نویسنده

دندانپزشکی جزء پول ‌سازترین رشته‌ها در کانادا است و جامعه توسعه‌ یافته و پیشرفته کانادا و فرصت‌های شغلی عالی از مزایای تحصیل و کار در این رشته در کانادا است.

🟣 مراحل تحصیل در دندانپزشکی در کانادا :

🟪 رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا در زمره پرطرفدارترین و معتبر ترین رشته های دانشگاهی این کشور می باشند. متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ابتدا می بایست 2 تا 4 سال دریکی از دانشگاه های این کشور ، در رشته های مرتبط با پزشکی همچون علوم تجربی ، زیست شناسی ، روانشناسی و … تحصیل نمایند و مدرک لیسانس این رشته ها را اخذ نمایند. سپس می بایست در آزمونی تحت عنوان MCAT که مخفف شده ی عبارت Admission College Medical Test (آزمون سراسری پزشکی ) می باشد شرکت نمایند.

🟣 آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) چیست؟

🟪 آزمون صلاحیت دندان‌پزشکی Dental Admission Test یا DAT هر سال دو بار در ماه‌های نوامبر و فوریه در مناطق مختلف کانادا برگزار می‌شود. این آزمون تحت نظر اتحادیه دندان‌پزشکان کانادا (CDA) است.
🟪 معمولاً خود دانشگاه‌ها دعوت‌نامه‌هایی مبنی بر شرکت متقاضیان تحصیل در دندانپزشکی برای آنها ارسال می‌کنند. لازم به ذکر است که از زمان آزمون DAT نباید بیش از دو سال گذشته باشد.
🟪 آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) شامل موارد زیر است:

🔮 امتحان مهارت کار با دست در ۳۰ دقیقه
🔮 سنجش دانش متقاضی در زمینه علوم طبیعی. ۷۰ سؤال که باید در ۶۰ دقیقه پاسخ داده شود. ۴۰ سؤال اول در زمینه بیولوژی و ۳۰ سؤال آخر در زمینه شیمی هستند.
🔮 سنجش قدرت ادراکی متقاضی. ۹۰ سؤال در ۶۰ دقیقه.
🔮 سنجش درک مطلب متقاضی. ۵۰ سؤال در ۵۰ دقیقه

🟢 به طور خلاصه می‌توان گفت، متقاضیان تحصیل و کار در رشته دندانپزشکی در کانادا باید دوره‌های زیر را طی کرده و مدارک ذکرشده را دریافت نمایند:

🟩 اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کانادا برای مقطع لیسانس در رشته‌های علوم تجربی. حداقل معدل دیپلم ۱۵ و حداقل نمره آیلتس ۶٫۵ است.
🟩 گذراندن دوره کارشناسی و کسب مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه، طول دوره ۲ تا ۴ سال
🟩 گذراندن آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) که توسط اتحادیه دندان‌پزشکی کانادا (CDA) برگزار می‌شود. (ممکن است برخی از دانشکده‌های دندانپزشکی نظیر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مک گیل، نیازی به آزمون DAT نداشته باشند).
🟩 دوره دندانپزشکی : در صورت قبولی دانشجویان در آزمون صلاحیت دندان‌پزشکی (DAT)، دانشجویان وارد دانشکده دندان‌پزشکی می‌شوند. در دانشکده‌های دندانپزشکی دانشجویان در یکی از دو رشته دندانپزشکی (DDS) یا جراحی دندان (DMD) تحصیل می‌کنند.

🔵 انواع مدارک تحصیلی :

🟦 تحصیل در دندانپزشکی در کانادا می‌تواند به یکی از مدارک زیر ختم شود:

🔹 دکترای دندانپزشکی (DMD)
🔹 دکترای جراحی دندان (DDS)
🔹 دوره‌های تحصیلات پزشکی و جراحی دندان (کارشناسی و دکترا)
🔹 دوره‌های تخصصی بالینی

🟠 دانشکده‌های مورد تائید وزارت بهداشت کانادا :

🔸 دانشگاه تورنتو
🔸 دانشگاه مک گیل
🔸 دانشگاه بریتیش کلمبیا
🔸 دانشگاه دالهاوزی
🔸 دانشگاه مونترال
🔸 دانشگاه لاوال
🔸 دانشگاه آلبرتا
🔸 دانشگاه وسترن انتاریو
🔸 دانشگاه مانیتوبا
🔸 دانشگاه ساسکاچوان

🔴 مجوز کار کانادایی برای اشتغال درحرفه دندانپزشکی :

🟥 فرصت‌های شغلی عالی برای این فارغ‌التحصیلان این رشته در کانادا و همچنین دندان‌پزشکانی که خارج از کانادا تحصیل کرده‌اند، وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته در سایر کشورها باید سازمان نظام پزشکی کانادا پروانه اشتغال دریافت کنند که برای این منظور میزان تحصیلات و پروانه مطب مهم است.
🔻 فارغ‌التحصیلان این رشته، جهت کسب مجوز کار باید مدارک زیر را ارائه دهند:

🔺 مدرک معتبر دندانپزشکی از یکی از دانشگاه‌های کانادا
🔺 مسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی
🔺 گذراندن آزمون اخلاق حرفه‌ای قوانین پزشکی کانادا
🔺 عضویت در یکی از انجمن‌های دندانپزشکی استانی و عضویت در سازمان نظام پزشکی فدرال
🔺 فارغ‌التحصیلان خارج از کانادا، باید مدرک دندانپزشکی خود را معادل‌سازی کرده و آزمون کتبی و عملی را در کانادا بگذرانند. همچنین پروانه مطب ارائه دهند.

🟠 فرصت های شغلی برای رشته دندانپزشکی :

🟧 افرادی که دوران تحصیل خود در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا را به اتمام رسانده و به عنوان دندانپزشک به حساب می‌آیند می‎تواند به صورت خصوصی مطب تاسیس نموده و فعالیت نمایند و یا در کلینیک ها و بیمارستان ها و مراکز بهداشت عمومی و همچنین در دانشگاه‌ها به اشتغال مشغول شود.
🟧 موارد مانند افزایش افراد کهنسال و همچنین پیشرفت های تکنولوژی در تشخیص و درمان و رشد روز افزون جمعیت در کشور کانادا باعث شده تا نیاز به دندانپزشکی در کشور کانادا افزایش یابد.
🟧 با استفاده از بسط دندانپزشکان می‎توان به استخدام دستیاران اقدام نمود.
🟧 با توجه به اینکه پزشکان به صورت پیوسته و دائم باید مهارت‌ها و دانش ها و تکنیک های روز دندانپزشکی را یاد بگیرند، فرصت برای پیشرفت یادگیری و همچنین یادگیری سریع تر و رشد علمی سوالات دوره های آموزشی پیوسته و سمینار های موجود در کشور کانادا برای طالبان علم دندانپزشکی در کشور کانادا به وجود می‌آید.


🟧 همچنین افرادی که به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا مشغول بوده و یا دوران تحصیل خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند به فرصت های شغلی دیگری جز دندان پزشکی مانند مربی دندان، محقق و یا مدیر فروش در زمینه دندان نیز فعالیت داشته باشند.
🟧 افراد دندانپزشکی که از تخصص و مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشند توسط مقامات بهداشت فدرال و استانی موجود در کشور کانادا جهت خدمت به عنوان نیروهای ماهر و مسلط در کشور کانادا جذب می گردند.

🟡 میزان حقوق و درآمد یک دندانپزشک در کانادا:

🟨 با توجه به محل کار دندا‌پزشکان، حقوق آنها در کانادا متغیر است که طبق جدول زیر میتوانیم بعضی از آن ها را ملاحظه نمایید :

تلگرام " کانادا از ایران "

 
form-icon

فرم ارزیابی رایگان

 
instagram-512

اینستاگرام " کانادا از ایران "

اگر شما همراهان گرامی کانادا از ایران هم مایل به مهاجرت به کانادا هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،

با پر کردن فرم ارزیابی و تماس با همکاران ما نگرانی را از خود دور کنید.

از بخش پربازدیدترین های سایت نیز دیدن فرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments