مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع

زمان مطالعه: 11 دقیقه

صفر تا صد بررسی مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع

مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه علم و دانش می باشد و این کشور تمرکز ویژه ای نسبت به تحقیقات علمی دارد، لذا یکی از بهترین مقاصد برای مخترعین شناخته می شود.
می توان گفت که ثبت اختراع در کانادا یکی از زیر مجموعه روش های مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در کانادا می باشد.
برای تشویق سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و کمک به تجاری سازی فناوری های جدید، دولت ها به متقاضیانی که درخواست های ثبت اختراع به اندازه کافی نوآورانه ارائه می کنند، حق ثبت اختراع اعطا می کنند. از همین رو مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع اخیراً در زمره روش های مهاجرتی کانادا آمده است.
  • شرایط ثبت و مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع چیست؟

  • آیا امکان اخذ اقامت و تابعیت از طریق ثبت اختراع در کانادا وجود دارد؟

  • هزینه های ثبت اختراع در کانادا چقدر است؟

در این مقاله سعی بر این داریم که تمامی مراحل ثبت اختراع در کانادا را بیان نموده و مسیر های مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع را شرح نماییم. به تمامی سوالات شما در این پست پاسخ خواهیم داد.

اصلی ترین سوال: آیا با ثبت اختراع می توان اقامت کانادا گرفت؟

همانطور که می دانید برنامه های مهاجرت در یک چهارچوب بندی مشخصی تحت عناوین مهاجرت کاری، سرمایه گذاری، ازدواج، تحصیلی، پناهندگی، افراد خاص (ورزشکاران و هنرمندان) و تولد تعریف می گردد.

لذا افرادی که دارای ثبت اختراعی هستند باید از طریق یکی از روش های ذکر شده برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند. به طور مثال افرادی که روی یک محصول یا فرایندی کار کرده اند و اختراع خود را به ثبت رسانده اند در صورتی که طرح آنها نوآوری لازم را داشته باشد و قابلیت اجرای آن در کانادا نیز وجود داشته باشد، می توانند از طریق برنامه استارت آپ کانادا بتوانند اقامت دائم این کشور را دریافت نمایند.

تمرکز کانادا در برنامه استارت آپ دریافت ایده های خلاقانه و نوآورانه می باشد و این کشور تمایل دارد از طریق این برنامه افرادی که دارای طرح های هوشمندانه و ایده های نوآرانه هستند را جذب نماید و از آنجایی که یکی از مشخصه های ثبت اختراع منحصر به فرد بودن آن می باشد، متقاضیان از طریق این برنامه مهاجرت می توانند ایده خود را در قالب بیزنس پلن یا طرح تجاری برای سازمان تعیین شده ارسال نمایند و با دریافت نامه حمایتی از آنها مدارک خود را جهت اخذ اقامت دائم این کشور سابمیت نمایند و با تایید مدارک بتوانند اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند.

 

  • بنابراین یکی از بهترین برنامه های مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع در قالب این برنامه عملی می شود.

از جمله مراحل ثبت اختراع در کانادا و مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع این است که ابتدا باید درخواست ثبت اختراع را در اداره مالکیت معنوی کانادا (CIPO) ثبت کنید. به طور معمول، درخواست های ثبت ایده خارج از کشور با کمک یک نماینده ثبت اختراع تهیه می شود.

 

برای به دست آوردن حق اختراع، چندین معیار اساسی برای ثبت اختراع باید رعایت شود. به طور خاص، اختراع باید:

 

  1. موضوع قابل ثبت اختراع
  2. تازگی
  3. مفید باشد.
استارت آپ

شرایط ثبت اختراع در کانادا

افرادی که تصمیم دارند اختراع خود را در کشور کانادا ثبت نمایند بایستی اختراع آنها دارای مولفه هایی باشد. افرادی می توانند اختراع خود را ثبت نمایند که طرح آنها جدید باشد و نمونه ای مشابه در دنیا وجود نداشته باشد، برای استفاده عموم کاربردی و عملیاتی باشد و همچنین طرح مبتکرانه ای باشد.

به این معنی که افرادی که دارای مهارت های متوسط هستند و در همان زمینه اختراع کار میکنند نبوغ شخص مخترع را درک نمایند. علاوه بر این اختراعات بایستی در قالب یک محصول یا یا ماشین و دستگاه یا یک فرایند و مسیر یا در قابل یک ترکیب مانند ترکیب های شمیایی (مانند دارو) و… باشد.

 

  • لذا اصول علمی و مفاهیم انتزاعی، ایده ها و مفاهیم غیر فیزیکی، روش های درمان و پزشکی، اشکال انرژی و… جز اختراعات محسوب نمی گردد.

 از برنامه های دیگری که فرد می تواند از طریق ثبت اختراع در کانادا اقامت این کشور را دریافت نماید اقامت کاری می باشد.

به طور مثال متقاضیان می توانند موضوع اختراع خود را با شرکت های مختلف و کمپانی های بزرگ مطرح نموده و برای در اختیار گذاشتن دانش آن اختراع بتوانند از آنها پیشنهاد شغلی دریافت نموده و برای اجرایی کردن آن اختراع در کانادا مشغول به کار شوند،

بنابراین یکی از خصوصیات و ویژگی های مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع کارایی داشتن آن موضوع اختراع می باشد.
علاوه بر این از دیگر برنامه هایی که می توان برای مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع اقدام نمود برنامه های کارآفرینی و سرمایه گذاری می باشد. به طور مثال متقاضیانی که دارای اختراعی هستند می توانند با نوشتن یک طرح تجاری برای سرمایه گذاری در کانادا و اجرایی نمودن طرح خود اقدام نمایند. البته برای مهاجرت به کانادا از این طریق متقاضیان بایستی دارای سوابق مدیریتی یا دارای بیزنس و شرکتی باشند.
مهاجرت از روش سرمایه گذاری

پتنت (patent) چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم مراحل ثبت اختراع و دریافت پتنت را شرح دهیم بایستی به معنی و مفهوم پتنت بپردازیم.

پتنت یا حق اختراع به این معنی است که دولت به مخترع این حق را می دهد که از روز اعطای حق اختراع و از روزی که درخواست اختراع را ثبت می نمایند دیگران را از ساخت، استفاده و فروش اختراع منع کند.

مراحل درخواست ثبت اختراع برای مهاجرت به کانادا

افرادی که قصد دریافت پتنت خود را دارند بایستی با کمک یک نماینده قانونی و شرکتی مراحل آن را انجام دهد ولی در صورتی که آنها تمایل داشته باشند خودشان این کار را انجام دهند بایستی بر حسب مراحل ذیل اقدامات خود را آغاز نمایند:

1: دریافت تاریخ تشکیل پرونده:

متقاضیان هنگام ثبت نام بایستی تمام بخش های درخواست ثبت اختراع را تکمیل نمایند.

در صورتی که درخواست تشکیل پرونده شرایط لازم را ندارد به مدت 2 ماه به آنها فرصت داده می شود که اطلاعات لازم را ارسال نمایند. هنگام ثبت درخواست متقاضیان بایستی هزینه های مربوطه را پرداخت نمایند.

بعد از تشکیل پرونده تاییدیه حاوی تاریخ تشکیل پرونده و شماره درخواست ثبت اختراع برای آنها ارسال می گردد.

2: تکمیل نمودن درخواست:

در زمان تکمیل نمودن درخواست ثبت اختراع متقاضیان بایستی دادخواست خود را که شامل عنوان اختراع و نام و آدرس آنها باشد، ارائه نمایند.

متقاضیان بایستی در حدود 150 کلمه که اختراع آنها را توصیف می نماید بنویسند.

متقاضیان بایستی الزامات مربوط به قالب بندی و فرمت نامه ها را رعایت نمایند.

3: ارسال نمودن درخواست:

هنگامی که درخواست آماده گردید با پرداخت هزینه ها بایستی درخواست ارسال گردد.

4: درخواست بررسی:

متقاضیان بایستی برای اینکه شرح اختراع آنها مورد بررسی قرار گیرد درخواست بررسی را ثبت نمایند. تا 4 سال پس از تشکیل پرونده فرصت درخواست بررسی وجود دارد.

5: رد درخواست یا پذیرش آن:

بازرسان ثبت اختراع سوالاتی را در خصوص موضوع اختراع و ادعاهای مخترعین ارسال می نمایند که بایستی به آنها پاسخ داده شود. پس از بررسی های لازم درخواست متقاضیان پذیرش یا رد می گردد.

در صورت پذیرش اداره ثبت اختراع یک حق اختراع را اعطا می نماید و گواهی ثبت اختراع ارسال میگردد. در صورت رد درخواست مجددا جهت بررسی برای هیئت تجدید نظر ارسال میگردد.

6: پرداخت هزینه ها:

در صورت دریافت پاسخ مثبت متقاضیان بایستی هزینه های لازم را پرداخت نمایند

که در قسمت های بعدی به صورت دقیق تر هزینه مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع را بیان خواهیم داشت.

هزینه ثبت اختراع در کانادا

همانطور که در قسمت های پیشین نیز عنوان نمودیم برای مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع متقاضیان بایستی هزینه هایی برای ثبت درخواست و ثبت نهایی و… بپردازند.

چنانچه که برای پرداخت هزینه شخص متقاضی تاخیر نماید هزینه های تاخیر نیز برای آنها لحاظ می گردد. در قسمت ذیل به بررسی هزینه ثبت اختراع در کانادا می پردازیم:

  • هنگام ثبت درخواست، بایستی هزینه درخواست ثبت اختراع پرداخت گردد. اگر هزینه خود را هنگام ثبت درخواست پرداخت ننمایید، تاریخ تشکیل پرونده دریافت خواهید کرد، اما هزینه تأخیر نیز از شما دریافت خواهد شد.

  • در جدول ذیل میزان هزینه برای درخواست ثبت اختراع در کانادا تا ثبت نهایی و هزینه نگهداری و… را بررسی نموده ایم:

موضوع هزینه

نوع کارمزد

هزینه در سال 2022/ دلار کانادا

درخواست ثبت اختراع

هزینه درخواست (استاندارد)

407.18

هزینه درخواست (نهاد کوچک) مانند دانشگاه ها

203.59

هزینه تاخیر

هزینه تاخیر درخواست ثبت اختراع

150.00

 بررسی درخواست

هزینه بررسی درخواست ثبت اختراع نهاد کوچک

100

هزینه استاندارد درخواست ثبت اختراع

203.59

هزینه بررسی پیشرفته

برای بررسی سریعتر

508.98

هزینه نگهداری

هزینه نگهداری یک برنامه تا چهارسال از تاریخ ثبت آن برای نهاد کوچک

50

هزینه استاندارد نگهداری یک برنامه تا چهارسال از تاریخ ثبت آن

100

هزینه نگهداری سال پنجم تا نهم برای نهاد کوچک

100

هزینه استاندارد نگهداری سال پنجم تا نهم

203.59

هزینه نگهداری سال دهم الی چهاردهم نهاد کوچک

125

هزینه استاندارد نگهداری سال دهم الی چهاردهم

254.49

هزینه نگهداری سال 15 الی 19 برای نهاد کوچک

229.04

هزینه استاندارد نگهداری سال 15 الی 19 برای نهاد کوچک

458.08

هزینه نهایی نهاد کوچک

152.69

هزینه نهایی استاندارد

305.39

بازگردانی

هزینه بازگردانی درخواستی که رها شده است

203.59

 

شرایط اخذ تابعیت کانادا با ثبت اختراع

بسته به اینکه مخترعین از طریق کدام برنامه تمایل به مهاجرت به کانادا از طریق ثبت اختراع را داشته باشند شرایط کسب اقامت دائم و پاسپورت کانادا بسیار متفاوت می باشد.

 

  • به طور مثال در برنامه استارت آپ کانادا افرادی که از طریق این برنامه واجد الشرایط می گردند و نامه حمایتی از سازمان های تعیین شده دریافت می نمایند می توانند با اقامت دائم وارد کشور کانادا گردند. یا افرادی که از طریق برنامه های کارآفرینی اقدام می نمایند در ابتدا اقامت 2 ساله کاری کانادا را دریافت نموده سپس می توانند برای اقامت دائم اقدام نمایند.
  • همچنین مخترعینی که با دریافت
    پیشنهاد کاری به کانادا مهاجرت می نمایند می توانند از طریق برنامه سابقه کار کانادایی یا حتی برنامه نیروی کار ماهر اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند. افرادی که نیز مقیم دائم هستند با گذشت 3 سال در طی 5 سال می توانند تابعیت کانادا را اخذ نمایند.
تیم مهاجرتی کانادا از ایران آماده ارائه مشاوره و انجام کلیه امور مرتبط با مهاجرت از طریق ثبت اختراع به کاناداست. کانادا از ایران دارای وکلای خبره بین المللی است و در تمامی مراحل ثبت اختراع تا تکمیل پروسه مهاجرت همراه شما خواهد بود.
  • دارای وکیل شخصی مقیم کانادا
  • اخذ ویزا برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  • انجام کل پروسه ویزا در طی ۱۸ ماه
  • بدون نیاز به حضانت مالی و کاری
  • بدون محدودیت سنی
  • عدم محدودیت سفر به استانی خاص
  • اخذ اقامت در کوتاه ترین زمان ممکن
  • نیاز به دانش زبان در حد متوسط

مزایای ثبت اختراع در کانادا

  • یکی از مزایای ثبت اختراع این است که امکان سوء استفاده از طرح و ایده مخترعین وجود ندارد و تمامی مالکیت معنوی آن اختراع به مخترع داده می شود.
  • یکی از مهم ترین مزایای ثبت اختراع در کانادا، اختراعات کمک شایانی در جهت بهبود شرایط زندگی بشر می نماید.
  • پس از به ثبت رسیدن اختراع متقاضی می توانند با توجه به فضای مناسب تحقیقات و پژوهش های علمی اختراع خود را با دانشگاه، مراکز علمی و تحقیقاتی، صنایع و شرکت ها گوناگون به اشتراک گذاشته و از نظر مالی درآمد مناسبی را کسب نماید.
  • علاوه بر این ایده ها و اختراعاتی که به ثبت رسیده اند می توانند به عنوان موضوعات جذاب برای شروع یک برنامه استارت آپ جهت اخذ اقامت دائم و پاسپورت کانادا تلقی گردند.
در شبکه های اجتمائی به مابپیوندید
    
0

نویسنده این مطلب: Saba

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا