتری دارند و مورد تایید بیشتر دانشگاه‌ها هستند. باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مراحل مهاجرت کسب نمره قابل قبول در آزمون‌های زبان انگلیسی است.

مدرک زبان آیلتس 

آیلتس (IELTS) یکی از معروف‌ترین مدارک زبان است. بیشتر دانشگاه‌های دنیا آیلتس را به‌عنوان مدرک معتبر قبول دارند. 

این آزمون از 9 نمره سطح‌بندی می‌شود. آزمون آیلتس شامل دو نوع آکادمیک و جنرال است. هر شخص با توجه به نوع مهاجرت باید در یکی از این دو دسته شرکت کند.

 

  • افرادی که می‌خواهند از طریق فرصت شغلی مهاجرت کنند معمولا ملزم به شرکت در آزمون آیلتس جنرال هستند. همچنین برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند.

تفاوت آزمون‌های جنرال و آکادمیک در بخش مهارت خواندن است. معمولا متن‌های آزمون آیلتس جنرال واژگان تخصصی کمتری دارد. این ویژگی باعث شده تا آزمون جنرال برای بیشتر افراد راحت‌تر باشد.

 

  • حداقل نمره مورد قبول در آزمون آیلتس را هر دانشگاه به‌طور جداگانه مشخص می‌کند. معمولا بیشتر شرکت‌ها و دانشگاه‌هایی که رتبه علمی بالایی دارند حداقل نمره آیلتس 6.5 را بدون هیچ مشکلی می‌پذیرند.

حداقل نمره مورد نیاز در آیلتس را برای هر یک از ویزاهای کانادا در لیست زیر آورده‌ایم:

  • نیروی کار ماهر فدرال: 6
  • نیروی کار ماهر اسکیلد تریدز: مهارت گفتاری و شنیداری 5، خواندن و نوشتاری 4
  • مشاغل رده 0 یا A در طبقه‌بندی ملی کانادا: 6
  • مشاغل رده B در طبقه‌بندی ملی کانادا: 5 در مهارت‌های گفتاری، شنیداری و نوشتاری، 4 در مهارت خواندن
  • ویزای استارتاپی: 5 در مهارت‌های گفتاری، شنیداری و نوشتاری، 4 در مهارت خواندن
  • برنامه مهاجرتی آتلانتیک: 4 در مهارت‌های گفتاری و نوشتاری، 5.4 در مهارت شنیداری، 5.3 در مهارت خواندن
  • ویزای خوداشتغالی: 4 در مهارت گفتاری و نوشتاری، 5.4 در مهارت شنیداری، 5.3 در مهارت خواندن
  • طرح کشاورزی- غذا: 4 در مهارت‌های گفتاری و نوشتاری، 5.4 در مهارت شنیداری، 5.3 در مهارت خواندن
  • شهروندی: 4 در مهارت‌های گفتاری و نوشتاری، 5.4 در مهارت شنیداری، 5.3 در مهارت خواندن
  • تحصیل در دانشگاه: حداقل نمره هر مهارت باید 6 باشد.

مدرک زبان تافل

تافل یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. در این آزمون نیز چهار مهارت خواندن، شنیداری، نوشتاری و گفتاری سنجیده می‌شود. برای انتخاب بین آزمون آیلتس و تافل باید درباره کشور مقصد و دانشگاه مورد نظرتان تحقیقاتی انجام دهید.

آزمون تافل به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. این آزمون 120 نمره دارد. باید بدانید تافل به‌عنوان یک آزمون آمریکایی، مورد تایید بیشتر دانشگاه‌های معتبر دنیا است.

مدت زمان این آزمون 4 ساعت است. برای شرکت در آزمون تافل باید حدود 225 دلار بپردازید. حداقل نمره لازم برای پذیرش در بیشتر دانشگاه‌ها 78 است

مدرک زبان دولینگو

آزمون دولینگو در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. این آزمون به‌طور مجازی برگزار می‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها دولینگو را به‌عنوان آزمون معتبری می‌شناسند.

  • باید اشاره کنیم که هزینه شرکت در آزمون دولینگو نسبت به موارد قبلی بسیار کمتر است. برای شرکت در این آزمون باید حدود 49 دلار بپردازید.

در این آزمون هر چهار مهارت شخص سنجیده می‌شود. قبل از ثبت نام در این آزمون حتما مورد تایید بودن آن را در وب سایت دانشگاه بررسی کنید. مشابه با آیلتس و تافل اعتبار مدرک این آزمون نیز 2 سال است.

مدرک زبان pte

لغت pte مخفف عبارت Pearson test of English است. در این آزمون چهار مهارت خواندن، شنیداری، گفتار و نوشتار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این آزمون در مراکز مجاز برگزار می‌شود. توجه کنید این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود.

مدت زمان این آزمون 3 ساعت است. برای شرکت در آزمون pte باید مابین 150 تا 220 دلار بپردازید. نمره‌دهی این آزمون در سطوح 10 تا 90 است.

تعداد محدودتری از دانشگاه‌های دنیا مدرک آزمون pte را به رسمیت می‌شناسند. قبل از شرکت در این آزمون حتما درباره مدارک مورد تایید دانشگاهتان تحقیق کنید. بیشتر دانشگاه‌ها حداقل نمره 53 را برای آزمون pte قبول دارند.

مدرک زبان مورد تایید سفارت‌ها

سفارت کشور‌ها در تعیین نوع مدرک و نمره فرد نقشی ندارند. مدرک زبان مورد تایید را هر کشور به‌طور جداگانه تعیین می‌کند و سفارت‌ها نیز از همان قانون پیروی می‌کنند.

در زمان شرکت در آزمون‌های انگلیسی حتما بررسی کنید که مرکز معتبری را برای این کار انتخاب کرده‌اید.

تشخیص مدرک زبان مناسب برای مهاجرت

در ابتدا باید قوانین کشور مقصد یا دانشگاه مورد نظرتان را به‌دقت بررسی کنید. 

مردم بسیاری از کشورها ممکن است به دو زبان صحبت کنند. به‌عنوان مثال مردم کانادا به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند، بنابراین با توجه به دانشگاهی که می‌خواهید از آن پذیرش بگیرید می‌توانید در آزمون یکی از این زبان‌ها شرکت کنید.

 

  • علاوه بر آزمون‌های معرفی شده آزمون دیگری تحت عنوان GRE وجود دارد. این آزمون در بیشتر موارد برای دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع ارشد پذیرش بگیرند اجباری است. 

بیشتر دانشگاه‌های معتبر دریافت مدرک GRE را به‌عنوان یک گزینه Optional در نظر گرفته‌اند. به‌عبارت دیگر اگر شخص بتواند در آزمون GRE نمره مناسبی کسب کند شانس بیشتری برای پذیرش خواهد داشت. پیشنهاد می‌دهیم اگر فرصت کافی دارید برای پذیرش در هر مقطع تحصیلی در آزمون GRE نیز شرکت کنید تا رزومه قوی‌تری داشته باشید.

آزمون GRE شامل سه بخش درک مطلب، استدلال ریاضی و نگارش تحلیلی است. این آزمون حدود 3 ساعت و 10 دقیقه به طول می‌انجامد. باید بدانید که این آزمون در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا رواج بیشتری دارد و دانشگاه‌های اروپایی کمتر برای ارائه این مدرک تاکید دارند.

جمع بندی

بهتر است تا درباره این آزمون‌ها تحقیقات جامع‌تری انجام دهید. حتما منابع مفید و معتبری را برای هر آزمون مطالعه کنید. البته بدون شک روش مطالعه برای هر یک از آزمون‌های زبان متفاوت است و با دانستن نکاتی جزئی می‌توانید آمادگی بهتری برای آن‌ها داشته باشید.

سوالات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید

وکلا و مشاوران رسمی مهاجرتی گروه کانادا از ایران به شما کمک میکنند بدون خطا فرایند پذیرش و مهاجرت خود را طی کنید.
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا