نویسنده
استان کبک برای حفظ اقتصاد قدرتمند خود و بهبود آن، به تقریبا دو برابر مهاجران نیاز دارد. در سال های اخیر، استان کبک به عنوان دومین استان بزرگ کانادا سالانه از حدود 50 هزار مهاجر استقبال کرده و در رده دوم بعد از استان انتاریو قرار دارد. با این حال، به لحاظ میزان جذب مهاجران استان کبک در بین استانها و مناطق دیگر کانادا در رتبه ششم قرار گرفته است.
طبق تصمیم این استان در سال گذشته مبنی بر محدود بودن جذب مهاجر در سال 2019 به 41.800 نفر رسیده است و با توجه به این مقدار می بینیم که بیش از پیش از بقیه استان ها عقب افتاده است.
شتاب بالای پیری بالاتر از میانگین کل کانادا

همانطور که مطالعات اخیر کنفرانس کانادا نشان می دهد، میزان جمعیت پیر کبک از میانگین کل کشور بیشتر است و میزان تولد آن پایین است.
این واقعیت های جمعیتی ممکن است به کیفیت زندگی مردم کبک صدمه بزند زیرا آنها رشد اقتصادی و محدودیت درآمدهای مالیاتی مورد نیاز برای تامین بودجه خدمات اجتماعی را که کبک از جمله مراقبت های بهداشتی، آموزشی و مراقبت های روزانه از آن برخوردار است، مهار می کند.
این مطالعه پیش بینی می کند که کبک تا سال 2028 تعداد مرگ و میر بیشتری خواهد داشت. اما این آمار تا سال 2034 برای جمعبت کل کشور انتظار نمی رود اتفاق بیفتد، به این معنی که استان کبک باید نحوه رشد جمعیت خود را با احساس مسئولیت بیشتر و با شتاب بالاتری نسبت به استانها و مناطق کانادا معین کند.
مهاجرت منطقی ترین راه حل برای رشد جمعیت جوان این استان است. تلاش برای افزایش نرخ تولد بالاتر در کشورهای غربی موفقیت چندانی نشان نداده است و کبک گواه این امر است. علی رغم برنامه جهانی مراقبت های روزانه، نرخ تولد این استان نسبت به اندازه میانگین کلی کانادا پایین تر است.

در نتیجه، هیئت کنفرانس کانادا پروژه و درخواست هایی را بررسی میکند که 100 درصد به نفع رشد جمعیت کبک از طریق مهاجرت تا سال 2023 حاصل شود.
محدودیت پایین جذب مهاجر به ضرر این استان

هفته گذشته، این استان اعلام کرد که هدف مهاجرت 2020 خود را به حداکثر 44.500 مهاجر افزایش می دهد و می تواند تا سال 2022 میزان مهاجرت را به آستانه 50.000 بازگرداند. اما این سطح با توجه به شرایط جمعیتی استان بسیار پایین است. اگر این میزان مهاجرت را بین امسال تا سال 2040 پایدار نگه داشته باشد، اقتصاد آن فقط سالانه حدود 1.4 درصد رشد می یابد در حالی که در مقایسه با میانگین پیش بینی شده کانادا 1.9 درصد رشد می کند.

اهداف پایین مهاجرت کبک اکنون رشد جمعیت را کند می کند – و این می تواند پیامدهای اقتصادی منفی داشته باشد.
چرا کبک سالانه به 80.000 مهاجر نیاز دارد؟

اگر این استان از میزان متناسب جذب مهاجر برای خود استقبال کند، رشد اقتصادی کبک به طور متوط 1.7 درصد طی دو دهه آینده تقویت می شود. با توجه به جمعیت امروز کبک، این بدان معناست که می تواند سالانه از حداقل 23 درصد از مهاجران کانادا یا حدود 75.000 مهاجر استقبال کند.
اگر کانادا همچنان به افزایش میزان مهاجرت خود بپردازد، و اگر کبک طبق توافقنامه عمل کند، این استان می تواند سالانه از بیش از 80.000 مهاجر پذیرایی کند.

این تعداد ممکن است در نظر اول زیاد بنظر بیاید، اما بر اساس سرانه، اکثر استانها از این نرخ مهاجرت استقبال می کنند.
پیشرفت یکپارچه سازی اقتصادی کبک به کمک مهاجران

گرچه تصمیم کبک برای کاهش سطح مبتنی بر منطق اجتماعی و اقتصادی بود، اما داده های آماری کانادا نشان می دهد که یکپارچه سازی اقتصادی این استان در سالهای اخیر رو به بهبود بوده است.
میزان مشارکت مهاجران و میزان اشتغال و همچنین دستمزدهای آنها بالا رفته است، در حالی که نرخ بیکاری آنها نیز پایین آمده است.
چالش های جمعیت شناختی این استان از جمله رشد جمبعت پیر و کمبود نیروی کار باید به پیشرفت این تحولات مثبت کمک کند. کمبود نیروی کار در استان به احتمال زیاد به نفع کارگران متولد کانادا و هم کارگران مهاجر خواهد بود.

علاوه بر این، اصلاحات بیشماری که توسط کبک طی سالهای متمادی انجام شده است از جمله معرفی سیستم ابراز علاقه و سیستم Arrima بصورت آنلاین، منجر به ادامه نتایج مثبت یکپارچه سازی اقتصادی کبک خواهد بود. تک به تک استانهای کانادا، سیاست هایی را که واقعا به نفع ارتقاء سطح زندگی بالاتر برای شهروندان خود باشد را دنبال می کند. با توجه به رشد جمعیت پیر کانادا و میزان تولد پایین، کبک با عمل به توافقنامه کانادا-کبک – جذب مهاجران متناسب با استان و بالاتر از استانهای دیگر کانادا – به شهروندان خود بیش از پیش خدمت خواهد کرد.

 

فهرست کلیه مطالب سایت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments