نویسنده
تقریباً نیمی از مهاجرین به کانادا از طریق دعوتنامه استانی حائز شرایط می شوند

استانهای مختلف در کانادا با توجه به اقتصاد و بازار کار آن استان برنامه های مهاجرتی متفاوتی دارند که هر کدام دارای شرایط و امتیاز بندی مخصوص به خود هستند. این برنامه های استانی هر ساله در چندین نوبت اقدام به بازگشایی و اعلام ظرفیت میکنند که افرادی که مدارک کامل و آماده برای سابمیت داشته باشیند میتوانند از این فرصت برای گرقتن دعوتنامه استفاده نمایند.

PNP چیست؟

Provincial Nominee Program یا برنامه دعوتنامه های استانی این امکان را برای استان ها و مناطق کانادا فراهم می کند تا افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و علاقمند به سکونت و زندگی در استان خاصی هستند، انتخاب نمایند. هر یک از استان ها (به جز کبک که سیستم انتخاب استانی متفاوتی دارد) برنامه های انتخاب استانی منحصر به فردی دارند.

سیستم پذیرش در برنامه های استانی

ایالتهای مختلف کانادا بر اساس نیازهای خود و با توجه به چشم انداز اقتصادی که برای خود ترسیم کرده اند در بازه های زمانی یکساله اقدام به اعلام ظرفیت کرده و به صورت مستقل از دولت فدرال شرایط و توانمندیهای متقاضیان را بررسی میکنند.

معیارهای امتیاز دهی برای ارسال دعوتنامه استانی

چارچوب اصلی امتیاز دهی در برنامه های استانی نیز مانند برنامه اکسپرس انتری فدرال شامل چهار فاکتور می باشد:
سن - تحصیلات - سابقه کار - زبان
ولی نکته مهم اینجاست که استانهای کانادا معمولاً برای پذیرش پرونده متقاضیان پیش فرض دارند.
اکثر برنامه های استانی به افرادی تخصیص داده شده است که یا در داخل آن استان تحصیل کرده اند و یا در آن استان از اقوام درجه یک خود میتوانند دعوتنامه بگیرند. در مواردی که شرط رابطه با استان وجود نداشته باشد، زمینه های کاری مورد نیاز برای هر استان بر اساس کد های ناک (NOC) مورد تقاضای هر استان در اعلامیه ای منتشر میشود و متقاضیانی که در آن فیلدها تحصیل و کار کرده اند میتوانند برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند.

ناک (NOC) چیست ؟

همانطور که گفته شد یکی از راه های مهاجرت به کانادا استفاده از برنامه های استانی است که معمولاً از طریق لیست اعلامی مشاغل مورد نیاز صورت می پذیرد.از این رو اداره مهاجرت کانادا برای سهولت در شناسایی مشاغل در این لیست ها برای هر شغل یک کد NOC در نظر گرفته که در برنامه های مختلف مهاجرت به کانادا از این کد برای شناسایی شغل مورد نظر استفاده می شود. برای مثال شخصی که میخواهد از طریق تخصص فدرال اقدام به مهاجرت نماید ابتدا باید دریابد کدام کدهای NOC به عنوان شغل تخصصی در لیست مشاغل در نظر گرفته شده و شامل برنامه Skill Worker می شوند.
(NOC هایی که در سطوح صفر،A و B قرار دارند شامل برنامه نیروی متخصص یا همان Skill Worker می شوند.)

دسته بندی سطوح مشاغل به شرح زیر است :
1- مشاغل سطح 0 ( صفر ) - مشاغل مدیریتی مانند مدیریت رستوران،مدیریت معدن و..
2- مشاغل سطح A - مشاغل حرفه ای که عموماً نیاز به مدرک دانشگاهی دارند مانند پزشکی،معماری و..
3- مشاغل سطح B - مشاغل تکنیکی و تخصصی که عموماً نیاز به مدارک دیپلم آن رشته و یا دوره های کارآموزی دارد مانند سرآشپزی ، لوله کشی ، برق کاری و..
4- مشاغل سطح C - مشاغل متوسط که معمولاً نیاز به مدرک دبیرستانی یا آموزش مخصوص دارند مانند راننده ماشین های سنگین،قصابی و ..
5- مشاغل سطح D - مشاغل پرزحمت که عموماً آموزش های لازم برای این مشاغل داده می شود مانند کارگران حوزه نفتی،میوه چینی،کارگران نظافتی و..


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments