ارزیابی تاثیر بازار کار (مجوز LMIA)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

ارزیابی تاثیر بازار کار (مجوز LMIA)

صفر تا صد ارزیابی تاثیر بازار کار (مجوز LMIA)

مجوز LMIA تاثیراتی که یک نیروی کار خارجی می تواند بر بازار کار کانادا داشته باشد را ارزیابی می کند، با این هدف که اطمینان حاصل شود که حضور آن ها در بازار کار بر کارکنان کانادایی تاثیر منفی نخواهد گذاشت. مجوز LMIA توسط سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا یا ESDC(با نام سابق HRSDC)، از وزارتخانه های دولتی کانادا که مسئول توسعه، مدیریت و ارائه برنامه ها و خدمات اجتماعی است، صادر می شود. 

 

  • یک گزارش ارزیابی تاثیر بازار کار LMIA مثبت به این معنی می‌باشد که هیچ فردی با تابعیت کانادایی و یا اقامت دائم این کشور توانایی انجام این کار را نداشته است و کارفرما نیاز خود را از طریق جذب نیروی کار خارجی یا همان جاب آفر تامین می کند.
  • یک گزارش ارزیابی تاثیر بازار کار LMIA منفی به این معنی است که موقعیت شغلی باید با استفاده از افراد دارای تابعیت کانادایی و یا اقامت دائم این کشور پر شود

اگر در کانادا دارای کسب و کاری هستید میتوانید بستگان خود را از خارج کانادا استخدام کنید و دعوتنامه رسمی و کاری با مجوز LMIA صادر کنید.

هر کارفرمایی می‌تواند درخواست ارزیابی LMIA را برای هر موقعیت شغلی حداکثر بایستی تا 6 ماه قبل از تاریخ شروع به کار موقعیت شغلی ارسال نماید.

فرآیند پرونده گزارش ارزیابی تاثیر بازار کار، برای هر موقعیت شغلی با توجه به میزان حقوق پیشنهادی می‌تواند متغیر باشد.

 

کارفرمایان بایستی با توجه به متوسط حقوق پرداختی برای موقعیت شغلی مورد تقاضا در استان خود، این مورد را تعیین کنند که موقعیت شغلی پیشنهاد شده دریافتی بالایی یا دریافتی پایین خواهد داشت، چنانچه دریافتی برای موقعیت شغلی در دسته دریافتی پایین قرار گیرد، کارفرما باید فاکتورهای اضافی را دارا باشد تا موفق به دریافت گزارش مثبت شود.

کارفرمایان بایستی اطلاعات تکمیلی مانند تعداد کانادایی های درخواست کننده برای موقعیت شغلی، تعداد کانادایی هایی که با آنها مصاحبه کاری انجام شده است و توضیحات تکمیلی در ارتباط با این که چرا کانادایی ها چرا تمایل و توانایی این کار را ندارند را به سازمان ESDC ارائه کند.

برنامه کارکنان خارجی موقت یا TFWP، نسبت به سال های گذشته با دسترسی محدود تری مواجه اند و کارفرمایانی که به دنبال LMIA هستند، در حال حاضر باید اطلاعات بیشتری را ارائه دهند که در ادامه خواهد آمد:

  • تعداد کانادایی هایی که برای آن شغل موجود درخواست داده اند. همه موقعیت های شغلی خالی باید 4 هفته قبل از پر کردن فرم LMIA، در آگهی منتشر شوند.
  • تعداد کانادایی هایی که با کارفرما مصاحبه کرده اند.
  • دلایل اینکه افراد کانادایی موفق به استخدام در آن شغل مورد نظر نشدند.

اگر در مورد حضور کارکنان خارجی نگرانی هایی مبنی بر اینکه ممکن است تاثیرات منفی قابل توجهی بر بازار کانادا بگذارند، وجود داشته باشد، ESDC درخواست آن ها را پردازش نخواهد کرد. واضح است که چنین سیاستی محدود کننده تر است، بخشی از آن به دلیل اقتصاد نسبتا سست کانادا و نگرانی درباره کاهش شغل به طور کلی است. بخشی دیگر از نگرانی ها هم درباره این است که کانادایی ها ممکن است تاثیر بیشتری را نسبت به کارکنان خارجی موقت بر بازار کانادا داشته باشند.

مجوز LMIA یکی از مسیرهایی که میتواند به اقامت دائم و نهایتاً شهروندی کانادا منجر شود، داشتن پیشنهاد شغلی معتبر می باشد.

چنانچه مایل هستید از طریق پیشنهاد شغلی یا جاب آفر وارد کانادا شوید، لازم است در ابتدا با مشخصات و شرایط کار کردن اتباع خارجی در کانادا آشنا شوید.

به طور کلی چنانچه کارفرمایی بخواهد فردی غیر کانادایی را به استخدام خود درآورد، ابتدا باید ثابت کند که وی نتوانسته فرد مشابهی را بر اساس نیاز فرصت شغلی مورد نظرش در کانادا (چه در استان محل فعالیت آن شرکت و چه در سایر استان ها، چه از میان کانادایی ها، دارندگان اقامت دائم و سایر اتباع خارجی دارای اجازه کار قانونی) بیاید.

در این صورت چنانچه کارفرما در نتیجه پست نمودن آگهی های استخدام در جراید شناخته شده و وب سایت های مربوطه نتواند فرد مورد نظر خود را بیابد، ممکن است بتواند یک فرد خارجی را جذب نماید. البته در این راه لازم است ثابت شود که چگونه فرد مورد نظر دارای صلاحیت هایی است که در سایر متقاضیان کانادایی موجود نبوده که خواهان کار در آن فرصت شغلی هستند.

همچنین میزان حقوق در نظر گرفته شده برای آن شغل می بایست منطبق با پایه حقوقی میانگین آن شغل در کانادا باشد. چنانچه کارفرما تمامی این موارد را رعایت نموده و همچنان نیازمند جذب نیروی خارجی مورد نظر باشد، وی می بایست گواهی LMIA یا “ارزیابی اثر گزاری بر بازار کار کانادایی” نیز دریافت کند.

آیا میدانید؟

می توانید فرصت صدور جاب آفر رسمی را داشته باشد و

بواسطه آن بستگان و هموطنان خود را با دعوتنامه کاری و رسمی استخدام کنید.

 

فهرست مشاغل بدون نیاز به گواهی LMIA

مشاغل زیر در گروه های مدیریتی (دسته بندی ناک اُ) ، کارشناسی (دسته بندی ناک آ) و یا فنی (دسته بندی ناک ب) قرار گرفته اند:

  • کارگر کف ساز (تحت کد 7271)
  • کارگران سازه های فلزی (تحت کد 7236)
  • حسابدار (تحت کد 1311)
  • منشی اداری (تحت کد 1241)

 

دسته بندی ناک (NOC) چیست ؟

ناک مخفف دسته بندی مشاغل کانادایی (NOC ,National Occupational Classification) می باشد. بر اساس این دسته بندی کلیۀ مشاغل موجود در کانادا که قابل شناسایی و تفکیک بوده اند بر اساس تعریف محدوده وظایف و سطح تخصصی آن در این مجموعه دسته بندی شده اند. کلیۀ مشاغل (نظیر جوشکار، معلم، پزشک و غیر) دارای کدی 4 رقمی هستند که بسته به جایگاه آنها از شماره 0000 الی 9999 تعریف شده اند. همچنین در همین دسته بندی علاوه بر کدگذاری مشاغل، آن ها را بر اساس میزان تخصص و جایگاه به 5 دسته زیر تقسیم نموده اند:

دسته مدیریتی : NOC 0 – مستلزم دارا بودن تحصیلات دانشگاهی و سابقه مدیریتی در یک زمینه تخصصی

– دسته کارشناسی: NOC A – مستلزم دارا بودن تحصیلات دانشگاهی در رشته تخصصی

– دسته فنی و حرفه ای: NOC B – مستلزم دارا بودن تحصیلات کالج  (یا معادل فوق دیپلم یا حداقل دیپلم فنی و حرفه ای) در زمینه تخصص

– دسته اجرایی: NOC C – مستلزم داشتن حداقل دیپلم و کارآموزی برای آن حرفه خاص

– دسته کارهای کارگری و بدون مهارت: NOC D – بدون نیاز به داشتن دانش یا مهارت خاص

کار در کانادا
وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان
مجوز کار در کانادا (Work Permit)
برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) کانادا

انواع مختلف LMIA چیست؟

پشتیبانی از برنامه های کاربردی اجازه کار
ارزیابی تأثیرات بازار کار برای حمایت از درخواست مجوز کار تحت برنامه کارگر موقت خارجی. هنگامی که شما این ارزیابی تاثیرات بازار را دریافت می کنید، می توانید برای اجازه کار درخواست بدهید؛

 

LMIA FOR PR، پشتیبانی از برنامه های اقامت دائم

این LMIA برای حمایت از درخواست اقامت دائم کانادا استفاده می شود. اگر اقامت دائم بر اساس اکسپرس ورودی مورد نظر باشد، کارگر خارجی ۵۰-۶۰۰ امتیاز CRS (بر اساس کد NOC) اعطا می شود.

کاندیداها می توانند به اکسپرس ورودی تقاضا کنند. این می تواند نمره برش را به اندازه کافی افزایش دهد که متقاضی بتواند درخواست دعوتنامه (ITA) برای اقامت دائم در کانادا دریافت کند؛

هزینه پردازش مجوز LMIA:

همه مجوزهای LMIA شامل هزینه پردازش 1000 دلار کانادا می‌شود که حتی اگر نتیجه منفی باشد، بازپرداخت نمی‌شود. برخی از متقاضیان تحت LMIA برای مراقبین در خانه ممکن است از این هزینه معاف شوند.

نیازمندی جذب نیروی خارجی:

کارفرمایان باید شواهدی را ارائه کنند که نشان دهد تلاش های قابل توجهی برای استخدام شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی برای پر کردن این موقعیت قبل از استخدام TFW انجام داده اند.

مهاجرت کاری ساده به کانادا
مجوز ویزای کاری C11 کانادا
مجوز کار در کانادا (Work Permit)
صفر تا صد ثبت شرکت در کانادا

متوسط دستمزد ساعتی بر اساس استان یا منطقه

اگر یک کارفرما یک نیروی ماهر خارجی را استخدام می کند تا دستمزد متوسط ساعتی یا بالاتر از آن را برای استان یا قلمرو خود بپردازد، باید از جریان کارگران با دستمزد بالا برای LMIA استفاده کند. اگر یک کارفرما یک نیروی کار ماهر خارجی را استخدام می کند تا کمتر از میانگین دستمزد ساعتی پرداخت شود، باید از طریق جریان کارگران کم دستمزد بگذرد.

 

Province/Territory
Median hourly wages prior to April 30, 2022
Median hourly wages as of April 30, 2022
Alberta$27.28$28.85
British Columbia$25.00$26.44
Manitoba$21.60$23.00
New Brunswick$20.12$21.79
Newfoundland and Labrador$23.00$24.29
Northwest Territories$34.36$37.30
Nova Scotia$20.00$22.00
Nunavut$32.00$36.00
Ontario$24.04$26.06
Prince Edward Island$20.00$21.63
Quebec$23.08$25.00
Saskatchewan$24.55$25.96
Yukon$30.00$32.00

مدت زمان دریافت LMIA چقدر است؟

طبق اعلام وبسایت رسمی دولت کانادا، به طور متوسط، مدت زمان بررسی درخواست تأییدیه LMIA کانادا در سال ۲۰۲۱ مطابق جدول زیر است:

نوع تقاضامیانگین مدت زمان بررسی
مسیر مهاجرتی استعدادهای جهانی GTS۹ روز کاری
مسیر مهاجرتی کشاورزی۱۶ روز کاری
برنامه مهاجرتی کارگران فصلی کشاورزی۸ روز کاری
مسیر اقامت دائم PR۱۶ روز کاری
پرستاران خانگی۱۵ روز کاری
مسیر کارکنان با حقوق بالا۳۴ روز کاری
مسیر کارکنان با حقوق پایین۳۱ روز کاری

معافیت از الزامات LMIA

در موارد خاص، ممکن است برای استخدام یک کارگر خارجی برای کارفرما نیازی به اخذ LMIA نباشد. اکثر معافیت های LMIA از طریق برنامه تحرک بین المللی IMP مدیریت می شوند.

الزامات کارفرمای درخواست کننده مجوز LMIA

تنها در صورتی که یک کارفرما برای LMIA برای حمایت از اقامت دائم درخواست دهد، باید حداقل 1 سال از تاسیس کسب و کار آن گذشته باشد. 

  • تجارت قانونی باشد.
  • کالا یا خدماتی را برای عموم ارائه می دهد.
  • قادر به پرداخت حقوق به کارگر خارجی است.
  • نیاز واقعی به کارگر خارجی دارد.
  • در دوره 12 ماهه قبل از درخواست، کارمندان اخراج شده نداشته باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری، صدور مجوز LMIA و مجوز کاری کانادا با کلیک بر روی دکمه زیر، فرم ارزیابی مربوطه را تکمیل کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار نمایند.

در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا